Według Sebastiana Julesa, kierownika projektu najnowszej generacji 911 GT3-R, celem podczas projektowania i opracowywania nowego samochodu opartego na 992 911 było uczynienie go „szybszym na dłużej”.
„Naszym zadaniem nie było sprawienie, by nowe 911 GT3R było szybsze – ocena mieszcząca się w oknach wydajności zdefiniowanych przez Performance Balance szybko eliminuje tę przewagę” – wyjaśnił Jules. „Dla nas chodziło przede wszystkim o to, aby nasi klienci mogli dłużej jeździć samochodem wyścigowym szybciej.
„To wymaga trwałości, dlatego skupiliśmy się przede wszystkim na poprawie właściwości jezdnych”.
Porsche 911 GT3-R
Zdjęcia: Porsche AG
Centralnym elementem samochodu koncepcyjnego jest wersja standardowego sześciocylindrowego silnika Porsche o większej pojemności, która została zwiększona z czterech do 4,2 litra w stosunku do swojego poprzednika opartego na 991.2 Porsche 911 poprzedniej generacji.
Pozwoliło to Porsche na zwiększenie momentu obrotowego w dolnej części zakresu obrotów o około 9% i o 4-5% w górnej połowie.
Silnik został przechylony przód-tył o 5,5 stopnia, aby poprawić rozkład masy i stworzyć miejsce na większy tylny dyfuzor.
Porsche 911 GT3-R
Zdjęcia: Porsche AG
Auto posiada również wyraźny aerodynamiczny stopień pod przód auta, co jest możliwe dzięki odcięciu części karoserii bagażnika z przodu.
Zmodyfikowana aerodynamika przedniego pasa umożliwia czystszy przepływ powietrza do tylnego dyfuzora pod pojazdem.
W połączeniu ze zwiększonym rozstawem osi, zapewnia to „bardziej stabilną aerodynamikę i mniejsze obciążenie tylnych opon”, według Golza.
Porsche dąży również do obniżenia kosztów operacyjnych nowego GT3 o 10% w porównaniu z samochodami, które zastępuje.
Nowy samochód po raz pierwszy jeździł w lipcu 2021 roku na torze testowym Porsche Weissach i do tej pory osiągnął 112 godzin jazdy, w tym bezproblemowy 30-godzinny przejazd w Barcelonie.
Porsche 911 GT3-R
Zdjęcia: Porsche AG
Porsche Motorsport nie wykluczyło przeprowadzenia w tym roku wyścigu testowego, prawdopodobnie jednej z rund pod koniec sezonu Nürburgring Long-Distance Series (dawniej VLN), ale jego debiut w rywalizacji jako monolit odbędzie się w Daytona w styczniu przyszłego roku, otwierając sezon. na 24-godzinne mistrzostwa IMSA SportsCar.
Samochód będzie również kwalifikował się do 24-godzinnego wyścigu Le Mans od 2024 roku, kiedy World Endurance Championship i jego siostrzana seria European Le Mans przyjmą zasady GT3 jako podstawę nowej klasy, która zastąpi GTE, roboczo nazwaną LMGT.
Nowy samochód, który od soboty zostanie pokazany na torze podczas Spa Tour GT World Challenge Europe, będzie sprzedawany za 511 000 euro.
W porównaniu z ceną katalogową 2022, wynoszącą 459 000 euro za aktualne 911 GT3-R, które było oferowane przed sezonem 2019.
Jednak w najnowszym samochodzie jest więcej funkcji, które były dodatkami do jego poprzednika, w tym system monitorowania ciśnienia w oponach.
Porsche 911 GT3-R
Zdjęcia: Porsche AG