Nowy patent Shimano sugeruje, że nasze rowery będą mogły wkrótce wykorzystywać uczenie maszynowe do samodzielnego myślenia i podejmowania decyzji.
Na początku tego tygodnia opublikowano patent na „model uczący się” i szczegółowo opisano produkt oparty na sztucznej inteligencji (AI) do sterowania opuszczanymi siedzeniami, przednim zawieszeniem i pochyleniem siodełka.
Urządzenie w postaci małego wyświetlacza przymocowanego do kierownicy ma za zadanie uczyć się na podstawie preferencji rowerzysty w różnych sytuacjach, aby bezprzewodowo automatyzować zmiany w trakcie jazdy za pomocą „mechanizmów teleskopowych”.
Następnie pasażer przekazuje informację zwrotną na temat zmian za pomocą przycisków „Lubię to” i „Nie lubię” przypominających Facebooka, aby informować urządzenie o procesie uczenia się i pomagać mu lepiej działać.
Z dołączonego do patentu zdjęcia wynika, że produkt przeznaczony jest do roweru szutrowego, ale może być również używany na rowerze górskim. Niektóre funkcje, takie jak regulowane nachylenie siodełka i regulowane sztyce – rozsławione później przez Mateja Mohorica w Mediolan-San Remo – będą miały zastosowanie na drodze.
Według Shimano zrobotyzowane urządzenie pomoże poprawić komfort i wydajność jazdy.
Patent złożony pod numerem US 11866114 B2 stwierdza: „Od kierowcy wymagane są odpowiednie umiejętności, aby odpowiednio kontrolować sztycę i zawieszenie podczas jazdy. Pożądane byłoby zapewnienie optymalnej automatycznej kontroli w zależności od warunków podróży i/lub stanu nawierzchni drogi i/lub cel podróży.
„Celem niniejszego wynalazku jest zapewnienie urządzenia sterującego komponentem do optymalnego wykonywania automatycznego sterowania komponentem zawierającym mechanizm teleskopowy, sposobu tworzenia modelu instruktażowego, modelu instruktażowego oraz nośnika danych odczytywanego komputerowo.”
Na rynku dostępne są już regulowane sztyce i produkty z automatycznie sterowanym zawieszeniem; Jednak pomysł, aby kierowca mógł przekazywać informacje zwrotne i programować trenera, jest nowy.
Wydaje się, że produkt proponowany przez Shimano umożliwia także naukę na kursach. Makieta interfejsu urządzenia pokazuje przykłady „Trasy Olimpijskiej” i „ABC Downhill”, które w założeniu są torami dla rowerów górskich, nauczanymi zgodnie z preferencjami jeźdźca.
Oznacza to, że kolarz może wprowadzić swoje preferencje w cyklu restartu, biorąc pod uwagę zmiany na nawierzchni toru, a następnie skorzystać z płynnej regulacji warunków wyścigowych. Jednak technologia ta może być zbyt ciężka, aby z nią konkurować, ponieważ obejmuje duży akumulator przymocowany do ramy.
Podobnie jak w przypadku wszystkich patentów, nie jest pewne, jak daleko zaszła Shimano w rozwoju produktu i czy w ogóle ujrzy on światło dzienne.
Cotygodniowa jazda na rowerze Powiedziano nam wcześniej, że japoński producent części „nigdy nie spekuluje na temat przyszłego rozwoju produktów”, więc będziemy musieli poczekać i zobaczyć.