Publiczne a prywatne
Polski rząd planował budowę pełnowymiarowej elektrowni jądrowej od lat 80. XX wieku. Ale wraz z planowaną pierwszą jednostką na 2033 r. podejmowane są teraz bardziej zdecydowane działania. „Zmarnowałem dużo czasu… zgubiłem ścieżkę postępu” westchnął Smal.
Eksperci, do których zwrócił się BIRN, niedoświadczeni w radzeniu sobie z tak złożonymi projektami w Polsce oraz dalekowzroczni politycy, którzy powstrzymują się w długoterminowych inwestycjach (Oceniono Ponad 22 mld euro). „W latach 2014-2019 nie ma wystarczającej woli politycznej” – mówi prof. Gajda.
Według Wicha, poprzedni rząd kierowany przez centrową Platformę Obywatelską (PO) w latach 2007-2015 postrzegał programy jądrowe jako środek odwrócenia krytyki UE, ponieważ poprawiła ona krajowy sektor węglowy. „Lata przeleciały nam przez palce” – mówi Wiech z Energetyka24.com.
Ale teraz politycy zaczynają się rozgrzewać. Ceny energii elektrycznej w Polsce wzrosły w ostatnich latach ze względu na energię z węgla, która nadal stanowi 70 proc. miksu, który stał się droższy. W ubiegłym roku Polska miała najszybciej rosnące ceny energii elektrycznej we wszystkich UE. Wraz ze wzrostem ambicji klimatycznych Brukseli, ceny emisji dwutlenku węgla będą dalej rosły. „Od dłuższego czasu podnosimy ceny energii elektrycznej, ponieważ nie udało nam się na czas zdekarbonizować naszego miksu energetycznego”, mówi Weech.
Nie mamy innego wyjścia, jak budować energię jądrową.
– Pavel Gajda, wykładowca na Akademii Górniczo-Hutniczej
Rząd planuje zmniejszyć udział węgla w produkcji energii elektrycznej kraju do 60 proc. do 2030 r. i 11 proc. do 2040 r. W tym celu do 2043 r. zamierza zbudować sześć elektrowni jądrowych o łącznej mocy 6-9 gigawatów (gigawatów). ) Potencjał stabilnej podstawy energii elektrycznej, wysokiej nieprzerwanego powietrza morskiego i wspiera inne duże inwestycje w energię słoneczną.
Rząd uważa, że jego program nuklearny jest nadal w toku. „12 lat to napięty termin, ale oznacza to, że musimy dobrze wykorzystać czas”, mówi Nimesky.
Urzędnik wyjaśnia, że rząd w końcu kończy badania lokalizacyjne i środowiskowe. Kolejnym krokiem jest wyłonienie międzynarodowego partnera, firm francuskich, południowokoreańskich i amerykańskich ubiegających się o kontrakt. „Chcemy, aby 60-letnie partnerstwo utworzyło spółkę joint venture” – powiedział Nimesky.
Według Kajty mogłoby to przyspieszyć. „Inwestor musi pchnąć sprawy do przodu i upewnić się, że strona polska robi wszystko dobrze”, mówi.
Ale podobnie jak SMR, eksperci sceptycznie podchodzą do terminu. „Nie zdecydowaliśmy się na lokalizację, partnera technicznego ani plan finansowy”, mówi Weech. „Ośmielę się powiedzieć, że termin, o którym mowa w rządowej strategii PEP2040 już minął”.
Teraz trudne polityczne kontinuum. W obozie rządowym iw opozycji panują mieszane poglądy na temat energii jądrowej. W związku ze zbliżającymi się wyborami w 2023 r. Weich ostrzega, że istnieje „znaczące ryzyko polityczne”, że plan może przynieść odwrotny skutek, jeśli zmieni się rząd.
Gra na umysłach rządu Prawa i Sprawiedliwości (PiS). „Pomimo zmian w rządzie głównym problemem jest zachowanie ciągłości planu” – przekonywał Naimsky. „Partie opozycyjne mają mieszane opcje dla energii jądrowej”.
Kolejnym wyzwaniem jest zmuszenie miejscowej ludności do zaakceptowania elektrowni jądrowych. Kiedy katastrofa w Czarnobylu wywołała obawy o bezpieczeństwo w latach 80., protesty już pogrzebały poprzedni program nuklearny Polski. Niemniej jednak sondaże sugerują, że poparcie dla energetyki jądrowej ponownie rośnie po czterech dekadach. W czerwcu 39 proc. ankietowanych w sondażu CBOS opowiedziało się za, a 45 proc. było przeciw.
Termin realizacji projektów publicznych i prywatnych jest już napięty. „Nie mamy innego wyjścia, jak budować energetykę jądrową” – powiedział Gajda. „Musimy przestać słuchać i zacząć pytać jak”.