Polski rynek pojazdów elektrycznych szybko dogania resztę Europy

Polski rynek pojazdów elektrycznych szybko dogania resztę Europy

W cieniu polski rynek pojazdów elektrycznych szybko dogania resztę Europy. Oto, co przegapiłeś.

Rafał Bajczuk, starszy analityk ds. polityki, Polska

W 2021 r. polskie biuro T&E rozpoczęło projekt badawczy, który obejmował zgromadzenie interesariuszy z sektora samochodów ciężarowych i dostawczych. Mówienie o elektryfikacji tych sektorów wydawało się naciągane.

Jednak sytuacja uległa znacznej zmianie w ciągu roku. W 2021 r. najszybciej rozwijającym się segmentem pojazdów elektrycznych w Polsce były samochody dostawcze i ciężarowe elektryczne. Liczba nowych rejestracji w tym segmencie wzrosła w 2021 r. o 94% z 435 do 845.

Wzrost liczby nowych rejestracji pojazdów elektrycznych nastąpił we wszystkich sektorach (autobusy, motocykle, samochody osobowe). Liczba samochodów osobowych wzrosła o 93%. Na dzień 1 stycznia 2022 r. w Polsce jeździło blisko 40 tys. pojazdów elektrycznych.

Ten wzrost jest niezwykły, jeśli weźmie się pod uwagę szybkość zmian. Polski rynek pojazdów elektrycznych rośnie szybciej niż średnia europejska wynosząca 40%. Poziom nowych rejestracji pojazdów EV można porównać do wyników z Hiszpanii w 2018 r. i nieco wyższy niż w Niemczech czy Wielkiej Brytanii w 2014 r.

Imponujące liczby zostały wywołane zmianami regulacyjnymi, a także decyzjami firm o rozpoczęciu elektryfikacji swoich flot. Unijne normy CO2 dla samochodów osobowych miały kluczowe znaczenie, ponieważ wzrosła podaż i różnorodność samochodów elektrycznych na rynku. W lipcu 2021 r. wprowadzono także w Polsce system wsparcia zakupu samochodów osobowych i dostawczych. Pojazdy na baterie można kupić z dotacją w wysokości 4000 lub 6000 euro dla rodzin z trojgiem lub więcej dzieci. W styczniu 2021 r. uruchomiono mechanizm wsparcia dla autobusów miejskich, który obejmuje 80% ceny zakupu autobusu elektrycznego lub trolejbusu akumulatorowego oraz 90% ceny zakupu autobusu wodorowego.

Ponadto, wykorzystanie energii odnawialnej wciąż rośnie, szczególnie w przypadku instalacji fotowoltaicznych (PV). Moc zainstalowana fotowoltaiki zwiększona w sierpniu 2021 r. wyniosła około 6 GW, co stanowi 50% wzrost od grudnia 2020 r. Oczekuje się, że moc zainstalowana podwoi się ze względu na otoczenie regulacyjne w Polsce. Jednak od 2022 roku przepisy będą mniej korzystne dla nowych instalacji fotowoltaicznych, ponieważ rynek staje się dojrzalszy.

READ  Stany Zjednoczone są gotowe pożyczyć Polsce 4 miliardy dolarów na program nuklearny

Polska zbliża się do elektryfikacji swojego sektora transportowego, ale transformacja jest daleka od zapewnienia. Udział pojazdów elektrycznych we wszystkich nowych rejestracjach wynosi tylko około 4% w porównaniu do ponad 15% w całej UE. Rządowi wciąż brakuje kompleksowej strategii dekarbonizacji i elektryfikacji sektora transportowego w Polsce. Problem ten będzie jeszcze bardziej widoczny w niedalekiej przyszłości, kiedy niewystarczająca infrastruktura ładowania poważnie wpłynie na dalszy rozwój rynku samochodów elektrycznych, ciężarowych i dostawczych.

Pierwotnie opublikowany w dniu Transport i środowisko.

Polecane zdjęcie: Trzy Polki cieszące się Teslą, dzięki uprzejmości Zacha Shahana, CleanTechnica.


 

Cenisz oryginalność CleanTechnica? Rozważ zostanie Członek, osoba wspierająca, technik lub ambasador CleanTechnica – lub patronem na Patreon.


 


 


Reklama




Masz wskazówkę dotyczącą CleanTechnica, chcesz się zareklamować lub zasugerować gościa do naszego podcastu CleanTech Talk? Skontaktuj się z nami tutaj.

Cyril Lamb

„Student. Prawdopodobnie specjalista od kafeterii w kafeterii. Profesjonalista telewizyjny. Kuglarz. Profesjonalny specjalista od żywności. Typowy alkoholik.”

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *