Przybycie wyspecjalizowanego statku do portu Taranaki w tym tygodniu oznacza początek ostatniej fazy likwidacji opuszczonego pola naftowego Toei.
Toei Field zostało opuszczone w 2019 roku po załamaniu finansowym Tamarind Taranaki, pozostawiając Koronie odpowiedzialną za bezpieczne zamknięcie.
Ministerstwo Biznesu, Innowacji i Zatrudnienia (MBIE) – które nadzoruje projekt – poinformowało, że statek Q7000 firmy Helix Energy Solutions formalnie zatka i porzuci odwierty na całym polu.
Oczekuje się, że prace w fazie 3 zajmą około trzech miesięcy, a Q7000 nie podejmie żadnych nowych działań na polu naftowym podczas pobytu w Nowej Zelandii.
Helix Energy Solutions jest międzynarodowym dostawcą usług związanych z interwencjami w odwiertach i rezygnacją z nich, a Q7000 to najnowszy statek w ich flocie.
Kierownik projektu Tui, Lloyd Williams, powitał jego przybycie, mówiąc, że ta faza była planowana od ponad dwóch lat.
„Zamknięcie i opuszczenie odwiertu jest najbardziej krytyczną częścią projektu likwidacji Tui” – powiedział Williams.
„Polega na ponownym włożeniu studni do dna morskiego, a następnie umieszczeniu zatyczek cementowych 3000 metrów pod powierzchnią.
Ponadto usuniemy z dna morskiego wszelkie urządzenia znajdujące się na studniach. „
Williams powiedział, że projekt stwarza możliwości dla nowozelandzkich specjalistów i lokalnych dostawców.
„Ponad 50 procent załogi morskiej liczącej około 100 osób będzie pochodzić z Nowej Zelandii lub Australii, a ponad 20 lokalnych firm zostanie zatrudnionych do wsparcia projektu”.
MBIE współpracuje z Te Kāhui o Taranaki (Taranaki Iwi), aby powstrzymać Tui.
Tumuwhakarito (CEO) Wharehoka Wano powiedział, że pojawienie się helisy oznacza kolejny ważny krok w projekcie.
„Bardzo ważne jest, aby Taranaki Iwi, Happy Ngati Kahumati, Ngati Tara, Ngati Hobuto i Ngati Tukirangi nadal ściśle współpracowali z MBIE nad tym projektem” – powiedział Wano.
„Jako kaitiaki zapewniamy, że nasze ważne Taiao i zasoby kulturowe są chronione i ulepszane dla przyszłych pokoleń”.
Po tej fazie prac projekt Tui skupi się na usunięciu czterech łuków toni wodnej, co jest zadaniem pozostałym z poprzedniej fazy.
W maju MBIE podpisało umowę z Sapura Projects, australijskim dostawcą usług podmorskich, na wykonanie tych prac w nadchodzącym okresie letnim.
Usunięcie łuków toni wodnej będzie ostatnim krokiem w projekcie likwidacji Tui.
Dyrektor handlowy portu Taranaki, Ross Dingle, powiedział, że Q7000, który był w tranzycie z Perth, dotrze do portu o własnych siłach i otrzyma wsparcie pilota i holownika, aby zacumować.
„Dziesiątki pracowników i personelu projektowego dołączą do statku w New Plymouth, więc dobrze jest, aby statek przybył do portu, aby odebrać załogę i załadować zapasy przed wyruszeniem na miejsce”.
Doradztwo energetyczne Elemental Group zapewnia pomoc w zarządzaniu projektami firmie Helix Energy Solutions w Nowej Zelandii.
Dyrektor Nick Jackson powiedział, że oprócz zapewniania wsparcia logistycznego i pomocy w zakresie zgodności z przepisami dotyczącymi zdrowia, bezpieczeństwa i ochrony środowiska, firma pomagała w pozyskiwaniu i zarządzaniu nowozelandzkimi firmami potrzebnymi do realizacji projektu.
„W sumie na Q7000 znajdzie się zespół ponad 100 osób, z których ponad połowa to Kiwi i Australijczycy na stanowiskach operacyjnych współpracujących z załogą Helix, a także na wielu specjalistycznych stanowiskach, takich jak okablowanie i podpory”, powiedział Jacksona.
„Cieszymy się, że możemy być częścią tego projektu. Pracowałem przy niektórych rdzennych studniach poszukiwawczych Tui, więc dobrze jest być zaangażowanym w odbudowę Maorysów na tym obszarze”.