Przedstawiono projekty koncepcyjne Portu Lotniczego CPK w Polsce

Przedstawiono projekty koncepcyjne Portu Lotniczego CPK w Polsce

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ujawnił projekt koncepcyjny przyszłego lotniska CPK w Polsce, przedstawiający proponowany terminal, główny dworzec kolejowy i węzeł komunikacji miejskiej.

Ilustracja projektu koncepcyjnego proponowanego węzła przesiadkowego CPK w Polsce. Zdjęcie: Centralny Port Komunikacyjny

Projekt został wyprodukowany przez brytyjskie konsorcjum Foster + Partners i Bureau Happold, które w listopadzie ubiegłego roku podpisało umowę z CPK na pełnienie funkcji głównego architekta projektu.

W centrum węzła znajduje się duże atrium, łączące pod jednym dachem terminal lotniska, dworzec kolejowy i różne środki transportu.

Zajmuje powierzchnię około 400 000m22Terminal pasażerski będzie zlokalizowany na dwóch poziomach i będzie połączony z czterema modułowymi pirsami, które w przyszłości będzie można rozbudowywać zgodnie z potrzebami rynku.

Centrum multimodalne

Dworzec CPK będzie posiadał sześć podziemnych peronów z 12 torami, obsługującymi pociągi regionalne i dalekobieżne.

Stacja będzie zlokalizowana w atrium po północnej stronie terminala z zadaszonymi peronami.

Węzeł będzie posiadał zatoki autobusowe, poczekalnie z kasami biletowymi oraz punkty handlowo-usługowe.

Rozwój hoteli w pobliżu przystanku autobusowego będzie wyznaczał początkowe etapy projektu Near Airport City.

Pierwsza faza lotniska CPK, składająca się z dwóch równoległych pasów startowych i infrastruktury mogącej pomieścić 40 mln pasażerów, ma zostać oddana do użytku do 2028 roku.

Modułowa konstrukcja pozwala na rozbudowę

Ilustracja koncepcyjna projektu pirsów i terminali na proponowanym lotnisku CPKIlustracja koncepcyjna projektu pirsów i terminali na proponowanym lotnisku CPK. Zdjęcie: Centralny Port Komunikacyjny

Plan Generalny CPK przewiduje jednak modułową rozbudowę poza fazę początkową. Według prognoz Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Powietrznych (IATA) do 2060 roku lotnisko będzie w stanie obsłużyć 65 mln pasażerów.

Mikołaj Wild, prezes CPK, powiedział: „Dzisiaj po raz pierwszy prezentujemy koncepcję architektoniczną terminala.

„Pokazujemy, jak zapewnimy pasażerom komfort i jak połączymy różne środki transportu w jednym miejscu.

„Na dzień dzisiejszy wiemy, jak będzie wyglądać serce CPK i lotniczy terminal bramowy na świat.

READ  IFC zwiększa zielony dług w Polsce - pv Press International

„Dla przyjeżdżających będzie to pierwsze zetknięcie się z naszym krajem. Wprowadzamy też pierwszy dworzec tak ściśle zintegrowany z lotniskiem.

Wiceminister finansów i polityki regionalnej Marcin Horala powiedział: „Kontynuujemy realizację kolejnych etapów przygotowań do budowy CPK, zgodnie z harmonogramem i wcześniejszymi zapowiedziami.

„Wierzę, że ta nowoczesna architektura, tworzona z udziałem czołowych światowych projektantów, stworzy ogromne możliwości biznesowe, przyciągnie inwestycje zagraniczne i pobudzi gospodarczo nie tylko Polskę, ale cały region Europy Środkowo-Wschodniej”.

Cyril Lamb

„Student. Prawdopodobnie specjalista od kafeterii w kafeterii. Profesjonalista telewizyjny. Kuglarz. Profesjonalny specjalista od żywności. Typowy alkoholik.”

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *