Polskie firmy przełamują bariery przejęciami zagranicznymi NRS-import | DW

Polskie firmy tradycyjnie pozostają w tyle przy przejmowaniu firm za granicą.

Bezpośrednie inwestycje zagraniczne (BIZ) napływające do Polski są wyższe niż inwestycje zagraniczne. Polska przyciągnęła 77 miliardów dolarów (65 miliardów euro) inwestycji zagranicznych w latach 2015-2020, ponad trzykrotnie więcej niż 23 miliardy dolarów, które polskie firmy zainwestowały za granicą, według danych ONZ.

Polskie firmy starają się teraz zmniejszyć lukę inwestycyjną. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne z Polski wzrosły z 1,3 mld USD odnotowanych w 2019 r. do 1,8 mld USD w 2020 r., Według Globalnego Raportu Inwestycyjnego 2021.

PKN Arlon, największa polska firma naftowa, zapoczątkowała kilka lat temu trend na polskie firmy w Niemczech i kupiła sieć 600 stacji paliw.

Polskie zewnętrzne bezpośrednie inwestycje zagraniczne są obecnie zupełnie inne. Na przykład w maju tego roku Synthos, polska firma chemiczna kontrolowana przez miliardera Michaela Solovo, podpisała umowę z amerykańską firmą Trincio na zakup niemieckiej fabryki kauczuku syntetycznego za 491 mln dolarów (423 mln euro). Zakład znajduje się w Skopie i zatrudnia 440 osób. Transakcja, która mogłaby zostać sfinalizowana w 2022 roku, pozwoli Synthos umocnić swoją pozycję na rynku gumowym oraz w produkcji opon wysokiej jakości.

Begapex, polski producent budynków prefabrykowanych, ogłosił w grudniu, że przejmie niemiecką fabrykę przejęć FTO Fertigteilwerk Obermain. Inwestycja, w połączeniu z funduszem ekspansji zagranicznej zarządzanym przez PFR, wynosi 25 12,25 mln.

Polska ponownie otwiera granice UE

Handel Polski z Niemcami rósł szybciej niż jakikolwiek inny partner UE od 2004 roku.

Wyglądam poza Polskę

Poza Niemcami KGHM Polska Miedź, polska firma międzynarodowa, chce, aby polskie firmy inwestowały za granicą. Zatrudniająca 34 000 osób na całym świecie kopalnia miedzi prowadzi dziewięć kopalń odkrywkowych i podziemnych w Polsce, Kanadzie, Stanach Zjednoczonych i Chile.

Polska branża gier jest również aktywna na rynku fuzji i przejęć (M&A). W marcu CD Projekt ogłosił przejęcie kanadyjskiego studia Digital Scapes Studio. Witzer, warszawski wydawca gier wideo, był odpowiedzialny za serię gier wideo.

W kwietniu firma People Can Fly ogłosiła przejęcie Phosphorus Games z Chicago, a następnie zapłaciła 29,4 miliona automatów (6,5 miliona euro; 7,3 miliona dolarów) z Montrealu Creative Studios. Ten Square Games ogłosił niedawno przejęcie włoskiego studia Rordos za 45 milionów dolarów.

Ikony w Polsce Arlon

PKN Arlene, jedna z największych firm w Polsce, kierowała polskimi firmami w Niemczech.

Małe, ale rosnące BIZ

„Polska jako całość nie jest dużym inwestorem na rynkach zagranicznych” – powiedział DW Marek Wasinsky, przewodniczący Komisji Handlu Zagranicznego Polskiego Forum Gospodarczego (PIE).

„Polskie firmy są niechętne do ekspansji za granicę – często nie widzą bezpośrednich korzyści. W corocznej ankiecie polskich eksporterów 70% nie widzi powodu do inwestowania za granicą. Jednak duże firmy inwestujące zyskują coraz większe zaufanie” – powiedział Vasinsky.

Sytuacja zmieniła się podczas epidemii, kiedy bezpośrednie inwestycje zagraniczne w Polsce wzrosły w ubiegłym roku o 41%.

Jedna czwarta spółek notowanych w Warszawie jest zaangażowana w planowanie zagraniczne, a 72% planuje dalszą ekspansję zagraniczną – wynika z badania Doroty Cecilii-Masiyakovskiej, badaczki Szkoły Głównej Handlowej.

Kierowcy trendu

„Wydaje się, że są dwa główne motywy tych działań: niektórzy polscy inwestorzy szukają dostępu do technologii, wiedzy lub zasobów, podczas gdy inni chcą poszerzyć swoje rynki” – powiedział Vasinsky.

W ślad za ekspansją zagranicznych sieci sprzedaży i dystrybucji przez FTI poszły takie firmy jak LPP, Vojas czy Decora. Erbat, Bioton i Railpol wyjechały za granicę, aby ograniczyć miejscową siłę roboczą, a firmy takie jak KGHM starały się korzystać z zasobów naturalnych za granicą.

„To trend, który obserwujemy od wielu lat, ale teraz jest silny, bo polskie firmy wciąż się rozwijają, publikują dobre wyniki finansowe i mają więcej środków na inwestycje” – powiedział DW Lessek Buzz z Politica Insight.

„Polski rynek stał się dla wielu firm za mały. Aby dalej się rozwijać, muszą myśleć o ekspansji. Ale sam eksport im nie wystarcza. Budują fabryki, np. Mercator Medical ma fabrykę w Tajlandii. fabryka w Niemczech” – powiedział Baz.

„Coraz częściej postrzegają przejęcia jako sposób na wejście na nowe rynki i natychmiastowe zdobycie znaczącej pozycji” – powiedział Baz.

Premier RP Moraviki i prezydent Merkel

Premier Polski Mathews Moravici i kanclerz Niemiec Angela Merkel.

Polski Infost jedzie do Francji

W połowie marca polska firma e-commerce Infost ogłosiła przejęcie za 565 mln francuskiej firmy logistycznej Montiel Relay od niemieckiej Grupy Otto.

Do tej pory InPost jest w Polsce, Wielkiej Brytanii i we Włoszech. Dzięki montrealskiej umowie sztafetowej jest teraz dostępny w Hiszpanii, Portugalii, Belgii i Holandii.

„Podczas gdy Infosys był z powodzeniem notowany na giełdzie w Amsterdamie na początku tego roku, firma uznała ekspansję międzynarodową za kluczowy aspekt swojej strategii ekspansji” – powiedział DW Rafael Prosca, założyciel i dyrektor generalny Infosys.

„Przez wiele lat polskie firmy były przejmowane przez międzynarodowe biznesy. Teraz przyszedł czas na ekspansję polskich czempionów na rynkach zagranicznych. Możemy nie tylko tworzyć innowacyjne usługi, ale także pokazać, że potrafimy je wdrażać na rynkach międzynarodowych” – powiedział. .

Cyril Lamb

„Student. Prawdopodobnie specjalista od kafeterii w kafeterii. Profesjonalista telewizyjny. Kuglarz. Profesjonalny specjalista od żywności. Typowy alkoholik.”

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *