Doświadczony pilot i trzech członków jednej rodziny, podczas gdy kobieta i chłopiec są w stanie krytycznym, zginęli po tym, jak helikopter uderzył w mieliznę po zderzeniu w powietrzu z innym helikopterem na Gold Coast.
Ashley Jenkinson, 40-letni pilot z Queensland, brytyjski mąż i żona w wieku 65 i 57 lat oraz 36-letnia kobieta z Glenmore Park w Nowej Południowej Walii, którzy byli spokrewnieni z tą parą, zginęli, gdy ich helikopter mocno spadł na mieliznę po zderzeniu z innym helikopterem, w pobliżu Sea World, wczoraj po południu.
10-letni syn kobiety z NSW i 33-letniej wiktoriańskiej kobiety jest w stanie krytycznym w szpitalu, podczas gdy dziewięcioletni chłopiec tej kobiety jest leczony z powodu poważnych obrażeń.
Przednia szyba drugiego helikoptera została rozbita, ale 52-letniemu pilotowi „znacząco” udało się wylądować na mieliźnie, a pięć z sześciu osób na pokładzie odniosło niewielkie obrażenia od odłamków szkła.
Wśród jego pasażerów była 27-letnia kobieta z Australii Zachodniej i dwie nowozelandzkie pary, które podróżowały razem – 44-letni mężczyzna i 43-letnia kobieta oraz mężczyzna i kobieta w wieku 48 i 45 lat.
Ojciec Gold Coast, który uczył wielu początkujących pilotów, Jenkinson jest pamiętany jako „wielki człowiek” i „absolutna legenda”.
Andy Taylor wspomina więź, która powstała, gdy para pomagała ofiarom powodzi w północnej Nowej Południowej Walii w 2022 roku.
„Dzisiaj straciliśmy jedną z naszych największych legend, Asha Jenkinsona, byłeś dżentelmenem !!” Powiedział.
Kolega Penny Wilson powiedział, że Jenkinson „jest szczery, ma dziwaczne poczucie humoru i zawsze się śmieje”.
Była koleżanka z drużyny, Lucy Cohn, powiedziała: „Fantastyczny pilot. Zawsze miły, pomocny i wspierający. Dżentelmen i zawsze gotowy do pomocy”.
Australijskie Biuro Bezpieczeństwa Transportu bada wypadek, w szczególności to, co działo się w kokpicie w miejscu zderzenia, i uratowało oba helikoptery z mielizny.
Szef ATSB Angus Mitchell powiedział, że samolot Jenkinsona wystartował i pozostawał w powietrzu przez mniej niż 20 sekund, zanim jego główne łopaty wirnika uderzyły w kokpit drugiego samolotu, który był w drodze do lądowania.
„Teraz, dokładnie, czy to jest pierwszy punkt uderzenia – jeszcze nie ustaliliśmy” – powiedział dziś dziennikarzom.
„Ale to samo w sobie spowodowało, że główny wirnik i skrzynia biegów oddzieliły się od głównego (Jenkinsona) helikoptera, który wtedy nie miał wyciągarki, i spadł ciężko na ziemię”.
Mitchell powiedział, że lądowanie pomimo uszkodzenia własnego samolotu było niezwykłym osiągnięciem drugiego pilota i że jego działania pomogły uniknąć znacznie gorszej sytuacji.
„Kiedy zdarzy się jakikolwiek wypadek lotniczy, w grę wchodzą ogromne siły, zwłaszcza zderzenia helikopterów” – powiedział.
„Więc mając tyle rozumu, by móc wylądować tym helikopterem, zwłaszcza biorąc pod uwagę uszkodzenia, o których wiemy, że zostały wyrządzone z przodu po lewej stronie helikoptera, wydaje się, że fajnie było go sprowadzić”.
ATSB spodziewa się opublikować wstępny raport w ciągu ośmiu tygodni.
Sea World Helicopters, które obsługiwały zarówno samolot, jak i parki rozrywki Village Roadshow, złożyły kondolencje ofiarom, ich rodzinom oraz gościom i pracownikom Sea World, którzy byli świadkami katastrofy.
„Oferujemy wsparcie członkom naszego zespołu, którzy zostali emocjonalnie dotknięci tragedią” – powiedział Village Roadshow w oświadczeniu.
Kondolencje wszystkim zainteresowanym złożyła także premier Anastasia Palaszczuk.
„Moje najgłębsze kondolencje kieruję do każdej rodziny i wszystkich dotkniętych tym strasznym wypadkiem” – napisała na Twitterze.
Premier Anthony Albanese powiedział, że Australia jest wstrząśnięta tragicznym wypadkiem.
„Moje myśli są ze wszystkimi, których to dotyczy, w tym z osobami udzielającymi pierwszej pomocy, a moje najgłębsze wyrazy współczucia są z tymi, którzy pogrążają się w żałobie” – napisał na Twitterze.
Rada Gold Coast utworzyła miejsce, w którym ludzie mogli zostawiać kwiaty dla ofiar wypadku, czego świadkami były setki osób.