W sierpniu zeszłego roku Partia Zjednoczenia Narodowego zgłosiła do Parlamentarnej Komisji ds. Wynagrodzeń, że komisja ta nie powinna przedstawiać własnych zaleceń dotyczących ponownego rozważenia wynagrodzeń i dodatków premiera, ministrów, wiceministrów i członków parlamentu oraz wszystkiego, co ma związek z Izbą. Reprezentantów. Wręcz przeciwnie, zagrozi to niezależności tego procesu.
W swoim raporcie zawartym w raporcie przedłożonym Parlamentowi przez przewodniczącą komisji Lindę Tabuyę KPK stwierdza, że w interesie przejrzystości raport nie powinien być sporządzany ani podpisywany przez członków parlamentu, lecz przez ekspertów i zatwierdzany wyłącznie przez członków. .
Krajowy punkt kontaktowy twierdzi, że zgodnie ze swoim konsekwentnym poglądem komisja powinna jedynie służyć do przekazywania sprawozdania Parlamentowi.
Mówi, że komisja nie powinna wysłuchiwać ani otrzymywać raportów z przeglądu wynagrodzeń i dodatków premiera, ministrów i parlamentarzystów bez aktywnego udziału niezależnych ekspertów.
KPK dodaje, że rozpatrywanie wniosków składanych do przeglądu wynagrodzeń i dodatków nie powinno być rolą komisji, ale rolą ekspertów.
Krajowy Program Działań zalecał wówczas, po analizie niezależnych ekspertów, 30-procentową obniżkę wynagrodzeń Premiera i Ministrów oraz redukcję diet za podróże zagraniczne Premiera, ministrów i doradców. Ministrowie i parlamentarzyści.
Zaleciła także zmniejszenie diety Prezesa Rady Ministrów z 250 do 100 procent, zmniejszenie diety ministrów z 200 do 50 procent, zmniejszenie diety Lidera Opozycji ze 100 do 50 procent oraz zmniejszenie dzienne diety wiceministrów i posłów do 100 proc. Załadunek zmniejszono do 25 procent i zniesiono wszystkie kosztowne diety dodatkowe przewidziane na podróż.
KPK zwrócił uwagę, że w dokumentach budżetowych nie ma zapisów przewidujących proponowane podwyżki wynagrodzeń i diet posłów w bieżącym roku budżetowym.
Krajowy punkt kontaktowy twierdzi, że podczas debaty budżetowej parlamentarzyści w rządzie koalicyjnym wielokrotnie zwracali uwagę na równoważące warunki gospodarcze, takie jak zadłużenie rządu.
Partia twierdzi, że należy zauważyć, że co najmniej 25% budżetu, czyli miliard dolarów, zostanie przeznaczone na obsługę zadłużenia.
UNP z szacunkiem zaproponowała również usunięcie wynagrodzeń i określenia dodatków dla Prezydenta i Spikera Izby Reprezentantów z ustawy o wynagrodzeniach parlamentarnych z 2014 r. oraz wprowadzenie odrębnego ustawodawstwa i określenia wynagrodzeń dla tych najwyższych konstytucyjnych stanowisk, takich jak Głowa państwa i przewodniczący parlamentu.
NPP uważa, że aby uosabiać dobre przywództwo ze strony najwyższego sądu w kraju, wybrani ustawodawcy muszą podchodzić do wszelkich kontroli wynagrodzeń i dodatków z dystansem, ze względu na bezpośrednie, egoistyczne wnioski, jakie można wyciągnąć.
Partia twierdzi, że w polityce liczą się poglądy.
Mówi, że taka niezależna i bezstronna decyzja powinna uwzględniać takie świadczenia, jak kompleksowe ubezpieczenie i pakiet emerytalny, tak aby w budżecie na lata 2024–2025 można było uwzględnić zrewidowane wynagrodzenia brutto i dodatki, pod warunkiem, że nie przeważą „kompensacyjne warunki ekonomiczne”.
Krajowy punkt kontaktowy twierdzi, że najnowsza inicjatywa mająca na celu przegląd wynagrodzeń i dodatków parlamentarnych jest powiązana z rozporządzeniem parlamentarnym w sprawie wynagrodzeń z dnia 3 października 2014 r., obecnie znanym jako ustawa.
Mówi, że ustawa ta to najnowszy dekret wydany 3 października 2014 r. przez nowo wybrany pierwszy rząd Fidżi, trzy dni przed pierwszą sesją parlamentu po ponad siedmiu i pół roku dyktatury.
Krajowy punkt kontaktowy twierdzi, że nowo wybrany pierwszy rząd Fidżi arbitralnie ustalił, jakie pensje i świadczenia powinny wynosić prezydent, przewodniczący parlamentu, premier, ministrowie, wiceministrowie i członkowie parlamentu.
Mówi się, że dla premiera i ministrów wyznaczono bardzo wysokie pensje.
W przypadku Premiera podwyżka wyniosła 210 proc. pensji ówczesnego Premiera w 2006 roku.
Doradcom ministrów płacono więcej niż ministrom w 2006 r., a ministrowie otrzymywali pensje o co najmniej 100 000 dolarów wyższe niż ich poprzednicy.
Parlament zatwierdził kolejną komisję w lipcu 2016 r.
Krajowy punkt kontaktowy twierdzi, że komisja otrzymała wnioski od FijiFirst, SODELPA i NFP.
Mówi, że w przypadku NFP poseł do parlamentu Prem Singh nie wziął udziału w żadnym posiedzeniu, ponieważ sprzeciwiał się sposobowi ustalania świadczeń bez niezależnej ekspertyzy. Partia twierdzi, że nie jest zaskakujące, że okazało się to farsą polegającą na astronomicznym zwiększeniu przydziałów.
Krajowy punkt kontaktowy twierdzi, że diety na posiedzenia parlamentarne zostały zwiększone do 350 dolarów dziennie plus 30 dolarów za każdy z trzech posiłków. Dotyczyło to posłów zamieszkałych w odległości większej niż 30 kilometrów od Parlamentu. Dodatki za uczestnictwo w komisjach wzrosły z 80 do 200 dolarów na sesję.
Diety za podróże zagraniczne dla premiera i ministrów wzrosły średnio do 3000 dolarów dziennie dla premiera i około 2500 dolarów dziennie dla ministrów.
Kiedy 29 września 2016 r. zalecenia poddano pod głosowanie, przeciwko nim głosowała jedynie NUP, która twierdziła, że brakuje jej jakiejkolwiek niezależności.
Rekomendowanie podwyżki wynagrodzeń Prezydenta RP, Przewodniczącego Izby Reprezentantów, ministrów, wiceministrów i przedstawicieli
Rekomendowanie obniżenia wynagrodzeń Prezesa Rady Ministrów i Ministra Finansów
przez: Vijay Narayan
23.05.2024
Parlamentarna Komisja ds. Wynagrodzeń zarekomendowała podwyższenie wynagrodzenia Prezydenta o 55 000 dolarów, tak aby wszyscy ministrowie otrzymali pensję w wysokości 200 000 dolarów, co oznacza zmniejszenie wynagrodzenia Ministra Finansów, podwyżkę dla pozostałych ministrów otrzymujących 160 000 dolarów oraz podwyższenie wynagrodzenia wynagrodzenie asystentów ministrów. Wynagrodzenie z 90 000 do 120 000 dolarów, podwyżka płacy lidera opozycji ze 120 000 do 200 000 dolarów, podwyżka pensji parlamentarzystów z 50 000 do 95 000 dolarów oraz 2,5-procentowa obniżka pensji premiera.
Przedstawiając Parlamentowi sprawozdanie, które zawiera zalecenia zatwierdzone przez przedstawicieli komisji obu stron Parlamentu i niezależnego konsultanta, przewodnicząca komisji Linda Tabuya twierdzi, że komisja dokładnie przeanalizowała sprawozdanie i ma na celu zapewnienie członkom sprawiedliwego i rozsądnego wynagrodzenia, pomoc w przyciągnięciu oraz zatrzymanie wykwalifikowanych i utalentowanych członków parlamentu, którzy reprezentują Skutecznie służą interesom społeczeństwa.
Członkami dwupartyjnego komitetu ds. sporządzenia wspólnego raportu byli Tabuya, Rho Felipe Tuisawao, Asiri Radrudro, Alpheke Maharaj i Moses Politavo.
Rekomenduje się podniesienie pensji prezydenta ze 130 000 dolarów do 185 000 dolarów, gdyż głowie państwa przysługuje wynagrodzenie odpowiadające zajmowanemu stanowisku, a pensję premiera obniżyć z 328 750 dolarów do 320 000 dolarów, aby zrównała się z pensją prezydenta wynagrodzenie. Sprawiedliwość, ponieważ oba stanowiska są szefem gałęzi rządu.
Komisja zaleca także podniesienie pensji spikera Izby Reprezentantów ze 150 000 dolarów do 220 000 dolarów.
Wynagrodzenia te proponuje się porównać z obecnymi przepisami.
W ramach środka tymczasowego rząd zaproponował i zatwierdził za pośrednictwem parlamentu w bieżącym roku budżetowym obniżenie pensji premiera z 328 750 dolarów do 263 000 dolarów, ministra finansów z 235 000 do 188 000 dolarów oraz pensji ministrów z 200 000 dolarów do 200 000 dolarów. Do 160 000 i 148 000 dolarów pensje wiceministrów wahały się od 90 000 do 72 000 dolarów, a zarobki lidera opozycji wahały się od 120 000 do 96 000 dolarów.
Komisja zaleca także wykreślenie wynagrodzeń Prezydenta RP i Przewodniczącego Izby Reprezentantów z ustawy o odszkodowaniach Izby Reprezentantów i przekazanie ich Najwyższemu Urzędowi ds. Wynagrodzeń. Zmiana ustawy w celu zapewnienia klasyfikacji ministrów i wiceministrów jako członków parlamentu; Zmiana prawa w celu wymogu składania przez członków rocznego oświadczenia dotyczącego ich interesów finansowych, dochodów i majątku; Przedłożenie parlamentowi do rozpatrzenia projektu ustawy o postępowaniu przedstawicieli.
W zaleceniach podkreśla się również, że obecny system dziennych diet za podróże zagraniczne powinien pozostać porównywalny z dietami dziennymi ustalonymi przez Organizację Narodów Zjednoczonych, ale przy niższych dietach dodatkowych.
Zalecenia zawarte w raporcie zostaną omówione w Parlamencie w późniejszym terminie.