bWedług Polish Berry Cooperative holenderska branża borówki musi zmierzyć się z trudną kampanią eksportową, ponieważ ma już duże ilości na głównych rynkach europejskich.
Jednak przy eksporcie za granicę istnieje wiele opcji w kraju.
„W tym roku sprzedaż jest bardzo trudna, ponieważ sezony borówki w wielu krajach europejskich są zbieżne, a podaż jest wysoka”, wyjaśnia Dominika Koserzewska z Bolsky Djokovic i Polish Berry Cooperative. „Do tego dochodzi Brexit.
„Podchodzimy do tych wyzwań, koncentrując się bardziej na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, które, mamy nadzieję, będą rosły w nadchodzących latach. Po epidemii sprzedajemy jagody z powrotem do Azji”.
Biorąc pod uwagę wzrost produkcji w kraju, zdolność do zapewnienia większej liczby rynków jest szczególnie ważna. Według Kozerzewskiej, Polska Spółdzielnia Jagodowa prognozuje w tym sezonie od 3500 do 4000 ton borówki, czyli o 20 proc. więcej niż do 2020 roku. Pojawia się pomimo różnych warunków pogodowych w sezonie produkcyjnym.
„Zeszłej zimy doświadczyliśmy silnych mrozów – do -30 stopni – ale bez uszkodzeń pąków owocowych” – kontynuuje. „Wiosenne przymrozki też nas uratowały, jednak podczas kwitnienia pogoda była bardzo chłodna, co nie sprzyjało zapylaniu.
Przy 30 stopniach jednego dnia i 18 stopniach następnego dnia, doświadczamy obecnie trudnej pogody. Na szczęście nasz zasięg geograficzny pozwolił nam na utrzymanie niezawodnych dostaw przy zamkniętej produkcji.
Testowane są nowe, obiecujące odmiany borówki, chociaż szczegóły zostaną ujawnione wkrótce, potwierdza Kozersevska, i że w przyszłości jagody będą główną odmianą jagód w kraju, a inne produkty będą rosnąć.
„Jagody uprawiane obecnie na 450 ha nadal są głównym produktem Polskiej Spółdzielni Jagodowej, ale nasi klienci domagają się innych jagód wysokiej jakości, a my poszerzamy nasze portfolio” – zaznacza. „Rozpoczęliśmy uprawę truskawek kilka lat temu, a po udanych próbach w zeszłym roku nasza produkcja malin osiągnęła obecnie 7 ha pod tunelami. W tym roku wiele upraw jeżyn jest testowanych.
Polska Spółdzielnia Jagodowa jest mocno zaangażowana w akcję „Polski Czas Superowoców”, w ramach której obserwuje się wzrost spożycia owoców miękkich w Polsce.
„Student. Prawdopodobnie specjalista od kafeterii w kafeterii. Profesjonalista telewizyjny. Kuglarz. Profesjonalny specjalista od żywności. Typowy alkoholik.”