„To nowe otwarcie w promocji polskiej gastronomii. Dzięki udziałowi Polskiej Organizacji Turystycznej wkraczamy w kolejny etap turystyki kulinarnej w naszym kraju. Gastronomia w Polsce charakteryzuje się wysoką jakością, podobnie jak polska żywność, której smak i jakość doceniają eksperci. Nasza obecność w Przewodniku to naturalny krok w umacnianiu miejsca kuchni polskiej na mapie kulinarnego świata.”
– powiedział Andrzej Got-Mostoy, Pełnomocnik Premiera ds. Promocji Polskiej Marki.
Polska Organizacja Turystyczna we współpracy z Ministerstwem Sportu i Turystyki od lat promuje polską kuchnię, kładąc nacisk na gościnność i lokalność.
„Zgodnie z poglądami branży i regionów podpisaliśmy list intencyjny w celu zabezpieczenia ciągłości działań promocyjnych, a także rozszerzenia Przewodnika Michelin na inne regiony. Wybór do Przewodnika Michelin 2023 potwierdził, że Polska jest wśród krajów dbających o swoje dziedzictwo kulturowe w dziedzinie gotowania.
– dodał szef Polskiej Organizacji Turystycznej Rafael Szmietky.
Umowa z Michelin przewiduje możliwość dołączenia do przewodnika kolejnych regionów (dwa lub trzy rocznie), po uzyskaniu pozytywnego wyniku audytu kulinarnego.
W tym roku Polska Organizacja Turystyczna planuje szereg działań promocyjnych w kraju i za granicą. Będą one skupiać się na trzech miastach znajdujących się w prestiżowym Przewodniku Michelin, a ich celem będzie promocja polskich, lokalnych produktów i wielokulturowej kuchni. Turystyka kulinarna jest atrakcją dla turystów z całego świata. Marka Michelin to najbardziej rozpoznawalny symbol i gwarancja wysokiej jakości posiłków. Obecny w ponad 30 krajach przewodnik jest wizytówką szeroko rozpowszechnionej polskiej kuchni.
„Serdecznie gratuluję restauracjom, które uzyskały uznanie i akredytację Przewodnika Michelin. W naturalny sposób stały się ambasadorami gastronomii w Polsce. To wyjątkowy czas dla polskiej marki i jej ekspansji, a także dla rozwoju turystyki kulinarnej na świecie rynek miedzynarodowy.
„Turyści cenią sobie dobrą kuchnię, a podróżując wybierają kierunki w oparciu o rekomendacje Michelin.”
– potwierdził wiceminister.
Pokazano to na rysunkach:
80% turystów uważa, że gwiazdki Michelin w gastronomii są odpowiednikiem Oscarów w branży filmowej.
- Dwie trzecie podróżnych wybrałoby kierunek podróży w oparciu o rekomendacje Michelin;
- 57% podróżnych przedłuża pobyt w oparciu o rekomendacje Michelin;
- W oparciu o zalecenia Michelin 71% podróżnych wydałoby więcej pieniędzy, średnio o około 40 euro.
Marka Przewodnika Michelin i jej rekomendacje są nieocenioną atrakcją, przyciągającą miłośników kuchni nie tylko z Europy, ale z całego świata.
Współpraca Polskiej Organizacji Turystycznej z Przewodnikiem Michelin niesie ze sobą szereg korzyści. Należą do nich rozwój infrastruktury i transportu, promocja regionalnych tradycji kulinarnych i lokalnego rynku żywności, pozyskiwanie inwestorów z branży hotelarsko-gastronomicznej, podnoszenie jakości świadczonych usług, podnoszenie rangi polskich miast na całym świecie i przyciąganie turystów zagranicznych.
Promocja Warszawy, Krakowa i Poznania w wyniku ich umieszczenia w międzynarodowej publikacji stwarza również możliwości rozwoju dla kadr branży. Aby nadążać za najnowszymi trendami i wymaganiami gości oraz inspektorów poszukujących najlepszych smaków i wysokiej jakości kuchni, kadra branży gastronomicznej będzie musiała stale poszerzać swoją wiedzę i doskonalić swoje umiejętności.
Polskie restauracje wyróżnione w Przewodniku Michelin:
2 gwiazdki: Bottigleria 1881 (Kraków)
1 gwiazdka: Moga (Poznań), Nota (Warszawa)
śliniaczek dla smakoszy:
- Warszawa: alewino, Kieliszki na Próżnej, Koneser Grill, Le Braci
- Poznań: Fromażeria, TU.RESTAURACJA
- Kraków: Mawlam
Zalecenia:
- Warszawa: Bez Gwiazdek, Butchery & Wine, Concept 13, Dyletanci, Elixir by Dom Wódki, Epoka, Europejski Grill, Fiorentina, Hub.praga, Kontakt, Muzealna, Nobu Warsaw, Nolita, NOTA_RESTO by Tomasz Leśniak, Rozbrat 20, Szóstka
- Poznań: 62 Bar & Restauracja, A noż Widelec, Delicja, NOOKS, Papavero, SPOT., Czas, Zen On
- Kraków: Albertina, Amarylis, Artis, Copernicus, Farina, Philippa 18, Hana Sushi, Charakter, Kugelmogel, Bud Nosem, Bud Rosa, Zara, Zakładka, Zazi
Przewodnik Michelin – Turystyka kulinarna
Przewodnik Michelin, którego pierwsze wydanie ukazało się w 1900 roku, jest przewodnikiem kulinarnym zarówno dla profesjonalistów, jak i konsumentów. Katalog istnieje w ponad 38 krajach. Od wielu lat przyznaje gwiazdki restauracjom w uznaniu za wysoką jakość i niepowtarzalne doznania kulinarne, jakie zapewniają. Dlatego też zachęciła zwiedzających do promowania tych wyjątkowych miejsc. Dogłębna wiedza Michelin na temat branży odgrywa tutaj kluczową rolę, ponieważ wszyscy inspektorzy oceniając jakość restauracji, kierują się tymi samymi, unikalnymi kryteriami, niezależnie od jej lokalizacji. Do tej pory wybrano ponad 16 000 lokali, a ponad 3000 restauracji na całym świecie otrzymało gwiazdki za najlepsze doznania kulinarne.