Szwedzka firma SAAB podpisała umowę z reprezentującą Skarb Państwa Agencją Uzbrojenia na zaprojektowanie, budowę i obsługę dwóch okrętów klasy Delfin SIGINT/ELINT. Remontowa Shipbuilding SA będzie polskim podwykonawcą Sap. Prace projektowe zostaną zlecone firmie MMC Ship Design & Marine Consulting Ltd z siedzibą w Gdyni.
Obecnie Marynarka Wojenna RP eksploatuje dwa okręty Projektu 863 Sigint, które są przypisane do grupy okrętów rozpoznawczych 3. Flotylli Okrętów: ORP Navigator (262) i ORP Hydrograph (263). Sprzęt rozpoznawczy na obu statkach jest stale unowocześniany. Nie zmienia to faktu, że są bardzo stare. ORP Navigator wszedł do służby 17 lutego 1975 r., a ORP Hydrograph wszedł do służby 8 maja 1976 r. – 47 i 46 lat temu. Oba statki pochodzą ze Stoczni Gdańskiej Północ, obecnie znanej jako Remondowa Shipbuilding.
Wartość kontraktu szacowana jest na ok. 620 mln euro (2,91 mld zł po aktualnym kursie walut). Oczekuje się, że statki zostaną dostarczone do 2027 roku. Umowa będzie obowiązywała do końca 2022 roku, pod warunkiem spełnienia warunków finansowych, które mają zostać określone przez strony.
Szwecja jest obecnie zaangażowana w próby morskie swojego nowego statku Artemis (A202) SIGINT. Proces projektowania i budowy odbywa się częściowo w Szwecji. Procesy projektowania koncepcyjnego i operacyjnego sprzętu odbywały się w całości w Szwecji. Projekt techniczno-eksploatacyjny statku jako platformy oraz jego napędu opracowało gdyńskie Biuro Konstrukcyjno-Doradcze MMC Ship Design and Marine Consulting Bureau. SAAB zlecił proces budowy (z wyłączeniem okuć SIGINT) stoczni Nauta w Gdyni. Nauta zleciła budowę kadłuba i doposażenie kadłuba (maszynownię) firmie PGZ SW w Gdyni. Stępkę pod Artemidę położono 15 czerwca 2018 roku.
Po wodowaniu kadłuba w dniu 17 kwietnia 2019 r. kadłub został holowany holownikiem do Nauty w celu dalszego montażu odpowiedniego wyposażenia. Niestety, ze względu na różne problemy i wyzwania, z jakimi borykała się wówczas Nauda, praca pozostała niedokończona. Bez wyposażenia towarzyszącego, odholowany do Karlskrony w Szwecji w lutym 2021 r. Tam prace zostały zakończone. Umożliwiło to rozpoczęcie prób morskich. Oczekuje się, że statek wkrótce zacznie działać.
Nie ujawniono jeszcze żadnych szczegółów specyfikacji nowo zakontraktowanych jednostek Polish Dolphin. Projekt może być oparty na Artemis i mógł zostać opracowany przez MMC Ship Design & Marine Consulting. Oba statki zostaną zbudowane (poza wyposażeniem SIGINT) w stoczni Remondova, wyposażone, a następnie przetransportowane do Szwecji. Tam otrzymają całe wyposażenie, w tym pakiet SIGINT firmy SAAB.
Okręty te są istotne i ważne dla Marynarki Wojennej RP. Umożliwiłoby im to zachowanie zdolności do monitorowania rosyjskich ruchów w obwodzie kaliningradzkim, nadbałtyckim i innych regionach. Ze względu na stosunkowo dużą wyporność i dobrą dzielność żeglugową oraz wysoki stopień autonomii, omawiane okręty mogły odbywać dalekie rejsy po Zatoce Fińskiej lub zbierać informacje wywiadowcze w rejonie Sankt Petersburga czy Kronsztadu. i bliższe spojrzenie na Flotę Północną.
Podczas angażowania się w operacje ELINT/SIGINT określenie poziomu emisji sygnału jest równie ważne jak przechwycenie tych sygnałów. Interferencja pojedynczego sygnału w 2 lub 3 lokalizacjach jednocześnie umożliwia dokładną triangulację. Im większy kąt między monitorowanymi sygnałami, tym większa dokładność. Obwód kaliningradzki jest również monitorowany przez stacjonujący na lądzie 6. Centrum Sigint im. Arendt Diekman „Oliwski” Marynarki Wojennej RP. Jednak utrzymanie zdolności morskich w tym zasięgu (i oddanie go w ręce floty rozpoznawczej 3. Floty) ma kluczowe znaczenie. Dlatego będziemy uważnie śledzić plan Delphi.
Szwedzki statek Artemis ma wyporność 2300 ton. Ma 74 metry długości, 14 metrów szerokości i 3,8 metra długości. Jest napędzany silnikami azymutalnymi i posiada dwa dziobowe silniki manewrowe, co zapewnia dużą manewrowość i możliwość utrzymania pożądanej pozycji na morzu.
Reklama.
ORP „Nawigator” ORP Hydrograf Grupa Okrętów Rozpoznawczych GDynia-OKSYWIE OLIWA Centrum Radiotechniczne Gdyni; DELFIN SAAB REMONTOWA WYSYŁKA
„Student. Prawdopodobnie specjalista od kafeterii w kafeterii. Profesjonalista telewizyjny. Kuglarz. Profesjonalny specjalista od żywności. Typowy alkoholik.”