Sponsorowane przez Nowozelandzką Agencję Transportu Waka Kotahi
„Prawie wszystko w jeździe na motocyklu jest sprzeczne z intuicją” – powiedział Steve Broggie.
Doświadczony kierowca wyścigowy, który stworzył i zbudował California Superbike School (CSS) w motocyklowym fenomenie po obu stronach Tasmana, „płynnie mówi motocyklem”.
„Weźmy pod uwagę podstawowy fakt, że ludzie są najszczęśliwsi, gdy stoją lub leżą. Nie ma nic naturalnego w zginaniu się pod kątem 45 stopni lub większym” – powiedział podczas sesji studyjnej w szkole.
To był tylko jeden z jego pomysłów na to, jak wytrenować umysł, aby zrobił coś niezwykłego: jeździł po torze na supermocnym rowerze sportowym z dużą prędkością, zachowując pełną kontrolę.
Weź coś tak podstawowego, jak sposób jazdy na motocyklu. Do niedawna nie można było znaleźć jeźdźca, który mógłby wyjaśnić, jak on to zrobił. Ta technika, znana jako przeciwkierowanie, była szeroko krytykowana, gdy pod koniec lat siedemdziesiątych jej zwolennikiem był założyciel CSS, Keith Codd. Minęło dziesięciolecie, zanim stało się to powszechnie akceptowane, a mimo to jest absolutnie niezbędne do kontrolowania motocykla. Jest to sprzeczne z intuicją, tak jak powiedział Broggie, i pokazuje, dlaczego szkolenie, mentoring i edukacja – jakkolwiek to nazwać – są tak ważne, aby stać się lepszym jeźdźcem. Czy to na torze, czy na drodze.
Instynkt zabójcy
Chociaż wiele rzeczy w motocyklu jest sprzecznych z naszymi intuicyjnymi reakcjami i instynktami, znajomość czasami je maskuje. Jedna z nich wyróżnia się tym, że prowadzi do wielu zgonów i poważnych obrażeń. Jeśli pojedziesz, zadzwonisz do niego.
Lubisz wycieczki na wieś, sam lub z przyjaciółmi. Wchodzisz w zakręt i coś ci mówi, że jedziesz za szybko. Kąt, którego nie znasz dobrze, może nieoczekiwanie się zwężać. A może po dotarciu do zakrętu na zamierzonej linii znajduje się wilgoć, gruz lub coś innego, co wygląda ślisko. Z tyłu głowy wiesz, że wkroczyłeś za szybko. Teraz wygląda na to, że może to być za szybko. Co robisz?
Peter Sutter, starszy śledczy w jednostce ds. poważnych kolizji policji w Nowej Zelandii i sam zapalony jeździec, wyjaśnia, co wielu motocyklistów robi instynktownie. „Marzną” – mówi. „Mogą mieć wrażenie, że jechali za szybko i mogą mieć wrażenie, że za bardzo się pochylają. Mogą martwić się utratą przyczepności opon. Dlatego wielu z nich stoi na rowerze, często dlatego, że chce skorzystać z roweru hamulce, aby zmniejszyć prędkość, zazwyczaj powoduje to, że rower i kierowca albo skręcają z drogi po prawej stronie, albo skręcają na przeciwny pas po lewej stronie.
Instynkt prowadzi do strachu, a strach prowadzi do odpuszczenia tego, czego motocykl potrzebuje, aby skręcić.
co powinno być zrobione?
Doświadczeni instruktorzy jazdy konnej, tacy jak ci z programu Ride Forever ACC, dokładnie wiedzą, jak sobie radzić z takimi problemami. Zaczyna się od tego, żeby w pierwszej kolejności nie wczuć się w daną sytuację.
„Patrzę przed siebie, rozpoznaję, że zbliża się zakręt i co mówią mi znaki, oznakowania i teren” – mówi Duncan Seed z firmy 2 Drive Safe z siedzibą na South Island. To nie tylko zmniejsza ryzyko niespodzianek, ale pozwala kierowcy odpowiednio ustawić się na zakręcie.
„Ogólną zasadą jest szeroki wjazd i wąski zjazd” – radzi Dan Ornsby z Ornsby Motorcycle Training w Christchurch. „Pomaga to zmaksymalizować widoczność i zwiększa promień skrętu”.
Ale co się stanie, gdy coś pójdzie niezgodnie z planem? Inny instruktor Ride Forever, Chris Smith z Passmasters, opowiada o rzeczach, które pomogą jeźdźcowi przez to przejść. „Sposób korzystania ze wzroku ma kluczowe znaczenie” – mówi. „Szkolemy ludzi, jak unikać skupiania się na celu i wykorzystywać przepływ wizualny, aby dotrzeć tam, gdzie chcesz”.
Inne autokary oferują porady dotyczące kontrowania, hamowania i masy ciała. Oczywiście każdy jeździec może się wiele nauczyć.
Dave Quilty, który prowadzi program Ride Forever w ACC, podsumowuje, dlaczego trening jest tak ważny dla każdego jeźdźca: „Prawie każdy, kto bierze udział w jednym z naszych kursów, nawet najbardziej doświadczeni jeźdźcy, twierdzi, że nauczył się czegoś nowego. Trening daje jeźdźcom ćwiczenia, których mogą wykorzystać te umiejętności w swojej jeździe. Stają się lepszymi, bezpieczniejszymi jeźdźcami i korzystają z większej liczby przejażdżek.
„Kiedy zdasz sobie sprawę, jak ważne jest przezwyciężenie intuicyjnych reakcji, które mogą spowodować załamanie, dlaczego tego nie zrobić?” Właściwie dlaczego nie.
Więcej szczegółów znajdziesz na stronie rideforever.co.nz