Cup Spy 17 września: Dzień 3 – American Magic wygrywa pierwsze wydarzenie Pucharu Ameryki 2024
Autor: Richard Gladwell / Sail-World NZ, 17 września, 23:19 PST
18 września 2023 r
Szczęśliwego i zwycięskiego American Magic – Dzień 3 wyścigu – AC40 – Regaty wstępne o Puchar Ameryki – Villanova – 17 września 2023 r. © America’s Cup Media
Po tym, jak drużyna American Magic z New York Yacht Club jako pierwsza odpadła z Pucharu Ameryki 2021 w Auckland, wygrała pierwsze wstępne regaty o Puchar Ameryki 2024.
Zespół Terry’ego Hutchinsona miał imponujący dzień, wygrywając dwa wyścigi i zajmując drugie miejsce w drugim, prowadząc przed wyścigiem finałowym Emirates Team New Zealand jednym punktem.
Team USA podjął walkę z mistrzami USA i, co zaskakujące, to Nowozelandczycy żeglowali na AC40 One Designs, momentami płynąc znakomicie, pękając pod presją w kluczowych momentach regat.
Po przepłynięciu dwóch wyścigów trzeciego i ostatniego dnia pierwszych regat eliminacyjnych do Pucharu Ameryki 2024 finalistów dzieliły zaledwie dwa punkty, a wynik trzeciego wyścigu tego dnia wyglądał akademicki.
Lider punktacji w nocy, Emirates Team New Zealand, odrobił rozczarowujący sobotni wyścig 2, prowadząc od początku do końca niedzielnego wyścigu 3, a łodzie stale osiągały prędkość ponad 30 węzłów przy wietrze o prędkości 8 węzłów. Nowozelandczycy wyprzedzili wyścig o 40 sekund, a pokonanie sześcioetapowej trasy zajęło im niecałe 22 minuty. Drugie miejsce zajęła firma American Magic (USA), a trzecie Luna Rossa Prada Pirelli (ITA).
Zespół New Zealand Emirates znalazł się na szczycie listy punktacji z 26 punktami w porównaniu z 24 punktami American Magic, podczas gdy zespół Alinghi Red Bull Racing zdobył 19 punktów wraz z zespołem Orient Express Racing (FRA).
Firma American Magic wygrała drugi i trzeci wyścig dnia i zajęła pierwsze miejsce w kwalifikacjach.
Zespół Emirates Team New Zealand zajął drugie końcowe miejsce po pełnym akcji wyścigu 5 – ostatnim wyścigu serii kwalifikacyjnej.
Wydawało się, że Nowozelandczycy przejmą kontrolę nad wyścigiem oszałamiającym początkiem, pozostając w tyle w drugiej rundzie, ale stracili rwanie na etapie końcowym jako ostatni strzał w dziesiątkę – spadając na ostatnie miejsce, pozwalając firmie American Magic dotrzeć do drugi etap. Napędowy. Stany Zjednoczone przejechały kolejne cztery etapy, a prawdziwa bitwa rozegrała się w peletonie.
Emirates Team New Zealand siedział z tyłu floty aż do końca przedostatniego etapu, kiedy to nadeszli z lewej strony pola pod dobrym kątem, ale z mniejszą prędkością. Nowozelandczycy szybko dotarli na miejsce i zjechali z wiatrem do zespołu Orient Express Racing, przy znaku z wiatrem, i awansowali z czwartego miejsca na drugie miejsce.
Nowozelandczykom zdarzył się kolejny upadek, ale był on krótki i odzyskali siły, aby wrócić przed grupą pościgową – w wyścigu pozostały tylko cztery łodzie. [Alinghi Red Bull Racing had hydraulic issues before the start, and Luna Rossa Prada Pirelli was off the foils in the latter stage of Leg 6.]
Stany Zjednoczone zwyciężyły w końcowej punktacji z 34 punktami, a Nowa Zelandia z 33 punktami – oba zakwalifikowały się do finałowego wyścigu meczowego, który zakończył się około 17:00 czasu środkowoeuropejskiego.
Wiatr zaczął ucichnąć zgodnie z oczekiwaniami, a AC40 nie były w stanie samodzielnie rozpocząć przerywania. Nowa Zelandia dobrze wjechała, znalazła najgorszy wiatr w słabnącym wietrze i przyjęła dwie kary graniczne, próbując nabrać wystarczającego impetu, aby wywołać frustrację. Zawracając na start, Nowozelandczycy sięgnęli po folie, ale delikatny wiatr sprawił, że folie stały się nie do utrzymania. Podobny wynik osiągnęły żetony American Magic po drugiej stronie pola.
Nowozelandczycy musieli wystartować za American Magic, ale ostatni etap szybko stracił znaczenie, gdy wiatr ucichł, obie łodzie próbowały płynąć z wypornością, a co gorsza, musiały uderzyć dziobem w morze na prawej burcie.
Do przerwania wyścigu potrzebna była prędkość łodzi wynosząca około 15 węzłów, obie drużyny miały trudności z przekroczeniem prędkości 6 węzłów i, co nikogo nie było zaskoczeniem, 10-minutowy limit czasu spowodował przerwanie wyścigu. Zamiarem sędziów wyścigu była próba ponownego startu, ale czasy i wiatr niechętny do współpracy nie sprzyjały im i po kilku minutach komisja wytrąciła wszystkich z rozpaczy, odwołując wszystkie wyścigi tego dnia i serię.
Wynik ten zapewnił zwycięstwo w pierwszych regatach eliminacyjnych drużynie American Magic, reprezentującej New York Yacht Club. Tabela liderów pokazała, że oba zespoły były bardziej spójne niż pozostałe cztery zespoły: Orient Express Racing zdobył 24 punkty, Luna Rossa – 20 punktów i Alinghi Red Bull Racing – 19 punktów. Brytyjczycy mają dużo do myślenia, gdyż zdobyli 9 punktów.
Drugie regaty eliminacyjne odbędą się w Jeddah w Arabii Saudyjskiej pod koniec listopada 2023 roku. Zespół American Magic Team złożył już wniosek o zwolnienie z udziału ze względów bezpieczeństwa, ale nie otrzymał jeszcze oficjalnej odpowiedzi w tej sprawie od Emirates Team New Zealand .
Oczekuje się, że zespoły pozostaną w Barcelonie co najmniej 12 miesięcy przed meczem pucharowym, aby sprawdzić pogodę i warunki na morzu.
Dodatkowe zdjęcia: