Stowarzyszenie Automobile twierdzi, że będzie uważnie obserwować, czy firmy paliwowe przekażą oszczędności klientom, gdy przestaną pobierać regionalny podatek paliwowy w Auckland.
Oczekuje się, że w poniedziałek ceny paliw w regionie spadną o 11,5 stopnia Celsjusza, wraz z wygaśnięciem podatku paliwowego.
W marcu rząd przyjął ustawę uchylającą podatek, który weszł w życie 1 lipca 2018 roku i miał obowiązywać przez 10 lat, aby zbierać pieniądze na infrastrukturę Auckland.
Terry Collins, starszy doradca ds. polityki w AA, twierdzi, że raport Komisji Handlu na temat powolności przedsiębiorstw naftowych w obniżaniu cen był ostrzeżeniem dla branży.
„To, co następnie zrobiła Komisja ds. Handlu, zostało odebrane jako strzał w poprzeczkę koncernom naftowym wraz z wygaśnięciem prowincjonalnego podatku paliwowego i powiedzenie: «Hej, spodziewamy się, że te ceny spadną jak rakieta». „Znacie datę, kiedy to nastąpi i tego się spodziewamy”.
Po opublikowaniu raportu komisarz Brian Chappell stwierdził, że ustalenia „sugerują, że ceny benzyny na stacjach wzrosły w odpowiedzi na zwiększone koszty, jednak zauważalne jest opóźnienie w obniżkach cen detalicznych w odpowiedzi na niższe koszty”.
Do września ubiegłego roku prowincjonalny podatek paliwowy zebrał około 780 milionów dolarów.
Dyrektor generalny Consumer NZ, John Duffy, powiedział, że podatek paliwowy miałby znaczenie, ale ogólnie stanowił niewielką część sposobu ustalania cen paliwa.
„Naprawdę zachęcamy konsumentów do kontynuowania zakupów i korzystania z aplikacji takich jak Gaspy, aby znaleźć najlepszą ofertę.
„To, że podatek nie dotyczy już cen paliwa, nie oznacza, że wszystkie inne czynniki wpływające na ceny paliw nadal istnieją”.
Duffy powiedział, że mieszkańcy Auckland, którzy mogą odłożyć tankowanie do poniedziałku, powinni to zrobić, aby zaoszczędzić dodatkowe 11,5 centa na litrze.
Burmistrz Oakland Wayne Brown powiedział w lutym, że wyeliminowanie podatku utrudni finansowanie tak potrzebnej infrastruktury transportowej, jeśli nie zostanie ona zastąpiona innymi funduszami.
Premier Christopher Luxon powiedział, że przyznaje, że Auckland stoi przed ogromnymi wyzwaniami infrastrukturalnymi, „ale ten podatek paliwowy w rzeczywistości nie został wykorzystany, aby sprostać tym wyzwaniom – zamiast tego zapewniono więcej ścieżek rowerowych, kamer na czerwonym świetle i progów zwalniających”.
Promował uchylenie podatku jako pomoc dla mieszkańców Auckland w kosztach utrzymania. Kilka tygodni po ogłoszeniu minister transportu Simon Brown ogłosił plany podwyższenia ogólnokrajowego podatku na benzynę o 20 centów w nadchodzących latach, w tym o 12 centów w 2027 r., a także podwyżkę ceny rejestracyjnej pojazdu.
Luxon powiedział w niedzielę, że pomimo zniesienia podatku paliwowego rząd „realizuje rekordowe inwestycje w transporcie, w tym w Auckland”.
„Prawie 4 miliardy dolarów przeznaczono na naprawę i zapobieganie dziurom na autostradach stanowych i sieci dróg lokalnych w ciągu najbliższych trzech lat, w tym 478 milionów dolarów na zapobieganie dziurom na drogach lokalnych w Oakland, co stanowi wzrost o 74% w porównaniu z poprzednimi trzema latami”. „. Okres jednego roku.
„Oczekuje się, że finansowanie usług transportu publicznego w kraju wzrośnie również o 41 procent w porównaniu z ostatnimi trzema latami”.
Collins z AA twierdzi, że w nadchodzących tygodniach oszczędności wynikające z podatku paliwowego mogą zniknąć wraz ze wzrostem cen ropy.