streszczenie: Rozmowy internetowe mogą znacząco poprawić funkcje poznawcze u izolowanych społecznie osób starszych. W badaniu znanym jako I-CONECT wzięło udział 186 uczestników w wieku 75 lat i starszych, którzy cztery razy w tygodniu uczestniczyli w ustrukturyzowanych czatach wideo, co pomogło poprawić pamięć i funkcje wykonawcze, szczególnie wśród osób z łagodnymi zaburzeniami poznawczymi.
W ciągu roku interakcje te nie tylko poprawiły wyniki poznawcze, ale także poprawiły samopoczucie emocjonalne i zwiększoną łączność w obszarach mózgu związanych z uwagą. Wyniki sugerują, że rozmowy cyfrowe mogą być realną strategią zwalczania izolacji społecznej i jej konsekwencji poznawczych.
Kluczowe fakty:
- Wzmocnij funkcje poznawcze: Uczestnicy badania I-CONECT, którzy często prowadzili rozmowy cyfrowe, wykazali poprawę wyników w globalnych testach poznawczych i funkcji wykonawczych opartych na języku.
- Popraw samopoczucie emocjonalne: Zarówno grupa kontrolna, jak i grupa interwencyjna zaobserwowały poprawę zdrowia emocjonalnego, co sugeruje, że regularne kontakty społeczne, nawet krótkotrwałe, mogą mieć pozytywne skutki.
- Korzyści neurologiczne: Obrazowanie mózgu ujawniło zwiększoną łączność w sieci uwagi grzbietowej w grupie interwencyjnej, podkreślając potencjał interakcji konwersacyjnych w celu poprawy funkcjonowania mózgu.
źródło: Harvardzie
Jak wynika z nowego badania klinicznego przeprowadzonego w Massachusetts General Hospital, zwykła rozmowa z innymi ludźmi może stymulować różne funkcje mózgu u izolowanych społecznie starszych osób, nawet jeśli interakcje odbywają się za pośrednictwem Internetu.
Wyniki publikowane są w Świat starzenia się.
„Nasze pierwsze badanie weryfikujące koncepcję interwencji behawioralnej rozpoczęliśmy w 2010 r., prawie dziesięć lat przed pandemią COVID-19, zwracając uwagę na szkodliwy wpływ izolacji społecznej na nasz ogólny stan zdrowia” – wyjaśniła główna autorka Hiroko H. Dodge, główny badacz. . Z badań finansowanych przez Narodowy Instytut Zdrowia.
W drugiej fazie randomizowanego badania I-CONECT, w którym wzięło udział 186 uczestników, wykorzystano Internet i kamery internetowe, aby umożliwić interakcje konwersacyjne pomiędzy przeszkolonymi ankieterami a izolowanymi społecznie osobami w wieku 75 lat i starszymi, które mają normalne funkcje poznawcze lub łagodne upośledzenie funkcji poznawczych.
Badacze zmieniali partnerów do rozmów przypisanych każdemu uczestnikowi, aby zwiększyć nowość tego doświadczenia, udostępnili łatwe w obsłudze urządzenia, które umożliwiły uczestnikom nieposiadającym żadnego doświadczenia z Internetem/kamerą internetową łatwe prowadzenie rozmów wideo oraz zachęcali do rozmów przy użyciu standardowych codziennych tematów i podpowiedzi obrazkowych .
Trzydziestominutowe rozmowy prowadzono cztery razy w tygodniu przez sześć miesięcy, a następnie dwa razy w tygodniu przez dodatkowe sześć miesięcy. Grupa kontrolna złożona z podobnych osób nie brała udziału w takich rozmowach, ale zarówno grupa interwencyjna, jak i kontrolna otrzymywały cotygodniowe 10-minutowe rozmowy telefoniczne.
Po początkowym sześciomiesięcznym okresie grupa interwencyjna uzyskała wyższy wynik w globalnym teście funkcji poznawczych w porównaniu z grupą kontrolną, przy czym wielkość efektu była duża wśród osób z łagodnymi zaburzeniami funkcji poznawczych. Ponadto uczestnicy grupy interwencyjnej z normalnymi funkcjami poznawczymi uzyskali wyniki wskazujące na wyższą funkcję wykonawczą opartą na języku.
Pod koniec ostatniego sześciomiesięcznego okresu uczestnicy grupy interwencyjnej z łagodnymi zaburzeniami poznawczymi uzyskali wyniki testów wskazujące na lepsze funkcjonowanie mózgu związane z pamięcią niż grupa kontrolna.
Pomiary dobrostanu emocjonalnego poprawiły się zarówno w grupie kontrolnej, jak i interwencyjnej, co sugeruje, że emocje można wzmocnić poprzez krótkie cotygodniowe rozmowy telefoniczne, podczas gdy poprawa funkcji poznawczych wymaga częstych rozmów.
Ponadto badania obrazowe mózgu wykazały, że w grupie interwencyjnej stwierdzono zwiększoną łączność w sieci uwagi grzbietowej – regionie ważnym dla utrzymania uwagi wzrokowo-przestrzennej – w porównaniu z grupą kontrolną, chociaż odkrycie to należy interpretować ostrożnie ze względu na ograniczoną liczbę ocenianych uczestników. Ze względu na ograniczenia badawcze związane z COVID-19.
Na podstawie próśb byłych uczestników badania, które nieustannie prosiły o rozmowy, Dodge i jej współpracownicy utworzyli organizację non-profit o nazwie Fundacja I-CONNECT. Organizacja zapewnia bezpłatne interakcje społeczne izolowanym starszym osobom w społeczności, korzystając z tych samych materiałów, które wykorzystano w badaniu.
„Naszym kolejnym celem jest rozszerzenie tych działań, aby dotrzeć do większej liczby odizolowanych potrzebujących osób, a także głębsze zgłębienie mechanizmów biologicznych stojących za wpływem interakcji społecznych na funkcjonowanie naszego mózgu” – powiedział Dodge.
„Zapewnianie częstych stymulujących rozmów online może być skuteczną strategią zmniejszania ryzyka demencji w domu w obliczu izolacji społecznej i pogorszenia funkcji poznawczych.
„Planujemy rozszerzyć tę terapię na przychodnie geriatryczne, gdzie obecnie zbieramy na nią środki, a także zbadać jej skuteczność w leczeniu łagodnych i umiarkowanych objawów depresji”.
Zespół bada również możliwość zapewnienia interakcji konwersacyjnych za pośrednictwem chatbota – bota przeszkolonego przez sztuczną inteligencję – który zapewnia stymulujące rozmowy jako opłacalną interwencję.
„Wiemy, że kontakty międzyludzkie są niezwykle ważne dla naszego dobrostanu emocjonalnego, ale w przypadku stymulacji poznawczej chatboty mogą działać równie skutecznie jak ludzie, nad czym obecnie pracujemy” – powiedział Dodge, dyrektor ds. analityki badań na Uniwersytecie Kalifornijskim , Kalifornia. Niedawno otworzył Multidyscyplinarne Centrum Mózgu w MGH i jest członkiem wydziału w Harvard Medical School.
Finansowanie: Fundusze zapewnił Narodowy Instytut ds. Starzenia się.
Wiadomości z badań nad poznaniem i starzeniem się
autor: Tracy Hampton
źródło: Harvardzie
Komunikacja: Tracy Hampton – Harvard
zdjęcie: Zdjęcie przypisane Neuroscience News
Oryginalne wyszukiwanie: Otwarty dostęp.
„Randomizowane, kontrolowane badanie kliniczne prowadzone przez Internet (I-CONECT) wśród izolowanych społecznie dorosłych w wieku powyżej 75 lat z prawidłowymi funkcjami poznawczymi lub łagodnymi zaburzeniami funkcji poznawczych: główne wnioski„Hiroko H. Dodge i in. Świat starzenia się
podsumowanie
Randomizowane, kontrolowane badanie kliniczne prowadzone przez Internet (I-CONECT) wśród izolowanych społecznie dorosłych w wieku powyżej 75 lat z prawidłowymi funkcjami poznawczymi lub łagodnymi zaburzeniami funkcji poznawczych: główne wnioski
Kontekst i cele
Izolacja społeczna jest czynnikiem ryzyka pogorszenia funkcji poznawczych i demencji. Przeprowadziliśmy randomizowane, kontrolowane badanie kliniczne (RCT) dotyczące wzmocnionych interakcji społecznych, stawiając hipotezę, że interakcje konwersacyjne mogą stymulować funkcjonowanie mózgu wśród izolowanych społecznie starszych osób dorosłych bez demencji. Przedstawiamy główne wnioski z tego wieloośrodkowego badania klinicznego RCT (ang. Internet-Based Conversation Angażowanie), prowadzonego w wielu ośrodkach [I-CONECT]; NCT02871921).
Projekt i metody badań
Grupa eksperymentalna otrzymywała stymulujące poznawczo, częściowo ustrukturyzowane rozmowy z przeszkolonymi ankieterami za pośrednictwem Internetu/kamery internetowej 4 razy w tygodniu przez 6 miesięcy (zapoznanie) i dwa razy w tygodniu przez dodatkowe 6 miesięcy (konserwacja).
Zarówno grupa eksperymentalna, jak i kontrolna otrzymywała cotygodniowe 10-minutowe rozmowy telefoniczne. Modyfikacje protokołu były konieczne ze względu na pandemię choroby koronawirusowej 2019.
wyniki
W sumie randomizowano 186 uczestników. Po okresie indukcyjnym grupa eksperymentalna uzyskała wyższe wyniki w globalnych testach poznawczych (Montreal Cognitive Assessment [primary outcome]; 1,75 punktu [p = .03]) w porównaniu z grupą kontrolną.
Po indukcji uczestnicy grupy eksperymentalnej z normalnym poznaniem mieli wyższą funkcję wykonawczą opartą na języku (test fluencji semantycznej [secondary outcome]; 2,56 punktu [p = .03]). Pod koniec okresu podtrzymującego grupa eksperymentalna osób z łagodnymi zaburzeniami poznawczymi miała wyższą funkcję kodowania (test natychmiastowego przypominania historii o rzemiośle). [secondary outcome]; 2,19 punktów [p = .04]).
Pomiar dobrostanu emocjonalnego poprawił się zarówno w grupie kontrolnej, jak i eksperymentalnej. fMRI w stanie spoczynku wykazało, że grupa eksperymentalna miała zwiększoną łączność w sieci uwagi grzbietowej w porównaniu z grupą kontrolną (S= 0,02), ale wielkość próby była ograniczona.
Dyskusja i jej implikacje
Zapewnienie częstych stymulujących interakcji konwersacyjnych w Internecie może być skuteczną strategią zmniejszania ryzyka demencji w domu w obliczu izolacji społecznej i pogorszenia funkcji poznawczych.