Rada miasta Tauranga sprzedała w połowie wybudowany węzeł komunikacyjny (po lewej) za 1 dolara, a deweloperzy budują obecnie wieżowce Panorama Towers o wartości 60 milionów dolarów (po prawej). Zdjęcie, udostępnione/NZME (po lewej)
Nieudana konstrukcja parkingowa Tauranga sprzedana deweloperowi za 1 dolara wkrótce stanie się 14-piętrowym „przełomowym” budynkiem w CBD za 60 milionów dolarów.
Rozpoczęła się budowa Panorama Towers, znanej również jako 35
Hamilton Street, przy której znajdować się będą powierzchnie biurowo-handlowe oraz 330 miejsc parkingowych.
Teren pomiędzy Harington i Hamilton Sts miał wcześniej służyć jako wielopoziomowy węzeł transportu publicznego z 550 parkami, łazienkami i szafkami.
Budowa została wstrzymana w 2018 roku, kiedy wykryto poważne problemy konstrukcyjne. Rada Miejska Tauranga zrezygnowała z budowy w 2020 roku, wydając już 19 milionów dolarów.
Zamiast zburzyć w połowie wybudowane centrum, w 2021 r. samorząd sprzedał teren i konstrukcję za 1 dolara deweloperowi Waibop (Harington), spółce zależnej głównego wykonawcy i budowniczego projektu, Watts & Hughes Construction Group Holdings.
Panorama Towers to wspólne przedsięwzięcie dewelopera Watts & Hughes Carrus i Quayside – oddziału inwestycyjnego Rady Regionalnej Bay of Plenty.
Oferuje siedem pięter parkingu, w tym część podziemną, oraz siedem pięter powierzchni biurowej z widokiem na port Tauranga i ujście rzeki Waikariu. Będzie także przylegać do przyszłej dzielnicy miejskiej Te Manawataki o Te Papa, wartej 306 milionów dolarów.
Craig Watts, dyrektor zarządzający Watts Group Investments i współwłaściciel Watts & Hughes Construction, powiedział, że Panorama Towers stanie się „punktem orientacyjnym” i „jednym z najważniejszych budynków komercyjnych w centrum miasta”.
reklama
Watts powiedział, że poproszony o określenie kosztów potencjalnej rozbiórki zespół „dokładnie przyjrzał się istniejącej konstrukcji” i zastanowił się, w jaki sposób można ją przeprojektować „w celu uwzględnienia innych elementów, które mogłyby ocalić to, co już zostało zbudowane”.
„Wpadliśmy na pomysł zbudowania centralnej konstrukcji rdzeniowej wzmocnionej betonem pośrodku budynku” – powiedział Watts.
Prace naprawcze obejmują demontaż części istniejącej konstrukcji betonowo-stalowej w celu umożliwienia wykonania nowych fundamentów i ścian trzonowych.
Budynek będzie miał standardową odporność sejsmiczną dla nowych budynków na poziomie 100 procent.
Budynek wydał już trzy pozwolenia na budowę. W trakcie rozpatrywania są jeszcze dwa wnioski – na prace architektoniczne, usługi i poziomy dodatkowe.
Watts powiedział, że fizyczna budowa projektu rozpoczęła się „kilka miesięcy temu”, a pierwszy większy beton wylano około 27 października.
Wymóg sprzedaży za 1 dolara wymaga od deweloperów zapewnienia co najmniej 200 publicznych miejsc parkingowych. Spośród 330 powstających budynków 200 będzie przeznaczonych dla publiczności. Całość miała zostać ukończona w lipcu przyszłego roku, a kompleks wieżowy miał powstać w połowie 2025 roku.
Scott Adams, dyrektor zarządzający Carus, powiedział, że firmie „bardzo zależy na ożywieniu i rozkwicie CBD”.
reklama
„Wymaga to znacznego wysiłku współpracy… Carus zawsze był zdania, że nie ma potrzeby rozbiórki konstrukcji parkingu i że można znaleźć rozwiązanie inżynieryjne, które zapobiegnie rozbiórce. Chcielibyśmy również, aby najemcy biurowców powrócili do CBD.”
the Zatoka wiele razy Już wcześniej informowałem, że w ostatnich latach niektóre firmy w CBD przeniosły się do lokalizacji satelitarnych, takich jak Torico, lub ich przeniesienie do centrum miasta zostało przełożone ze względu na zauważalny brak miejsc parkingowych. Parkowanie w CBD pozostaje przedmiotem gorących dyskusji, w tym niedawnego zamknięcia nadbrzeżnego parkingu The Strand na 147 miejsc i rozbudowy płatnych parkingów.
Adams powiedział, że toczą się już poufne rozmowy z potencjalnymi najemcami Panorama Towers. W projekcie odstąpiono jednak od pomysłu wybudowania na tym miejscu czterogwiazdkowego hotelu.
Adams powiedział, że Panorama Towers stanie się wyróżniającym się „historycznym budynkiem” na panoramie miasta.
Powiedział, że całkowite koszty rozwoju wyniosły 60 milionów dolarów.
– Przyczyni się do tego więcej osób pracujących w mieście [the] Lokalna gospodarka, wspieranie urzędów i przedsiębiorstw detalicznych. [It is] Kolejny element układanki wraz z innymi fantastycznymi nowymi rozwiązaniami w całym mieście, które pozwolą ponownie złożyć nasze CBD w całość.
Dyrektor generalny ds. rozwoju miasta i partnerstwa w radzie, Gareth Wallis, powiedział, że lokalizacja budynku po drugiej stronie ulicy od przyszłej dzielnicy miejskiej pomoże w przywróceniu serca miasta.
„Nie możemy się doczekać, jakie funkcje przyniesie ta inwestycja, dzięki którym w nadchodzących latach nasze centrum miasta stanie się jeszcze lepszym miejscem do życia, pracy, nauki i zabawy” – powiedział Wallis.
„Ta inwestycja przynosi korzyści” – stwierdził w oświadczeniu Sam Newberry, dyrektor ds. inwestycji w Quayside Holdings [economic development agency] Program Priority One i towarzyszące mu prace Rady Miejskiej Tauranga, wszystkie mają na celu rewitalizację tętniącego życiem centrum miasta.
Wykres przedstawia plan oczekiwanego rozwoju CBD na rok 2022 do roku 2030.
Rozkład jazdy: węzeł komunikacyjny do Panorama Towers
- 2015 – Rada Miasta Tauranga zatwierdziła propozycję budowy parkingu na należącym do niej terenie przy Harrington Street.
- 2016 – Rada prosi o składanie ofert.
- marzec 2017 – Zatrudnimy architekta i inżynierów budownictwa.
- lipiec 2017 – Rada zatwierdza projekt dwóch piwnic i dziewięciu naziemnych.
- sierpień 2017 – Rada uchyliła tę decyzję i zatwierdziła projekt składający się z dwóch kondygnacji podziemnych i siedmiu naziemnych.
- czerwiec 2018 – Rozpoczyna się budowa.
- wrzesień 2018 – Wybrani członkowie proszą pracowników rady o rozważenie alternatywnych sposobów wykorzystania tego terenu. Rada zwraca się o poradę w sprawie kosztów rozwiązania umowy głównej i odradza takie postępowanie.
- Czerwiec 2020 – Rada postanawia porzucić budowę ze względu na poważne problemy z projektem sejsmicznym budynku.
- marzec 2021 – Władze lokalne postanawiają nie burzyć budynku i sprzedają teren głównemu wykonawcy za 1 dolara.
- listopad 2021 – Nowi właściciele Watts & Hughes ubiegają się o pozwolenie na wykorzystanie zasobów dla 14-piętrowej inwestycji z 330 parkingami.
- Początek 2023 r – Rozpoczęcie fizycznej budowy Wież Panoramicznych.
- Październik 2023 – Pierwsza duża operacja odlewania betonu.
Kerry’ego Gillespiego Jest zastępcą dyrektora ds. wiadomości i starszym dziennikarzem w firmie Zatoka wiele razy I Codzienny post RotoruaSpecjalizuje się w polityce lokalnej i problematyce miejskiej. Jest finalistką regionalnego dziennikarza roku 2021 Voyager Media Awards.