Polski Związek Piłki Nożnej został partnerem Wschodniego Akceleratora Biznesu, WAB, inicjatywy skupiającej się na wspieraniu rozwoju startupów technologicznych na wczesnym etapie ich rozwoju. Jako pierwsza tego typu inicjatywa w Polsce WAB uruchomiła dedykowany tor dla drużyn chcących wykorzystać technologię i kreatywne myślenie do tworzenia innowacji dla sportu.
Dzięki programowi WAB początkujący przedsiębiorcy otrzymają wsparcie doradcze i dostęp do infrastruktury biznesowej. Udział PZPN zapewni uczestnikom dostęp do zasobów wiedzy i doświadczenia wiodącego polskiego związku sportowego, a także możliwość skorzystania z jego sieci kontaktów w polskiej i międzynarodowej piłce nożnej.
„Współpraca ze Wschodnim Akceleratorem Biznesu to nasz kolejny krok w ramach strategicznego otwarcia Federacji na innowacje” – mówi Łukasz Wachowski, Sekretarz Generalny PZPN. „Chcemy, aby Polski Związek Piłki Nożnej stał się partnerem młodych firm technologicznych w rozwoju ich biznesu, nie tylko na poziomie lokalnym, ale także międzynarodowym” – dodaje.
„Włączenie Polskiego Związku Piłki Nożnej do naszego programu to dla nas ogromna szansa na poszerzenie oferty wsparcia dla młodych, innowacyjnych firm technologicznych” – mówi Anna Plierska, Kierownik Projektu WAB. „To partnerstwo zapewni naszym uczestnikom dostęp do unikalnej wiedzy, zasobów i sieć kontaktów w świecie piłki nożnej, „Co może znacznie przyspieszyć rozwój swoich projektów”. Jak podkreśla: „Wschodni Akcelerator Biznesu to jedyna platforma startupowa, która wspiera rozwiązania technologii sportowych. Poszukujemy innowacyjnych rozwiązań dostosowanych do środowiska sportowego. We współpracy z Polskim Związkiem Piłki Nożnej chcemy stworzyć dynamiczny ekosystem, w którym będą pojawiać się innowacyjne pomysły może rozkwitnąć i wynieść polski sport na wyższy poziom. Wyższy postęp technologiczny.
Wschodni Akcelerator Biznesu zarządzany jest przez Puławski Park Naukowo-Technologiczny przy wsparciu szeregu partnerów merytorycznych. Oprócz PZPN w ekosystemie biznesowym programu uczestniczą także Orange, Siemens, Cisco i PKO BP. Całkowity budżet Wschodniego Akceleratora Biznesu wynosi około 25 mln zł, co zapewnia istotne wsparcie rozwoju innowacyjnych projektów w Polsce.
Centrum Innowacji PZPN otwiera przed polskim futbolem drzwi do innowacji
Współpraca z WAB jest jednym z elementów rozwoju inicjatywy Centrum Innowacji PZPN, której celem jest zwiększenie otwarcia związku na innowacje technologiczne. Polski Związek Piłki Nożnej chce testować narzędzia oferowane przez start-upy i firmy technologiczne, także we współpracy ze swoimi partnerami komercyjnymi.
„Innowacje w sporcie wykraczają poza boisko i salę treningową” – mówi Tomasz Kowalczyk, odpowiedzialny za rozwój innowacji w PZPN. „To także rozwiązania cyfrowe, które tworzą nowe doświadczenia dla kibiców zarówno na boisku, jak i w domu. Ważne są także kwestie środowiskowe.” Bo sport, jak każda inna dziedzina życia, także szuka dróg do zrównoważonego rozwoju i na tym chcemy się skupić w pierwszym okresie naszej współpracy z WAB.” Jak podkreśla: „We współpracy z naszymi partnerami z UEFA, FIFA i innych federacji piłkarskich poszukujemy partnerów technicznych, którzy pomogą branży sportowej dostosować się do wymagań XXI wieku”.
Uczenie się na doświadczeniach zagranicznych
Centrum Innowacji PZPN skupi się także na edukacji polskiego ekosystemu sportowego w zakresie najlepszych praktyk we wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań. W sierpniu rusza cykl spotkań on-line skierowanych do polskich klubów i organizacji sportowych. Wydarzenia zapewnią uczestnikom możliwość spotkania z doświadczonymi ekspertami, szczególnie z zagranicy.
Podczas spotkania inaugurującego Centrum goście z Polski i zagranicy opowiadali o swoich doświadczeniach w zakresie rozwoju innowacji w sporcie, m.in.:
∗ Machar Reid, Head of Innovation w Tennis Australia, organizacji odpowiedzialnej m.in. za Australian Open, aktywnie inwestuje także w technologie sportowe,
∗ Charles Fremont, dyrektor programowy, Centrum Innowacji UEFA.
Ponadto informacji o trendach technologicznych w sporcie przekazali przedstawiciele trzech firm technologicznych:
∗ Azerion – jedna z wiodących w Europie firm zajmujących się zarządzaniem treściami cyfrowymi w branży medialnej, gamingowej i sportowej,
∗ Respo.Vision – wiodący polski start-up technologiczny działający w branży sportowej, specjalizujący się w analityce danych stadionowych.
∗ Piing – zespół wspierający kreowanie doświadczeń kibicowskich podczas wydarzeń sportowych na stadionach i w Internecie, współpracujący z klubami piłkarskimi z całego świata, takimi jak Manchester City i Ajax Amsterdam.
„Dożywotni biegacz. Pionier piwa. Guru micasica. Specjalny w popkulturze w ogóle”.