Polska jest jednym z największych eksporterów ozdób choinkowych na świecie, z prestiżowymi klientami, takimi jak prestiżowe Harrods i Fortnum & Mason w Wielkiej Brytanii, Le Bon Marché w Paryżu czy Bloomingdales w USA.
Z danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) wynika, że w 2019 r. wartość polskiego eksportu artykułów bożonarodzeniowych wyniosła 80,4 mln euro, czyli dwa i pół razy więcej niż w 2015 r.
„To stawia Polskę na trzecim miejscu na świecie” – powiedział PIE.„Tylko Chiny (światowy lider sprzedaży z ponad 80-procentowym udziałem w rynku) i Niemcy wyeksportowały więcej”.
Z raportu wynika również, że w 2019 r. polskie ozdoby świąteczne trafiły do 71 krajów na wszystkich kontynentach, z czego prawie połowa trafiła do Niemiec, a 18% do Stanów Zjednoczonych.
Ozdoby, które są ręcznie dmuchane ze szkła, a następnie ręcznie malowane, są produkowane przez kilku tradycyjnych producentów i sprzedawane w najbardziej ekskluzywnych domach towarowych na świecie, takich jak Harrods w Londynie.
„Angielskie ozdoby w postaci miłości. To dla nich wykonujemy ozdoby w różnych kształtach, takich jak samochody, Mikołaj czy choinka” – powiedział Jacob Grubinsky, szef GabiGlass w Gnieźnie, która od 8 lat produkuje ozdoby na eksport. lat.
Amerykanie również preferują designerskie ozdoby. „Amerykanie są znacznie gorętsi i z łatwością mogą mieć coś takiego jak Święty Mikołaj na desce surfingowej” – powiedział Maciej Mostowski, trzecie pokolenie rodzinnej fabryki, która rozpoczęła produkcję ozdób w 1945 roku i produkowała ozdoby dla Muzeum Kremla, amerykańskich drużyn sportowych, Hiszpańska rodzina królewska i Biały Dom.
Najbardziej niezwykłą amerykańską tradycją są ogórkowe drobiazgi, ponieważ polska firma Vitbis co roku wysyła do Ameryki sto ogórkowych drobiazgów.
Prezes Vitbis Janusz Prus powiedział: „Amerykanie wierzą w swoją niesamowitą siłę. Kiedy jest zawieszony na drzewie, jego celem jest zapewnienie materialnego sukcesu, szczęścia i bogactwa”.
Chociaż Chiny są dziś światowym liderem w ilości produkowanej biżuterii, to jest ona produkowana na dużą skalę i zazwyczaj jest wykonana z plastiku.
Jednak Polska wyrobiła sobie markę dzięki jakości i kunsztowi ozdób szklanych i ma silną pozycję w trwającej od dziesięcioleci światowej produkcji ozdób szklanych.
Inna polska firma, warszawska Bombkarnia, wykonała ozdoby jako prezenty dyplomatyczne dla Baracka Obamy, Mikołaja Sarkozy’ego i patriarchy Moskwy Cyryla I oraz choinkę w Parlamencie Europejskim na zakończenie polskiej prezydencji w Unii Europejskiej w 2011 roku.
Prezes GabiGlass Jakob Grobiński powiedział: „Polacy znani są w Wielkiej Brytanii jako producenci biżuterii.
„Polskie ozdoby choinkowe są tam bardzo poszukiwane. Kiedy dostają wiadomość, że produkty są z Polski, zainteresowanie jest od razu duże.”