Dla tych, którzy marzą o życiu w sporcie motorowym, talent i siła woli mogą zajść tylko tak daleko. Możliwości, szkolenia i finansowanie również odgrywają ważną rolę w znalezieniu miejsca na wyścigi. Aby dowiedzieć się więcej o najbardziej dostępnej formie sportów motorowych innej niż motocykle o małej pojemności skokowej, odwiedziłem niedawno tor Kern Raceway Kevina Harvicka, aby poprowadzić legendarny samochód wyścigowy USA po owalnym torze o ćwierć mili.
Międzynarodowe legendy samochodów amerykańskich Umów mnie na poranek z Rickym Schleckiem, właścicielem Wyścigi Ricky'ego Schleckaktóra prowadzi całoroczny kalendarz wydarzeń związanych ze stylem dojazdu, nauką jazdy i profesjonalnym szkoleniem na torze. Przyprowadził mały, staromodny samochód wyścigowy, którym jeździłem przez cały ranek, a który, jak się dowiedziałem, wykorzystywał trzycylindrowy silnik motocyklowy Yamaha FZ-09 o mocy około 135 koni mechanicznych.
Schleck całkowicie przebudował mój samochód około dwa lata temu, ale używał tego samego podwozia i układu napędowego przez prawie 12 lat. Sufit sięgający do pasa daje poczucie skali, a mając sześć stóp wzrostu, długie kończyny, nosząc hełm i HANS, udało mi się dostać do środka po lekkim wierceniu się – ale ledwo. Cały samochód waży około 1100 funtów, z hamulcami tarczowymi Wildwood z przodu i bębnami z tyłu. Silnik Yamahy przekazuje moc przez oryginalną sekwencyjną skrzynię biegów, z którą dzieli olej, następnie na wał napędowy umieszczony w tunelu na prawo od siedzenia kierowcy, a następnie na tył Toyoty Celica z 1979 roku z przekładniami szpulowymi.
Tu liczy się prostota, jak się później dowiedziałem, rozmawiając z wnukiem założyciela US Legend International (a także Charlotte Motor Speedway) Olinem Broughtonem Smithem. Graham Smith wyjaśnił, że pierwotna wizja zakładała wykorzystanie łatwych do znalezienia części do zbudowania samochodu wyścigowego, który kosztowałby mniej więcej tyle samo, co łódź rybacka. Stąd tylny mechanizm różnicowy Celica, nie mówiąc już o amortyzatorach Celica i przepustnicy linkowej.
„Zaczęło się od samochodu wyścigowego dla skromnego faceta” – powiedział mi Smith. „I nadal jest to samochód wyścigowy dla skromnego człowieka… aby utrzymać go bliżej wrażeń z jazdy w starej szkole, na bardzo surowym i możliwym do utożsamienia poziomie”.
Naturalnie, na przestrzeni lat przepis na amerykańską legendę ewoluował. Ale gdy tylko wyjechałem z boksów na Cairn Raceway i lewą nogą otworzyłem sprzęgło sekwencyjnej skrzyni biegów, ta historia pojawiła się w mojej głowie. Kierownica z cienkimi obręczami, pedał przepustnicy i hamulce bez wspomagania wymagały dużej uwagi, ponieważ dostosowywałem się do delikatnego przyspieszania i zmiany biegów przy dowolnym obciążeniu pedału hamulca.
Pojechałem owalnym torem w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, z brzegiem po zachodniej stronie, i zacząłem wpychać mały samochodzik wysoko w ścianę. Kiedy nacisnąłem większy nacisk na hamulce, nastawienie hamulca, które Schleck ustawił na dany dzień, ściągnęło koło w kierunku wierzchołka, gdzie Hoosierskie opony Zacząłem lekko pocierać czując pióra w gazie.
Moja pewność siebie stale rosła w trakcie mojej pierwszej sesji, gdy przyzwyczaiłem się do odczuwania minimalnego zawieszenia podczas podróży z przodu do tyłu lub z boku na bok. Zwiększyłem prędkość, wciskając pełny gaz na każdej prostej, aż moją uwagę przykuł lekki spadek z południowo-wschodniego zakrętu i poczułem korkociąg po prawej stronie. Mając nadzieję na uratowanie poślizgu, celowo starałem się nie zdejmować przepustnicy, ale opony nadal były przyczepione i zaczęły rzucać mnie w stronę bramki. To lepsze niż ściana, pomyślałem, naciskając hamulce obiema nogami, aż samochód i ja zwróciliśmy się na tor w złym kierunku.
Kilka następnych sesji wymagało ode mnie porzucenia tego tematu w przeszłości i skupienia się bardziej na legendarnym amerykańskim samochodzie. Niemal prymitywne sterowanie przeniosło mnie do epoki, zanim duża moc i kontrola trakcji, ulepszone ustawienia zawieszenia, a nawet wspomagane sterowanie sprawiały, że samochody sportowe robiły wrażenie. Tutaj rozbrzmiewający echem dźwięk wrzeszczącej potrójnej Yamahy, ciągła komunikacja od opony przez drogę do mojej dłoni, a nawet informacje zwrotne przez minimalnie wyściełane fotele wyścigowe podyktowały mi poczucie płynności i szybkości.
Zdecydowanie zaczynam czuć, kiedy opony zewnętrzne zyskują na wadze, a co za tym idzie, przyczepność, co przekłada się na większą prędkość na szerokich łukach na każdym końcu owalu. Wspinając się po ścianie, wiedziałem, że tyłek zyskał wcześniej większą przyczepność i był w stanie wytrzymać większą moc. Schodząc ze wzgórza, pojechałem szerzej aż do późnego szczytu, aby zjazd był bardziej prosty, mając nadzieję uniknąć lekkiego pochylenia, które wcześniej przykuło moją uwagę. Zaczęło narastać poczucie, że mogę się ścigać.
Następnie Schleck wziął się na kilka sesji próbnych i od razu zrozumiałem, czego może nauczyć lata doświadczenia. Zaczął sterować prawą nogą i rękami, poruszając małym samochodzikiem z precyzją, jakiej nigdy wcześniej nie osiągnąłem. Ale o to właśnie chodzi w legendarnym amerykańskim samochodzie, do którego każdy może wskoczyć i jeździć, ale lata za kierownicą wciąż mogą pomóc w polepszeniu umiejętności kierowcy.
A co najlepsze, niska waga i prostota oznaczają, że eksploatacja pojazdu US Legend – dla firmy Schleck lub klienta – przekłada się na minimalne zużycie materiałów eksploatacyjnych w trakcie sezonu. Schleck powiedział mi, że zestaw ram realistycznie mógłby wystarczyć na cały rok, a Smith wyjaśnił, że jeden z pierwszych klientów nadal ściga się na swoim oryginalnym podwoziu. Niektórzy klienci ścigają się nawet po ziemi, co skłoniło mnie do zapytania Smitha o bezpieczeństwo czegoś tak małego.
„Mamy zespół w Harrisburgu w Karolinie Północnej” – wyjaśnił – „buduje on podwozie Legend od 1992 roku, kiedy firma powstała. Od samego początku są tam dwie lub trzy osoby, które są bardzo dumne ze swojej produkcji to podwozie jest również bezpieczne i spójne.”
„Za każdym razem, gdy zdarzy się poważny wypadek, za każdym razem, gdy widzisz przewrócenie się, gdy ktoś mocno uderza w ścianę, a z niego wychodzi dziecko lub dorosły, wszystko jest w porządku” – kontynuował Smith. „A potem jeden z nas na imprezie bierze udział nagrywa wideo i wysyła je z powrotem do zespołu.”
Zespół pracuje także nad dalszymi ulepszeniami, w tym modernizacją silnika Yamaha MT-09 na nowszy, który generuje więcej chrząknięć w dolnym zakresie. Firma oferuje teraz również trzy opcje amortyzatorów i sprzęgła Hinson dla dodatkowego wyczucia. Samochody mogą używać gazu wyścigowego, ale gaz z pompy działa dobrze.
Amerykańska legenda może być równie skuteczna na drogach owalnych lub gruntowych, ale ja osobiście preferuję trasę szosową. Schleck powiedział mi, że weekendy spędza od grudnia do lutego w Nevadzie Seria torów Silver State Roadnastępnie od marca do października w Autostrada Irwindale W południowej Kalifornii biegną owale. W przypadku takiego kalendarza, Mazda Miata lub Porsche Boxster w specyfikacji mogą z łatwością kosztować 60 000 dolarów za samochód plus mnóstwo materiałów eksploatacyjnych, w tym paliwo, opony, hamulce i naprawa wszelkich potencjalnych uszkodzeń.
Natomiast cena American Legend zaczyna się od 17 500 dolarów, a jeśli kierowca uniknie kolizji, jedynymi dodatkowymi kosztami w trakcie sezonu będą koszty podróży, wpisowe i paliwo. Przestarzały wygląd i prymitywne działanie mogą zniechęcić niektórych potencjalnych zawodników, a początkujący dorośli muszą wziąć udział w serii zajęć, aby udowodnić, że potrafią sprostać wyzwaniu wyścigowemu, w którym biorą udział głównie dzieci i nastolatki. Ale za te pieniądze nie ma wielu lepszych opcji spełnienia marzeń o wyścigach NASCAR, IndyCar lub Formule 1.