Zwykłe oszustwo tekstowe dotyczące opłat drogowych zbiera ogromne żniwo wśród niczego niepodejrzewających ofiar, a niektóre osoby tracą oszczędności życia.
Zastępca dyrektora operacyjnego ds. wewnętrznych, John Michael, mówi, że oszustwo jest „naprawdę powszechne” i niepokojące.
Powiedzieć Punkt kontrolny Na dzień dzisiejszy, 1 listopada 2022 r., wpłynęło 140 000 skarg – liczba prawdopodobnie zaniżona.
Jak działa oszustwo?
Wiadomość będzie wyglądać tak, jakby pochodziła z legalnych agencji, takich jak Waka Kotahi, NZ Post, Inland Revenue lub bank i często jest wysyłana przez numer z prefiksem 64 lub 61 na początku – kody krajów z Nowej Zelandii i Australii .
To zachęci Cię do kliknięcia linku i zapłacenia rachunku lub opłaty, a czasem do odebrania nagrody pieniężnej.
Michael powiedział, że kliknięcie wysłanego do ciebie linku zazwyczaj prowadzi do fałszywej strony internetowej lub na twoim urządzeniu zostanie zainstalowane złośliwe oprogramowanie, dając oszustowi dostęp do twoich danych osobowych i danych bankowych.
Skąd oszuści biorą numery telefonów?
„Widzimy… naruszenia danych, w których ich prywatne informacje są ujawniane obywatelom Nowej Zelandii, a następnie mogą być sprzedawane lub publikowane na stronach internetowych, a w Nowej Zelandii miały miejsce wcześniejsze kampanie złośliwego oprogramowania, w których kliknięcie łącza umożliwia złośliwemu oprogramowaniu dostęp do całą swoją listę kontaktów.” i wyślij więcej wiadomości”.
Nie wysyłamy przypomnień SMS. Jeśli otrzymasz wiadomość, która rzekomo pochodzi od nas, jest to oszustwo. Możesz stwierdzić, że to oszustwo, ponieważ nie wysyłamy przypomnień o opłatach za przejazd, rego lub odnowieniu licencji. pic.twitter.com/pfixduDdS3
– Wiadomości z Waka Kotahi NZ Transport (@WakaKotahi_news) 6 czerwca 2023 r
„Wiele osób, które są celem ataków, to narażeni członkowie społeczeństwa” – powiedział Michael.
Oszustwa pochodziły z kombinacji numerów telefonów komórkowych w Nowej Zelandii i numerów australijskich.
„Uważamy, że prawdopodobnie ktoś tutaj w Nowej Zelandii używa nowozelandzkiej karty SIM”.
Powiedział, że sprawcy prześladowali innych Nowozelandczyków.
Kiedy odkryto, że sim był zamieszany w oszustwo, został zablokowany przez operatora, ale to było trochę jak bicie kreta, powiedział Michael, a ludzie muszą wiedzieć, czego szukać.
„Wiem, że żyjemy w epoce cyfrowej, jesteśmy bombardowani informacjami cyfrowymi na naszych urządzeniach mobilnych, a pierwszą rzeczą, którą robimy, gdy słyszymy sygnał, jest spojrzenie na telefon, aby zobaczyć, jaką mamy wiadomość. powiedz, po prostu nie klikaj w link.
„Jeśli wygląda to podejrzanie, skontaktuj się z NZ Post, IRD, kimkolwiek jest ten, kto rzekomo wysłał ten list i zweryfikuj”.
Uważaj na fałszywe wiadomości – porady z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych
- Pamiętaj – nie wszystkie wiadomości będą wyglądać tak samo, ponieważ oszuści z czasem zmieniają ich treść
- Nie wchodź w interakcje ani nie klikaj żadnych linków, zanim nie będziesz mieć pewności, że wiadomość jest prawdziwa
- Aby sprawdzić, czy wiadomość jest autentyczna, skontaktuj się bezpośrednio z osobami, od których pochodzi. Wejdź na stronę organizacji lub bezpośrednio sprawdź swoje konto online
- Oszustwa zazwyczaj zawierają błędną lub nieprawidłową pisownię i gramatykę. Użyj tego jako pierwszego znaku, że może to być oszustwo
- Nigdy nie podawaj żadnych danych karty ani danych osobowych, jeśli klikniesz na zły link
- Jeśli już zapłaciłeś pieniądze, jak najszybciej skontaktuj się ze swoim bankiem i powiedz mu, co się stało
- Osoby, które nie używają często telefonów, mogą mieć trudności z wykryciem oszustwa, na przykład osób starszych lub wrażliwych. Skontaktuj się ze swoim whānau, aby pomóc im dowiedzieć się, jak uniknąć stania się ofiarą oszustw SMS-owych
- Przejdź na stronę Spraw Wewnętrznych, aby zapoznać się ze szczegółowym przewodnikiem dotyczącym zgłaszania spamu: Jak zgłaszać spam SMS-em