Australijskie media doniosły, że chińska państwowa firma lotnicza i obronna podpisała umowę z Wyspami Salomona, która proponuje uczynienie krajów Pacyfiku „regionalnym centrum lotnictwa”.
Listy z wiadomościami Uzyskał „wyciekły” dokument przedstawiający umowę z 2019 r. podpisaną między rządem Wysp Salomona a Avic Commercial Aircraft.
W „MOU” stwierdzono, że Wyspy Salomona chcą stać się kluczowym partnerem w chińskiej wizji Pacyficznej Inicjatywy Pasa i Drogi Morskiej oraz stać się węzłem transportowym w regionie Pacyfiku.
Dokument został podpisany w listopadzie 2019 r. przez chińskiego ministra komunikacji i lotnictwa Petera Chanela Agovaka, dwa miesiące po zerwaniu przez Wyspy Salomona więzi z Tajwanem i nawiązaniu stosunków dyplomatycznych z Chinami.
Czytaj więcej:
* Wysocy urzędnicy amerykańscy ostrzegają Wyspy Salomona przed „reakcją” USA na przerażającą chińską bazę wojskową
* Wysocy urzędnicy USA spotykają się w Honiarze, aby omówić porozumienie Chin z Wyspami Salomona
* Premier Wysp Salomona powiedział, że chińskie porozumienie w sprawie bezpieczeństwa nie naruszy pokoju
W dokumencie stwierdzono, że Wyspy Salomona chcą wzmocnić swoją infrastrukturę krajowych portów lotniczych i zmodernizować swoją flotę krajowych linii lotniczych.
Dodał, że Honiara, stolica Wysp Salomona, otrzyma bezpośrednie loty z Chin i stanie się regionalnym hubem.
Powiedziała, że aby zrealizować tę wizję, Wyspy Salomona muszą kupić sześć nowych samolotów od Avic i odnowić lotniska.
Zakup samolotów będzie zależeć od dalszych negocjacji dotyczących ceny i warunków oraz będzie wymagał zgody rady dyrektorów Solomon Airlines i rządu Wysp Salomona.
Wiadomości są następne Wyspy Salomona i Chiny podpisały niedawno porozumienie w sprawie bezpieczeństwawzbudzając obawy, że Chiny stworzą bazę wojskową na Pacyfiku, czego premier Wysp Salomona Manasseh Sogavari powiedział, że nie nastąpi.
Listy z wiadomościami Poinformowano, że dyrektor generalny Solomon Airlines, Brett Geepers, powiedział, że nie był świadomy umowy.
Stwierdził, że inicjatywy zawarte w umowie nie wydawały się poczynić postępów, ponieważ Covid-19 był obwiniany o potencjalne zakłócenie umowy.
W dokumencie stwierdzono, że zakup samolotu wiąże się z ułatwieniem modernizacji 35 krajowych lotnisk na Wyspach Salomona w dwóch fazach: 15 w pierwszej fazie i 20 w drugiej fazie.
W dokumencie stwierdzono, że Avic jest gotowy do ułatwienia modernizacji połowy pierwszego etapu.
Dodała, że strony zgodziły się na nawiązanie „długoterminowych stosunków współpracy” w celu poprawy lotnictwa cywilnego na Wyspach Salomona, w tym programu szkoleniowego dla młodych profesjonalistów z branży lotniczej.
Dodał, że Avic zgodził się zapewnić wsparcie techniczne dla samolotu na Wyspach Salomona po sprzedaży.
Australijski Uniwersytet Narodowy Graeme Smith powiedział Listy z wiadomościami To komercyjne ramię Avica było powiązane z chińskim wojskiem, które mogło być zainteresowane lotniskami i innymi obiektami na Wyspach Salomona.
Nowozelandzka komentatorka lotnictwa Erin King powiedziała, że Wyspy Salomona raczej nie staną się regionalnym centrum.
Węzły muszą być w drodze do jakiegoś miejsca lub miejsca docelowego.
„Nie sądzę, aby Wyspy Salomona spełniały którekolwiek z tych kryteriów”.
Powiedział, że Wyspy Salomona nie będą miały zdolności infrastruktury lotniczej do przyjęcia samolotu większego niż A320.
Powiedziała, że ogranicza to liczbę miejsc docelowych, które byłyby w stanie latać samolotami na Wyspy Salomona, nawet jeśli zostało utworzone jako hub cargo.
„Nie widać wielu linii lotniczych, które chciałyby znaleźć zupełnie nieznaną nadzieję”.
Powiedziała, że są też kwestie związane z dwustronnymi umowami lotniczymi i niestabilnością polityczną.
Ludzie zwykle nie umieszczają swoich samolotów na ziemi tam, gdzie klimat polityczny jest niesprzyjający lub stabilny. W takich sytuacjach ludzie bardzo się denerwują”.
„Bardzo trudno było to ustalić” – powiedział ankieter.
Powiedziała, że huby, takie jak Hongkong, Singapur i Dubaj, zwykle powstają z pewną przewagą konkurencyjną połączoną z wolą polityczną.