-
EBOR i EIT InnoEnergy partnerem w recyklingu baterii EV -
Bariery i możliwości rynkowe zostaną początkowo zbadane w Polsce -
Centrum wiedzy połączy interesariuszy, co doprowadzi do nowych inwestycji
Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR) i EIT InnoEnergy współpracują w celu stworzenia krajobrazu inwestycyjnego dla recyklingu akumulatorów pojazdów elektrycznych (EV) w gospodarkach, w których bank inwestuje, zaczynając od Polski, a kończąc na krajach sąsiednich w Europie Środkowej.
Celem EBOR i EIT InnoEnergy jest poprawa wykorzystania surowców wtórnych w produkcji baterii.
Obie firmy mają duże doświadczenie w ekosystemie akumulatorów pojazdów elektrycznych i duże osiągnięcia w opracowywaniu modeli biznesowych gospodarki o obiegu zamkniętym.
W ostatnich latach EBOR dokonał kilku inwestycji w produkcję akumulatorów do pojazdów elektrycznych w Europie Środkowej i zbudował silne sieci w tym sektorze. W Polsce EBOR przeznaczył ponad 500 milionów euro na sektor produkcji pojazdów elektrycznych, a najnowszym projektem była inwestycja w nowy zakład recyklingu akumulatorów pojazdów elektrycznych.
Prezes EIT InnoEnergy Europejski sojusz na rzecz baterii (EBA), wspiera innowacyjne firmy działające w sektorach czystych technologii i baterii oraz prowadzi Akademię EBA, która pomaga szkolić siłę roboczą potrzebną do rozwoju unijnego sektora baterii. Platforma Akademii EBA będzie kluczem do współpracy z kluczowymi interesariuszami w łańcuchu wartości recyklingu baterii. Oprócz EBA siłą napędową jest EIT InnoEnergy Europejskie Centrum Akceleracji Zielonego Wodoru (EGHAC) i Europejski Sojusz Przemysłu Fotowoltaiki Słonecznej.
Obie firmy będą wspólnie pracować nad identyfikacją barier rynkowych dla rozwoju łańcucha wartości recyklingu akumulatorów EV w Polsce i na innych rynkach Europy Środkowej. Oceń wyzwania techniczne i regulacyjne, stwórz platformę ułatwiającą wymianę i partnerstwa między zainteresowanymi stronami w całym łańcuchu wartości recyklingu materiałów do akumulatorów pojazdów elektrycznych, stwórz centrum wiedzy dla możliwości uczenia się i ostatecznie wspieraj dostęp do finansowania.
Marcin Wasilewski, CEO EIT InnoEnergy Central Europe, powiedział: „Skuteczna dekarbonizacja transportu odgrywa kluczową rolę w unijnym planie osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku. Z analiz wynika, że do 2030 roku po drogach Polski będzie jeździło ponad milion pojazdów elektrycznych. jest głównym dostawcą akumulatorów na rynki europejskie. Jednak dostępność komponentów do akumulatorów stanowi poważne wyzwanie. Zużycie materiałów w pojeździe elektrycznym jest prawie dwukrotnie większe niż w przypadku pojazdów spalinowych. Podczas gdy nowe technologie zmniejszą materiałochłonność, recykling i gospodarka o obiegu zamkniętym będą sprostać popytowi i chronić strategiczną autonomię UE Jako EIT InnoEnergy przemysł czystych technologii w Europie Środkowo-Wschodniej jest strategicznym atutem UE Jesteśmy zaangażowani w integrację między łańcuchami, w tym wykwalifikowanych pracowników, a teraz współpracujemy z EBOR w celu rozwoju i skalowania środkowoeuropejskiego EV ekosystem recyklingu baterii. Cieszymy się, że możemy działać.
Gianfioro Nacchi, dyrektor ds. zrównoważonego biznesu i infrastruktury, strategii klimatycznej i realizacji w EBOR, powiedział: „Baterie są uznawane za jedną z kluczowych technologii umożliwiających przejście na niskoemisyjną i odporną gospodarkę, co jest priorytetem dla EBOR. Tworzenie rynków dla surowce wtórne do akumulatorów będą miały kluczowe znaczenie dla przyspieszenia przejścia na pojazdy niskoemisyjne i bezemisyjne. Umożliwi to również produkcję towarów w Europie i z odpadów, co ma na celu zapewnienie znacznych korzyści gospodarki o obiegu zamkniętym wszystkim, od obywateli po inwestorów. EBOR ma przyjemność współpracować z EIT InnoEnergy w zakresie naszych wspólnych celów w zakresie bardziej ekologicznego systemu transportu i efektywnego gospodarowania zasobami.
Do tej pory EBOR zainwestował w Polsce blisko 12,5 mld euro. Obecny udział projektów zielonej transformacji gospodarczej w kraju wynosi 80 proc.