Według najnowszego spisu ludności prawie 20 procent pracujących dorosłych w Nowej Zelandii pracuje głównie w domu, co oznacza wzrost o prawie 60 procent w porównaniu z wynikami z 2018 roku.
Wellington i Auckland odnotowały największy wzrost liczby pracowników zdalnych, przy czym w obu regionach liczba pracowników podwoiła się.
Dane zostały opublikowane przez Statistics New Zealand w tym miesiącu, zaledwie tydzień po tym, jak Minister Służby Publicznej Nicola Willis poleciła szefom ministerstw zaostrzenie pracy z domu.
„Zaktualizowane wytyczne dotyczące usług publicznych wyjaśnią, że praca z domu nie jest uprawnieniem i należy ją uzgodnić i monitorować” – stwierdziła w oświadczeniu.
Właściciele firm znajdujących się w trudnej sytuacji w stolicy i CBD w Auckland obwiniają wzrost liczby pracy zdalnej po pandemii za spadek ruchu i przychodów.
Dane
Od 2013 roku w spisie ludności pyta się mieszkańców: „W [your main job]Czy pracowałeś głównie w domu… czy pracowałeś poza domem?”
W 2023 r. 17,7% zatrudnionych dorosłych (w wieku 15 lat i więcej) pracowało głównie w domu – w porównaniu z 11,9% w 2018 r. i 8,5% w 2013 r.
W regionie Wellington w 2023 r. 19 proc. pracowało głównie w domu, w porównaniu z 9 proc. w 2018 r. i 6,4 proc. w 2013 r.
Podobne liczby odnotował region Auckland: 18,2 proc. w 2023 r., 8,7 proc. w 2018 r. i 7,1 proc. w 2013 r.
Ogólnie w 2023 r. najwyższy odsetek osób pracujących z domu miał region Tasman (20,8 proc.), a następnie Northland (20,7 proc.) i Zachodnie Wybrzeże (19,3 proc.).
Nawyki pracy po pandemii
Pandemia COVID-19 przyspieszyła istniejące trendy w pracy zdalnej.
Kiedy w marcu 2020 r. w kraju wprowadzono kwarantannę, do pracy mogli podróżować wyłącznie „niezbędni pracownicy”. Innych poproszono, aby w miarę możliwości pracowali z domu.
Według Stats NZ ponad 40 procent pracowników przynajmniej część pracy wykonywało w domu podczas blokad związanych z koronawirusem w 2020 r.
W listopadzie 2021 r. firmy były otwarte normalnie, chociaż obowiązywały ograniczenia dotyczące zgromadzeń i zachęcano do pracy z domu. Politechnika w Auckland Studiuje Okazało się, że prawie połowa pracowników (48 procent) pracowała wówczas „w trybie hybrydowym”, a większość spędzała połowę czasu pracy w biurze, a połowę w domu. Niecałe 15% pracowało w pełnym wymiarze godzin w domu, a 39% w pełnym wymiarze godzin w biurze.
Z raportu nowozelandzkiego Instytutu Badań Ekonomicznych z 2022 r. dla ASB wynika, że prawie połowa pracowników ma możliwość pracy z domu, poza ograniczeniami związanymi z pandemią.
Powrót do biura
Trade Me pozwala pracodawcom klasyfikować stanowiska pracy jako „pracę z domu”. Rzecznik RNZ powiedział, że zawsze był to niewielki odsetek notowań (mniej niż 2 procent). Jednak liczba zdalnych ról w witrynie spadła o 30 procent w kwartale lipiec-wrzesień w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku.
– powiedział premier Christopher Luxon Poranny raport Szereg badań wykazało lepszą produktywność i rozwój zawodowy w biurze.
„Środki antykoronawirusowe były wyjątkowe, a cztery lata później bardzo trudno jest utrzymać kulturę”.
Poprawa ruchu dla przedsiębiorstw była korzyścią drugorzędną.
„Wielu dobrych pracodawców podjęło aktywne kroki, aby zapewnić, że polityka dotycząca pracy z domu jest adekwatna do zamierzonego celu. Najwyższy czas, aby rząd zrobił to samo” – Willis stwierdził w oświadczeniu.
Tymczasem duże międzynarodowe firmy poprosiły swoich pracowników o powrót do swoich biur.
We wrześniu firma księgowa KPMG odkryła, że 79% dyrektorów generalnych ankietowanych w Stanach Zjednoczonych chce, aby ich pracownicy biurowi wrócili do pracy w pełnym wymiarze godzin w ciągu najbliższych trzech lat.
W tym samym miesiącu Amazon ogłosił, że począwszy od stycznia ponad 350 000 pracowników firmy musi wrócić do swoich biur pięć dni w tygodniu. (Od maja 2023 r. pracownicy korporacji domyślnie mogą pracować z domu dwa dni w tygodniu).
Amerykańskie międzynarodowe firmy finansowe JPMorgan i Goldman Sachs również otrzymały nakaz powrotu do swoich biur.
Nawet Zoom wycofał się ze swojej elastycznej polityki pracy. W 2022 r. firma zajmująca się komunikacją wideo podała, że mniej niż 2 procent jej pracowników pracowało w biurze w pełnym wymiarze godzin. Ale w zeszłym roku poprosiłem ich, aby wracali do biura przynajmniej dwa dni w tygodniu.
Co mówią badania?
Badania nie są jednoznaczne, czy praca zdalna zwiększa produktywność i samopoczucie. Wiele z nich sugeruje jednak, że polityka hybrydowa dobrze sprawdza się zarówno dla pracodawców, jak i pracowników.
„Kontrowersje i kontrowersje wokół produktywnych skutków pracy w domu odzwierciedlają złożony charakter problemu”. streszczenie Odłóż to. „Nie ma powodu oczekiwać, że produktywne efekty pracy zdalnej będą jednakowe w przypadku wszystkich stanowisk, pracowników, menedżerów i organizacji”.
Wiadomo, że osoby pracujące w domu są częściej dobrze wykształcone, dobrze opłacane i pracują w zawodach specjalistycznych, kierowniczych lub wymagających kwalifikacji.
New York Timesa raport Jak wynika z danych amerykańskiego rządu, praca z domu była w większości „luksusem dla osób z wyższym wykształceniem”.
Według Stats NZ, chociaż kobiety nieco częściej niż mężczyźni doświadczyły pracy w domu, kobiety dziesięciokrotnie częściej twierdziły, że powodem takiego rozwiązania była potrzeba koordynacji pracy z potrzebami rodzinnymi i osobistymi.
raport NZIER’a Elastyczność w miejscu pracy opisywana jest jako „miecz obosieczny”, zacierający granice między pracą a życiem rodzinnym. Chociaż zarówno mężczyźni, jak i kobiety opisali ogólnie pozytywne doświadczenia z pracy w domu podczas izolacji spowodowanej pandemią Covid, kobiety częściej deklarowały, że wykonywały większość lub całą pracę. Opieka nad dziećmi i nauczanie w domu.
„Ponieważ kobiety w dalszym ciągu ponoszą odpowiedzialność za większość obowiązków domowych, istnieje ryzyko, że obecna tendencja zaszkodzi kobietom zarówno w pracy, jak i w domu”.
NIB Ubezpieczenia 2024 oraz Związek Pracodawców i Producentów Badanie dobrostanu w miejscu pracy Pokazało, że praca hybrydowa i elastyczne godziny pracy są „oczekiwaną i mile widzianą częścią życia zawodowego większości pracowników”.
Ponad 80% pracowników stwierdziło, że elastyczne godziny pracy są ważne przy rozważaniu zmiany pracy, a 76% stwierdziło, że ważna jest praca zdalna.
„Podróżujący ninja. Rozrabiaka. Badacz bekonów. Ekspert od ekstremalnych alkoholi. Obrońca zombie.”