- Przez Stephena Powella
- Reporter gier
Wspaniałe fryzury bez jednego pasma, obsada lojalnych obywateli i więcej zwrotów akcji niż sukcesja. To są składniki, które sprawiły, że seria Final Fantasy przetrwała próbę czasu.
Jednak po mieszanym przyjęciu poprzedniej gry, ta najnowsza odsłona, która rozpoczęła się w czwartek, ma trochę do zrobienia.
„Ponieważ fabuła Final Fantasy XV nie została tak dobrze przyjęta, jak poprzednie tytuły, musieliśmy skupić się na odzyskaniu zaufania graczy i po raz kolejny pokazać im, że w tej serii chodzi o historię” — wyjaśnia producent Final Fantasy 16, Naoki Yoshida.
Ta historia, wyraźnie inspirowana serialami fantasy, takimi jak Gra o tron, zachęca graczy do zastanowienia się nad lepszym dbaniem o planetę. temat, który przewijał się w całej historii franczyzy.
To, jak zinterpretować te wiadomości, powinno zależeć od gracza, chociaż według Naoki Yoshidy: „Patrzę na gry jako na rozrywkę i mam nadzieję, że dzięki tej rozrywce gracze mogą coś z siebie zabrać.
„Mówienie o środowisku i tych kwestiach jest również bardzo ważne, ale myślę, że Final Fantasy 16 skupia się również na tym, że na świecie jest ciemność i ciemność w nas samych. Musimy zaakceptować tę ciemność, aby ją pokonać i iść dalej do jutra.
„Ale nie jestem w stanie powiedzieć, jak powinni się czuć gracze, ponieważ każdy przyjmie coś innego. Ale jeśli coś czują, to sprawia, że jesteśmy bardzo dumni i szczęśliwi”.
Większość gier trzyma się z dala od jawnych przekazów dotyczących kwestii społecznych lub politycznych, aby nie zrazić potencjalnych graczy, którzy mogą mieć inne zdanie.
Aoife Wilson, która recenzowała tytuł dla Eurogamer, mówi, że motywy środowiskowe serii są wyraźnie widoczne: „Generalnie myślę, że w większości gier Final Fantasy historia sprowadza się do powiedzenia czegoś o ochronie planety, uważaniu na wydobycie z samolubnych powodów.
„Ale to, co naprawdę podoba mi się w 16, to to, że stara się o wiele bardziej niż poprzednie tytuły, aby powiedzieć to wszystko z bardzo ludzkiej perspektywy”.
Pierwsza gra na konsolę Nintendo Entertainment System ukazała się w 1987 roku i od tego czasu sprzedano około 173 milionów egzemplarzy tytułów z tej serii.
Jako przykład japońskiego gatunku gier fabularnych (JRPG), seria jest wyjątkowa, ponieważ ustawienie każdego tytułu jest od siebie niezależne (z wyjątkiem kilku niewielkich miejsc nakładających się). Ukochane postacie, miejsca i światy żyją i umierają w jednej grze. To tak, jakby Rodzina Soprano zastąpiła Tony’ego nową postacią w każdej serii i porzuciła New Jersey w innym miejscu.
To ryzykowne podejście, które wymaga od graczy zapomnienia o przywiązaniu do poprzednich postaci i za każdym razem emocjonalnego inwestowania w nowe postacie. Jednak serial trzyma się tego.
Według Wilsona jest to sposób na utrzymanie świeżości serii: „Oznacza to, że nie musisz na przykład grać w szóstkę, aby móc grać w siódemkę.
„Wszystkie są niezależne, ale mają trochę podobieństwa i mają również ukłon w stronę poprzednich gier dla fanów. Często myślę, że to dlatego odnoszą taki sukces, fakt, że gry ciągle muszą wymyślać się na nowo”.
Gry Final Fantasy nie są dla każdego. Wymagają cierpliwości i nagradzają graczy za ich inwestycję. Ataków trzeba się nauczyć i opanować — przypadkowe naciskanie przycisków zaprowadzi Cię tylko do tej serii.
Skrypty są przesadzone, niektóre wątki fabularne są nieco konwencjonalne, a Final Fantasy X5 było krytykowane za skupianie się na czterech męskich postaciach. Tym razem jest próba większej różnorodności z kobiecą postacią Jill w roli głównej, pojawia się queerowy związek, ale główni bohaterowie są nadal w większości biali.
Przy tak dużej konkurencji w przestrzeni gier fabularnych (na przykład Legend of Zelda: Tears of the Kingdom i Hogwarts Legacy to dwie najlepiej sprzedające się gry roku), Final Fantasy 16 miało swoją przerywaną pracę zabieganie o względy graczy, którzy nie są fanami. już w serii.
Jednak jego ton, estetycznie odmienne i zabawne bitwy na stałe dają mu wyraźne różnice.
Wilson mówi, że ta wersja jest pierwszą z serii, w którą wpadła na jakiś czas i ma szansę się rozwinąć: „Kiedy pisałem recenzję Final Fantasy 16, zadawałem sobie pytanie:„ Komu poleciłbym tę grę? ” „
„Myślę, co ciekawe, po raz pierwszy od dłuższego czasu jest to tytuł, który mogę polecić każdemu, kto interesuje się grami. Mogę to zrobić bez zbyt wielu zastrzeżeń i wyjaśnień i myślę, że to bardzo dobry znak dla seria.
„Szczerze mówiąc, biorąc pod uwagę ostatnie wpisy z tej serii, było to trudne. Piętnaście lat było w porządku i mieli kilka cudownych chwil, ale kiedy to się zaczęło, nie wydawało się, że gra się skończyła. Zawierała niektóre z właściwych składników, ale po prostu nie wszystko się ułożyło.” „.
Ta wersja ma ciemniejszy ton niż poprzednie wpisy. Odejście ma na celu uczynienie serii bardziej atrakcyjną dla nowych graczy, którzy będą bardziej przyzwyczajeni do tego klimatu niż niektóre gotyckie i nowoczesne mashupy, które widzieliśmy w przeszłości.
Pewien fan JRPG powiedział kiedyś przyjacielowi klasyka gatunku, że „gra naprawdę stała się swoją własną po około 80 godzinach grania”. Nie każdy ma ochotę grać przez długi czas, zanim zobaczy w nim to, co najlepsze.
Mówienie tego samego o Final Fantasy 16 nie jest sprawiedliwe, ale jest to tytuł, który wymaga poważnej inwestycji czasowej, aby jak najlepiej go wykorzystać. Niedawny sukces podobnych wydań, takich jak Zelda, Elden Ring i Hogwarts Legacy sugeruje, że nie powinno to stanowić bariery dla sukcesu. Apetyt graczy na tytuł, który kochają, może łatwo przełożyć się na zainwestowanie kilku godzin w grę opartą na fabule, taką jak ta.
Jego twórcy mają nadzieję, że nie tylko fani serii będą chcieli pójść o krok dalej.
Final Fantasy 16 zostało wydane w czwartek, 22 czerwca.
„Lekarz gier. Fanatyk zombie. Studio muzyczne. Kawiarni ninja. Miłośnik telewizji. Miły fanatyk alkoholik.