Otwarta bankowość to nowy sposób płacenia za przedmioty w Internecie – ale jak to działa?
Od 30 maja cztery duże banki Nowej Zelandii – ANZ, ASB, BNZ i Westpac – muszą oferować bezpieczne usługi płatnicze – choć niektóre już to oferują.
Umożliwia klientom udzielenie stronie trzeciej (np. sprzedawcy internetowemu) pozwolenia na połączenie się z ich danymi bankowymi, co oznacza, że nie ma potrzeby wprowadzania danych karty kredytowej lub debetowej w celu dokonania zakupu.
Z otwartej bankowości można korzystać na stronach internetowych sprzedawców detalicznych i w ich aplikacjach mobilnych, jeśli takową posiadają.
Oto jak to działa.
Jak zarejestrować się w Open Banking i dokonać płatności
- Potwierdź, że chcesz płacić poprzez Open Banking. Sprzedawca zapyta Cię, czy chcesz zapłacić bezpośrednio ze swojego konta bankowego. Musisz potwierdzić swój bank i wyrazić zgodę na kontynuację.
- Zaloguj się na swoje konto bankowe. Zostaniesz przeniesiony na stronę internetową lub do aplikacji swojego banku, gdzie możesz się normalnie zalogować.
- Sprawdź, wprowadź lub zmień swoje dane. Wybierz konto, z którego chcesz zapłacić i, jeśli chcesz, wprowadź numer referencyjny płatności. W tym miejscu możesz także sprawdzić szczegóły swojej płatności, w tym kwotę i miejsce przeznaczenia.
- Zatwierdzenie płatności. Kliknij „Kontynuuj” lub „Zgadzam się” (dokładny termin może się różnić w zależności od banku), aby sfinalizować transakcję.
- Otóż to! Nastąpi powrót do strony internetowej lub aplikacji sprzedawcy.
Jak zrezygnować z otwartej bankowości
Po prostu wybierz inną opcję płatności – na przykład kartę kredytową, debetową lub Apple Pay – gdy sprzedawca poprosi Cię o to w momencie zakupu.
Otwarta bankowość jest usługą typu „opt-in”, a nie „rezygnacja”, więc nie zostaniesz przekierowany do korzystania z Twojej metody płatności bez Twojej zgody.
Czy otwarta bankowość jest bezpieczna?
Urzędnicy i banki twierdzą, że tak.
Otwarta bankowość jest obsługiwana za pośrednictwem bezpiecznych kanałów cyfrowych zwanych interfejsami programowania aplikacji (API). Zgodnie z ustawodawstwem Nowej Zelandii cztery główne banki w Aotearoa muszą spełniać standardy Payments NZ w zakresie korzystania z interfejsów API otwartej bankowości, co oznacza, że metoda ta jest spójna i bezpieczna we wszystkich bankach.
Według dyrektora ds. płatności BNZ, Jonathana Dale’a, interfejsy API udostępniają Twoje dane wyłącznie zatwierdzonym stronom trzecim, takim jak sprzedawcy detaliczni, których sam zatwierdziłeś. Oznacza to, że inni usługodawcy nie będą mieli bezpośredniego dostępu do Twoich danych bankowych.
Ponownie, Twoje dane mogą być udostępniane stronom trzecim wyłącznie za Twoją wyraźną zgodą. Jeśli nie potwierdzisz dostępu, subskrypcja nie zostanie zapisana.
ANZ twierdzi, że sprzedawcy detaliczni, firmy i usługi płatnicze muszą spełniać surowe standardy bezpieczeństwa, prywatności i obsługi klienta, zanim będą mogli zostać zatwierdzeni jako otwarta bankowość stron trzecich.
„Nie zatwierdzamy stron trzecich ze względu na zwiększone ryzyko oszustw, oszustw, prania pieniędzy, przestępstw finansowych, nieetycznego wykorzystania danych lub nieodpowiednich kontroli lub procesów”.
ANZ twierdzi, że każda osoba trzecia musi być również członkiem centrum API Payments NZ i zaakceptować zasady i warunki tego centrum.
Do jakich jeszcze celów można wykorzystać otwartą bankowość?
Otwarta bankowość może być również wykorzystywana do zarządzania pieniędzmi lub szukania lepszej oferty.
Na przykład możesz zezwolić aplikacji Budget na dostęp do wszystkich informacji bankowych za pośrednictwem Open Banking, nawet jeśli masz konta w wielu bankach. Dzięki temu narzędzie do budżetowania może stworzyć jasny obraz Twoich finansów bez konieczności ręcznego wprowadzania danych lub przesyłania wyciągów bankowych.
Możesz także skorzystać z otwartej bankowości, aby znaleźć lepsze oprocentowanie kredytu hipotecznego lub ubiegać się o pożyczkę, udzielając brokerowi kredytów hipotecznych lub bankowi pretendującemu pozwolenia na dostęp do Twoich danych.
Według byłego sekretarza ds. handlu i konsumentów Davida Clarka, który zapowiedział przejście sektora bankowego w kierunku otwarcia bankowości w 2022 r., oznacza to, że będziesz mieć dostęp do „bardziej spersonalizowanych i aktualnych porad” na temat swoich finansów.
„W czasach, gdy koszty życia rosną na całym świecie, konsumenci powinni mieć możliwość kupowania lepszych ofert i mieć pewność, że uzyskują najlepszy zwrot z inwestycji” – stwierdził.
Choć usługa bezpiecznych płatności będzie dostępna w czterech największych bankach już od 30 maja, to usługa udostępniania danych nie będzie dostępna we wszystkich bankach od razu. ASB będzie oferować usługę udostępniania danych od 30 listopada, natomiast ANZ twierdzi, że jej usługa jest „w fazie rozwoju”.
Czy inne banki zaoferują otwartą bankowość?
Kiwibank ma wprowadzić usługę w 2026 roku.
„Podróżujący ninja. Rozrabiaka. Badacz bekonów. Ekspert od ekstremalnych alkoholi. Obrońca zombie.”