Artykuł
Polska umacnia swoją pozycję jednego z największych eksporterów drobiu
Polska jest największym producentem drobiu w Unii Europejskiej i trzecim co do wielkości eksporterem drobiu na świecie. Większymi graczami na rynku światowym niż Polska są jedynie Brazylia i USA.
Polski eksport krajowego drobiu w 2023 roku
Według GUS wartość polskiego eksportu drobiu w 2023 roku wyniosła 4,5 mld USD (Brazylia – 8,97 mld USD, USA – 4,88 mld USD).
Największymi odbiorcami produkcji drobiarskiej w Polsce są:
- Niemcy (952,8 mln dolarów)
- Wielka Brytania (631,7 mln dolarów)
- Francja (544,7 mln dolarów)
- Holandia (436,8 mln dolarów)
Oprócz nich Czechy (243,5 mln dolarów), Hiszpania (205,4 mln dolarów), Słowacja (130 mln dolarów), Belgia (124,5 mln dolarów).
Do 2023 roku polski kurczak trafił do klientów w 98 krajach na całym świecie.
Udział krajów w całkowitym eksporcie polskiego drobiu w 2023 r. (kg). Całkowita waga 1 627 053 364 Źródło: KOWR
Nowe rynki dla polskiego drobiu
WietnamPo podpisaniu umowy o wolnym handlu z UE w sierpniu 2022 r. eksport polskiego drobiu w 2023 r. sięgnął 45,8 mln dolarów, odnotowując dynamikę wzrostu na poziomie 38% r/r);
Filipiny Od sierpnia 2023 r. 115-milionowy rynek filipiński jest otwarty dla polskich kurczaków, a miesięczny eksport w 2023 r. wart jest ponad 357 tys. USD;
Japonia Od lipca 2024 r. rynek japoński z ponad 124 milionami potencjalnych konsumentów jest otwarty na import drobiu z Polski.
Według raportu przygotowanego przez Strategy&, do końca 2027 roku oczekuje się, że ogólna roczna dynamika hodowli drobiu w Polsce wzrośnie o 1,3%. Ta dynamika wzrostu (CAGR – Compound Annual Growth Rate) odzwierciedla stały, choć umiarkowany wzrost sektora drobiarskiego w naszym kraju w nadchodzących latach.
Źródła:
- Główny Urząd Statystyczny (GUS)
- Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR)
- Krajowa Rada Drobiarstwa
- Strategia i „Stan rynku mięsnego w Polsce w roku 2023”