Niedawne niepowodzenie Boeinga związane z problemami produkcyjnymi oznacza, że linie lotnicze będą miały mniej samolotów, niż się spodziewały, aby obsłużyć duże rzesze podróżnych tego lata.
Dyrektor naczelny David Calhoun powiedział w tym tygodniu, że inspekcje i naprawy związane z niezatwierdzonymi częściami kadłuba uniemożliwią firmie dostarczenie liniom lotniczym dziesiątek samolotów 737 Max na czas przed sezonem letnim. Powiedział jednak, że nie wpłynie to na plany zwiększenia produkcji najlepiej sprzedającego się odrzutowca.
Calhoun powiedział na dorocznym spotkaniu akcjonariuszy Boeinga, że opóźnienie w dostawie usunie około 9 000 miejsc z rozkładów lotów tego lata.
Nie powiedział, ile samolotów wykorzystano w tych obliczeniach, ale zwykła liczba miejsc w średniej wielkości Maxie wskazuje, że około 50 samolotów ma zostać dostarczonych z opóźnieniem.
reklama
Sytuacja przypomina sytuację z zeszłego roku, kiedy wady produkcyjne uniemożliwiły Boeingowi dostarczenie większych 787, a linie lotnicze zrezygnowały z niektórych lotów i tras.
Boeing ma nadzieję na zwiększenie produkcji Maxa, która została wstrzymana pod koniec 2019 roku po tym, jak dwa samoloty brały udział w dwóch katastrofach lotniczych w Indonezji i Etiopii, w których zginęło łącznie 346 osób. Produkcja nie wróciła jeszcze do poziomu sprzed załamania.
Boeing ujawnił w zeszłym tygodniu, że podwykonawca Spirit AeroSystems zastosował „niestandardowy proces produkcyjny” w zespołach, w których ogon jest przymocowany do korpusu większości modeli Max zbudowanych od 2019 r. Boeing powiedział wtedy, że problem może spowodować opóźnienia w produkcji i dostawach. duża liczba samolotów.
Calhoun powtórzył stanowisko firmy, że sprzęt nie stanowi zagrożenia dla samolotów już przewożących pasażerów. FAA nie nakazała liniom lotniczym robienia czegokolwiek z tymi samolotami.
reklama
Boeing powiedział, że wstępne wyniki pokazały, że jego akcjonariusze wybrali 13 kandydatów do zarządu przedstawionych przez firmę Straciłem 5 miliardów dolarów w ubiegłym roku i prawie 22 mld USD od początku 2019 r.
Akcjonariusze zapytali, kiedy firma zwróci dywidendę, która odbyła się na początku 2020 r. Calhoun i prezes Lawrence Kellner powiedzieli, że chcą zainwestować w biznes i zmniejszyć zadłużenie, zanim zwrócą więcej pieniędzy akcjonariuszom.
Akcje Boeinga wzrosły we wtorek o 1,6 procent, a Spirit Aero Systems o 7,8 procent.
Boeing ma opublikować wyniki za pierwszy kwartał 26 kwietnia.