Komentatorzy twierdzą, że ambitny plan Ngai Tahoe stworzenia przyszłości neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla zapewni ścieżkę dla innowacji w wielu branżach.
Podczas środowej ceremonii w Queenstown Iwi ujawniła swój 88-punktowy plan działania dotyczący przyczyn i skutków zmian klimatycznych oraz wielu innych kwestii środowiskowych.
Zaprezentowano również prototyp łodzi elektrycznej Shotover Jet, która, jak mówi, jest pierwszą łodzią zaprojektowaną wyłącznie do celów turystycznych.
Eskalujące skutki zmian klimatycznych na całym Ngai Tahu Takiwā (obszar plemienny) wywarły głęboki wpływ na interesy i działania Iwi oraz Wannau, powiedziała Lisa Tomahai, Te Runanga lub Ngai Tahu Kaiwakahiri.
Czytaj więcej:
* Zmarł wybitny przywódca Ngai Tahu i „słynny ekspert pounamu” Maika Mason.
* Shotover Jet oferuje bezpłatne wycieczki dla niezbędnych pracowników w Queenstown
* Ngāi Tahu Holdings osiąga rekordowy roczny zysk w wysokości 240 milionów dolarów po stracie 25 milionów dolarów
„Musimy szybko ewoluować, jeśli mamy się przystosować i prosperować w tym wspaniałym nowym świecie”.
W ciągu dziewięciu lat iwi podejmie istotne kroki w celu zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych, wykorzystania energii odnawialnej, poprawy wykorzystania zasobów oraz ograniczenia wpływu na wodę i ekosystemy.
Jeden z istotnych elementów planu, znany jako Te conga pabarangidostarczał Almarai energię słoneczną, aby uczynić go bardziej odpornym i samowystarczalnym, proces, który trwał już 18 marca.
Inne kluczowe cele to emisje netto gazów cieplarnianych z działalności operacyjnej i zużycie energii.
Obejmie to uczynienie operatorów turystycznych neutralnymi pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 r., poprzez eksploatację całej floty łodzi odrzutowych firmy na paliwach alternatywnych do 2035 r. oraz przejście na pojazdy elektryczne.
Zmiany w praktykach rolniczych obejmą 17% redukcję metanu ze zwierząt gospodarskich do 2035 r., zmniejszenie zużycia wody, rolnictwo odnawialne oraz 10% rok do roku redukcję nawozów syntetycznych od 2022 r.
Profesor innowacji w rolnictwie na Uniwersytecie Otago, Craig Pont, powiedział, że cele rolnicze są możliwe do osiągnięcia, ponieważ stanowią właściwą mieszankę drastycznych zmian i ostrożności.
„Mają duże znaczenie” – powiedział.
Wprowadzenie elektrycznych łodzi odrzutowych zademonstruje możliwości technologiczne dla wszystkich typów pojazdów, które były niewyobrażalne 10 lat temu.
„Zajmą się nie tylko emisją dwutlenku węgla w turystyce. Będzie to poligon doświadczalny dla wszystkich pojazdów” – powiedział.
Powiedział, że wszystkie branże skorzystałyby na przykładzie, który stworzył Iwi wraz z planem.
Ekolog słodkowodny, dr Mike Joy, powiedział, że był pod wrażeniem planu i jego kompleksowego podejścia, które łączy emisje gazów cieplarnianych i wody z potrzebami człowieka.
„Mają pewne harmonogramy, które nie są odległe.
Pokażą, co można osiągnąć. Mam nadzieję, że zmotywuje to inne organizacje, a może nawet rząd, do nieco przyspieszenia”.
Innym planem jest aktywne ćwiczenie Rangatiratanga na słodkiej wodzie do 2030 roku, co Iwi toczy obecnie proces przeciwko koronie w sądzie.
Ewi mówi, że sprawa będzie miała na celu ustanowienie „wspólnej władzy” z Koroną nad polityką i praktyką.
Wymagałoby to również od dostawców łańcucha dostaw dostarczania danych do raportowania emisji i współpracy przy planach redukcji emisji, a także wymagałoby, aby wszystkie nowe rozwiązania miały plany wzmocnienia ekosystemu w celu ochrony zakładów Wai i Mainga Kai do 2030 roku.
Jego celem jest posiadanie w 100% biodegradowalnych i nadających się do recyklingu opakowań na wszystkich produktach konsumenckich do 2030 roku.
To plan, który wybiega 100 lat w przyszłość, powiedział Tomahay.
„W przypadku mojej Mukubuny chcę mieć pewność, że będą mogli doświadczyć tego, co zrobiłem, co zrobili moi rodzice i dziadkowie… Naszym obowiązkiem jest podjęcie działań w celu zachowania tych rzeczy”.
„Nie twierdzimy, że znamy wszystkie odpowiedzi, ale nasz rozmiar i wpływy dają nam swobodę wprowadzania innowacji.
„Ten prototyp łodzi odrzutowej jest ekscytującym wyrazem tego, co ta innowacja może osiągnąć” – powiedział Tomahee.
Gdy prototyp łodzi odrzutowej zostanie oddany do użytku, doświadczenie będzie znacznie cichsze i bardziej przyjazne dla środowiska, ponieważ działa na akumulatorach elektrycznych, a nie na paliwach kopalnych, powiedziała dyrektor generalna ds. turystyki w Ngai Tahoe, Jolanda Kaif.
Łodzie odrzutowe sprzed Covid stanowiły 53% emisji firmy turystycznej.
Projekt prototypu rozpoczęty w 2019 roku Kiedy turystyka Ngai Tahu zawarła umowę o współzałożycielu z Urzędem ds. Efektywności Energetycznej i Poszanowania Energii i otrzymała do 200 000 USD na przekształcenie jednej ze swoich napędzanych benzyną łodzi odrzutowych na energię elektryczną.
Powiedział, że potwierdzenie komercjalizacji prototypu elektrycznego zajmie kilka lat.
Ładowanie akumulatora trwało 17 godzin, co wystarczyłoby na 2,5 jazdę, prawie jak zbiornik z gazem.
Celem było skrócenie czasu ładowania do 25 minut i posiadanie połowy floty czterech firm produkujących łodzie odrzutowe do 2030 r.
Ważną częścią celu będzie zapewnienie, że wszystkie operacje z oddziałem turystycznym Ngai Tahoe będą neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku.
„Wszyscy mamy do odegrania rolę w zapewnieniu, że nasz świat będzie zdrowszy dla przyszłych pokoleń, i chociaż przed nami długa droga, elektryfikacja naszej floty łodzi odrzutowych jest fantastycznym krokiem” – powiedział How.
Tomahai powiedział, że podobnie jak Mana, kiedy Iwi zastosowali w praktyce podstawowe zasady Kitiyakitanga i Rangatiratanga.
„Dbamy o nasz czas, dbamy o Hanau i podejmujemy etyczne działania i decyzje dotyczące przyszłości naszej Mukubuny”.
„Podróżujący ninja. Rozrabiaka. Badacz bekonów. Ekspert od ekstremalnych alkoholi. Obrońca zombie.”