Tak długo, jak pojazdy elektryczne są głównym nurtem, firmy na całym świecie próbują opracować pasywne i wygodne rozwiązania ładowania. Wśród najczęściej dyskutowanych rozwiązań były metody zelektryfikowane.
Pierwsza na świecie prawdziwa zelektryfikowana blokada drogowa wkrótce stanie się rzeczywistością w Szwecji.
E20, odcinek autostrady łączący Sztokholm, Göteborg i Malmo, stanie się pierwszą na świecie stałą autostradą zelektryfikowaną, która zostanie otwarta dla publiczności w 2025 roku.
Nie powinno dziwić, że ta technologia zyskuje popularność w Szwecji.
Kraj, z którego pochodzi Volvo, jest jednym z najbardziej zaangażowanych krajów w Europie, jeśli chodzi o przejście na pojazdy elektryczne, po tym, jak około cztery lata temu ogłosił, że do 2030 r. zakaże krajowej sprzedaży nowych samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi.
Czytaj więcej:
* Auto China podkreśla zaciętą konkurencję pojazdów elektrycznych
* Samochody elektryczne: Branża apeluje do Australii, by poszła w ślady Nowej Zelandii
* Potwierdzono ceny przewidywanego SUV-a Polestar 3
* Cała prawda: Czy samochody elektryczne są wykonane z nieetycznych materiałów?
Nowy Roadster będzie działał trochę jak gigantyczna bezprzewodowa ładowarka do telefonu, ale dla wybranych samochodów elektrycznych. Samochody osobowe i ciężarowe mogą pozyskiwać energię z drogi, po prostu jeżdżąc po niej; jest nieskończenie wygodniejszym procesem niż rezygnacja z ładowania elektrycznego – szczególnie w przypadku tradycyjnej infrastruktury ładowania, która wciąż ma trudności z zaspokojeniem popytu.
Rzeczywista mechanika szwedzkiej e-drogi wciąż jest w powietrzu.
Przyjmuje się, że Szwecja rozważa jedno z dwóch rozwiązań budowlanych; Sieć trakcyjna wykorzystująca przewody napowietrzne poprowadzone bardziej dla samochodów ciężarowych i autobusów lub sieć indukcyjna wykorzystująca urządzenia zakopane w fundamentach dróg.
Kiedy Szwecja zdecyduje, którą metodę wybrać, planuje rozszerzyć ją do około 3000 kilometrów tras w całym kraju.
Szwecja ma taką samą pozycję, jak każde inne państwo, aby móc ocenić, które z dwóch rozwiązań jest właściwe, biorąc pod uwagę fakt, że oba rozwiązania zostały już wypróbowane w mniejszych projektach regionalnych.
Damiena O’Carrolla
Najlepszym samochodem 2021 roku jest Polestar 2.
Sześć lat temu w Gävle otwarto 2-kilometrową drogę, która była bezpośrednio przeznaczona do transportu ciężkich pojazdów. W 2019 r. odcinek drogi na Gotlandii o długości 1,6 km został wyposażony w cewki indukcyjne, a pomyślne testy ładowania bezprzewodowego odbyły się w 2020 r. i na początku 2021 r.
Podaje się, że elektryczne ciężarówki korzystające z trasy Gotlandii mogły być ładowane średnio z mocą 70 kW, przy prędkościach do 60 km/h.
Poza wygodą ładowania w trakcie jazdy, kolejną zaletą e-dróg jest to, że wiele samochodów będzie mogło korzystać z ich usług w tym samym czasie, bez konieczności stania w długich kolejkach, jak to ma miejsce obecnie w niektórych popularnych samochody, które ładują się na przystankach. .
Z drugiej strony metody elektroniczne — zwłaszcza systemy indukcyjne — były przez niektórych krytykowane za względny brak wydajności. Podobnie jak bezprzewodowa ładowarka do telefonu, która zużywa więcej energii do ładowania telefonu niż urządzenie przewodowe, bezprzewodowe ładowanie samochodu wymaga więcej zasobów niż standardowa konfiguracja z wtyczką.