Sprzedaż wszelkiego piwa z alkoholem została zakazana na wszystkich ośmiu stadionach mistrzostw świata. Zaledwie dwa dni do rozpoczęcia piłkarskich rozgrywek.
Piwo bezalkoholowe nadal będzie sprzedawane na 64 meczach w kraju.
„Po rozmowach między władzami kraju gospodarza i FIFA podjęto decyzję o skupieniu się na sprzedaży napojów alkoholowych na FIFA Fan Fest, innych miejscach dla fanów i licencjonowanych obiektach oraz o usunięciu punktów sprzedaży piwa z… stadionie” – poinformowała FIFA. w obecnej sytuacji.
Oczekuje się, że szampan, wino, whisky i inne napoje alkoholowe nadal będą serwowane w luksusowych strefach gościnnych stadionów. Poza tymi lokalami piwo jest zwykle jedynym alkoholem sprzedawanym posiadaczom zwykłych biletów.
Czytaj więcej:
* Katar oszałamia FIFA, wzywając do wprowadzenia zakazu spożywania piwa w przeddzień mundialu
* Ranking i przegląd 10 najlepszych strojów na Mistrzostwa Świata FIFA 2022
* Wszystko, co musisz wiedzieć o Mistrzostwach Świata FIFA 2022 w Katarze
* Mistrzostwa Świata FIFA Katar 2022: Mural do pobrania i kalendarz meczów
Ab InBev, firma macierzysta Budweisera, sponsora piwa Pucharu Świata, nie odpowiedziała natychmiast na prośbę o komentarz.
AB InBev płaci dziesiątki milionów dolarów na każdy mundial za wyłączne prawa do sprzedaży piwa i już wysłała większość swoich zapasów z Wielkiej Brytanii do Kataru w nadziei, że sprzeda swoje piwo milionom fanów.
Partnerstwo firmy z FIFA rozpoczęło się podczas turnieju w 1986 roku i trwają negocjacje w sprawie odnowienia umowy na następne mistrzostwa świata w Ameryce Północnej.
Chociaż na Zachodzie taka nagła decyzja może wydawać się skrajna, Katar jest autokracją rządzoną przez dziedzicznego emira, który ma absolutny głos we wszystkich decyzjach rządu.
Katar, bogaty w energię kraj Zatoki Perskiej, wyznaje ultrakonserwatywną formę islamu znaną jako wahhabizm, podobnie jak sąsiednia Arabia Saudyjska. Jednak od lat w hotelowych barach dozwolona jest sprzedaż napojów alkoholowych.
Rząd Kataru ani Najwyższy Komitet ds. Dostaw i Dziedzictwa nie odpowiedziały natychmiast na prośbę o komentarz.
Rzeczywiście, w turnieju Katar zmienił datę meczu otwarcia Zaledwie kilka tygodni do rozpoczęcia mundialu.
Kiedy Katar ubiegał się o organizację mundialu, kraj ten zgodził się na wymogi FIFA dotyczące sprzedaży alkoholu na stadionach i ponownie przy podpisywaniu kontraktów po wygranym głosowaniu w 2010 roku.
Podczas mistrzostw świata w Brazylii w 2014 roku gospodarze zostali zmuszeni do zmiany prawa zezwalającego na sprzedaż napojów alkoholowych na stadionach.
Ronan Even, dyrektor wykonawczy grupy fanów Football Supporters Europe, określił decyzję o zakazie sprzedaży piwa na stadionach w Katarze jako „niezwykle niepokojącą”.
„Dla wielu fanów, niezależnie od tego, czy nie piją, czy są przyzwyczajeni do suszenia stadionowej polityki w domu, to są szczegóły. Ale mając 48 godzin do końca, jasne jest, że wkroczyliśmy na niebezpieczne terytorium – gdzie„ afirmacje ”nie mają już znaczenia” Napisał nawet na Twitterze.
Umowa AB InBev z FIFA została odnowiona w 2011 r. – po tym, jak Katar został wybrany na gospodarza – w pakiecie obejmującym dwa turnieje do 2022 r. Jednak belgijski browar stanął w ostatnich miesiącach w obliczu niepewności co do dokładnych szczegółów, gdzie może serwować i sprzedawać jego piwo w Katarze.
We wrześniu ogłoszono porozumienie dotyczące sprzedaży piwa z alkoholem na terenie stadionu przed i po meczach. Tylko bezalkoholowy Bud Zero będzie sprzedawany na stadionowych arenach, aby kibice mogli pić na swoich miejscach w markowych kubkach.
W miniony weekend firma AB InBev została zaskoczona nową polityką, na którą nalegały krajowe organy regulacyjne, aby przenieść swoje kioski z piwem w mniej widoczne miejsca na obrzeżach.
Budweiser miał również wyprzedać się wieczorami tylko w oficjalnej strefie kibica FIFA w centrum Al Bidda Park, gdzie do 40 000 fanów mogło gromadzić się, aby oglądać mecze na gigantycznych ekranach.
Firma będzie miała siedzibę w luksusowym hotelu w rejonie West Bay w Doha z własnym klubem nocnym na czas turnieju.
W Doha’s W Hotel pracownicy kontynuowali montaż planowanego na miejscu baru o tematyce Budweiser. Znane logo AB widnieje na filarach i ścianach hotelu, z jednym napisem: „Świat należy do Ciebie”.