Pasażerowie byli świadkami noszenia bagażu w szaleńczej ucieczce ze służby Red Airlines po zepsutym podwoziu i pożarze. Wideo / Janine Stanwood
Niektórzy ze 130 pasażerów, którzy przeżyli straszliwy pożar samolotu w ubiegłą środę, zostali podpaleni przez samolubny czyn, który może narazić życie.
Serwis Red Air przylatujący na międzynarodowe lotnisko w Miami z Dominikany wieczorem 22 czerwca był w zasięgu wzroku ruchliwych terminali lotniska. Awaria przedniego podwozia była widoczna podczas podejścia do lądowania i późniejszych prób ugaszenia płomieni przez strażaków na lotnisku. Wyglądało to jak „cud”, któremu pasażerowie uciekli z McDonnell Douglas MD-82.
Filmy z dramatycznego momentu zostały udostępnione w mediach społecznościowych. Jednak szczegóły, które pojawiły się w klipach, rozzłościły ekspertów podróży. Wielu uciekających z pożaru przestało zabierać bagaże, wychodząc z płonącego samolotu.
„Czy możemy szczerze porozmawiać o pasażerach zabierających bagaż podczas ewakuacji awaryjnej?” Dziennikarz lotniczy Edward Russell napisał na Twitterze.
Na innych filmach zrobionych z wnętrza kabiny widać było torby i bagaże blokujące przejście, a luźne części odzieży widziano wokół kostek pasażerów przy wyjściu awaryjnym.
Wśród pasażerów uciekających z pożaru odnotowano trzy obrażenia.
Najwyraźniej wielu z tych, którzy wpadli, by sfilmować ucieczkę na smartfonach, nie rozumiało powagi sytuacji. Dochodzenia w sprawie podobnych incydentów wskazują, że ucieczki są spowalniane przez próby odnalezienia bagażu, co jest powszechnym problemem.
Brytyjskie śledztwo zlecone przez Royal Aviation Society w 2018 r. wykazało, że 35 procent pasażerów zatrzymałoby się, aby odebrać bagaż podręczny w sytuacji awaryjnej.
W 2019 r. komisja badająca pożar samolotu na lotnisku Szeremietiewo, w którym zginęło 41 osób, stwierdziła, że pasażerowie z bagażem przyczynili się do strat.
W raporcie stwierdzono, że „wielu pasażerów opóźniło ewakuację awaryjną – ponieważ zabierali bagaż podręczny z przedziałów nad głową, wbrew instrukcjom”.
Podczas gdy odprawy na temat bezpieczeństwa lotniczego każą pasażerom zostawić bagaż, linie lotnicze od lat borykają się z rzeczywistością zachowań pasażerów w sytuacji zagrożenia.
Po wypadku w zeszłym tygodniu, rzecznik American Aviation Safety Foundation powiedział New York Times, że jeśli musisz ewakuować samolot, priorytetem jest jak najszybsze wyjście z samolotu.
„Niewiele jest w twoim bagażu podręcznym, za co warto umrzeć” – powiedział. Nie chciałbyś, aby twoje rzeczy były przyczyną obrażeń kogoś innego.
Co spowodowało pożar na pasie startowym?
Oświadczenie Narodowej Rady Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) mówi, że na pokładzie samolotu McDonnell Douglas MD-82 było 130 pasażerów i dziesięciu członków załogi. Poinformowano, że w wypadku zostały ranne trzy osoby.
Ich śledczy są na miejscu i pracują z zespołami ratownictwa pożarowego Miami-Dade, które zareagowały na pożar. Rejestrator kokpitu Black Box został odzyskany, ale NTSB nie było w stanie wydać dalszego oświadczenia o przyczynie zdarzenia.
Burmistrz hrabstwa Miami-Dade Daniela Levine Cava była świadkiem wypadku po przylocie samolotem z Filadelfii.
„Wygląda na to, że opony eksplodowały, a następnie cofały się w górę iw dół, a lądowanie było bardzo trudne, z całym podwoziem i brzuchem samolotu zniszczonymi na ziemi” – powiedział Kafa WSVN.
„To, co się tutaj wydarzyło, jest cudem” – powiedziała.
Linia lotnicza poinformowała, że samolot napotkał „trudności techniczne” po przybyciu na międzynarodowe lotnisko w Miami.
„W Red Air wyrażamy naszą absolutną solidarność z pasażerami i załogą samolotu” – podała firma w oświadczeniu.