Oszustwa wzrosły o 13%, ale Kiwi są coraz mądrzejsi w kwestii oszustw

Oszustwa wzrosły o 13%, ale Kiwi są coraz mądrzejsi w kwestii oszustw

Według BNZ Nowozelandczycy stają się coraz bardziej „obeznani z oszustwami” w obliczu 13-procentowego wzrostu oszustw.

Nowe badania pokazują, że dziewięciu na dziesięciu Nowozelandczyków było narażonych na oszustwa w ciągu ostatnich 12 miesięcy, ale tylko jeden na dziesięciu padł ofiarą.

To wspaniale, że Kiwi są coraz lepsi w wykrywaniu oszustw, ale duża liczba oszustw przypomina nam o zachowaniu czujności, powiedział szef działu przestępstw finansowych BNZ, Ashley Kai Fong.

„Wszystkie oszustwa wymagają od ludzi zrobienia czegoś, czy to kliknięcia łącza, zapisania się na czat, czy wysłania pieniędzy. Ostatecznie najlepszą obroną przed oszustwami jesteś ty. Jeśli potrafisz rozpoznać oznaki oszustwa, jest mniej prawdopodobne, że paść ofiarą”.

Lepsza zdolność do identyfikowania i unikania oszustw zmniejszyła liczbę MŚP, które padły ofiarą oszustwa z 47% w 2022 r. do 34% w tym roku.

Odnotowano również wzrost liczby firm zgłaszających oszustwa do banków.

W tym roku incydent zgłosiło 60% firm, które doświadczyły oszustwa, w porównaniu do 39% w zeszłym roku.

Wzrosło również indywidualne zgłaszanie oszustw, przy czym 64% osób zostało dotkniętych zgłoszonym oszustwem, w porównaniu z 46% w zeszłym roku.

Kai Fung powiedział, że chociaż wzrost liczby zgłoszeń jest ogromny, wciąż jest wiele do zrobienia.

„Wielu z nas nie zgłasza oszustw, a nawet nie mówi o tym bliskim, ze wstydu lub zakłopotania, ale musimy pamiętać, że jest to praca na pełen etat dla oszusta.

„Każdej minuty każdego dnia myślą o nowych sposobach odebrania ludziom ciężko zarobionych pieniędzy.

„Nie ma powodu do wstydu, jeśli napotkasz oszustwo, a zgłaszając to, możesz pomóc komuś uniknąć oszustwa w przyszłości”.

Trzy największe oszustwa w ciągu ostatnich 12 miesięcy to oszustwa polegające na podszywaniu się pod rząd (45%), podszywanie się pod banki (31%) oraz fałszywe loterie, nagrody lub dotacje (24%).

„Oszuści stają się coraz bardziej wyrafinowani, podszywając się pod zaufane marki i organizacje oraz wykorzystując szereg kanałów do oszukiwania Nowozelandczyków” – powiedział.

Najczęstszymi kanałami oszustw były wiadomości e-mail (40%), a następnie wiadomości tekstowe (34%) i media społecznościowe (28%).

Pomimo wzrostu liczby oszustw badania wykazały, że edukowanie Nowozelandczyków w zakresie wykrywania i unikania oszustw pomaga zapewnić im bezpieczeństwo.

„Prawie dwie trzecie ankietowanych zgłosiło oglądanie materiałów edukacyjnych na temat zapobiegania oszustwom” – powiedział.

„Wiedza to potęga. Chcemy, aby jak najwięcej osób zostało ekspertami w dziedzinie oszustw, ponieważ im więcej wiemy o oszustwach, tym lepiej będziemy przygotowani do ich wykrywania i unikania”.

BNZ jest rozwijany online Narzędzia i zasoby Aby pomóc Nowej Zelandii zapoznać się z oszustwami w ramach corocznego tygodnia przepysznych oszustw.

Phoebe Newman

"Podróżujący ninja. Rozrabiaka. Badacz bekonów. Ekspert od ekstremalnych alkoholi. Obrońca zombie."

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *