Qantas obiecuje podjąć walkę z Air New Zealand o Tasmana, starając się przejąć prowadzenie i zdominować rynek.
Narodowy przewoźnik Australii planuje rozszerzyć swoją sieć trans-Tasman i przepustowość poza to, co było przed pandemią Covid-19.
Łatwymi celami mogą być Sunshine Coast z Auckland, a także bezpośrednie loty do Perth.
Qantas wystrzelił swoją pierwszą rakietę, aby ogłosić nowe codzienne połączenie między Wellington a Brisbane, które rozpocznie się pod koniec października samolotem Embraer E190. E190 ma 94 miejsca, połowę mniej niż Boeing 737-800, którego używałem w Tasmanie.
Będzie to pierwszy raz, kiedy E190 zostanie użyty na Tasmanie i oferuje przewagę kosztową nad większym samolotem.
Usługa oznacza również, że Qantas rozszerzy swoją przewagę na Air NZ na loty z Wellington, w sumie 28 w porównaniu do 19 Air NZ.
Konsultant branży lotniczej, Brendan Soppy, powiedział, że E190 to dopiero początek. Sobey powiedział, że Qantas rozpocznie również przyjmowanie dostaw 20 samolotów regionalnych Airbus A220-300 jeszcze w tym roku, z których niektóre mogą być również rozmieszczone w Nowej Zelandii.
Powiedział, że „między E190 a A220 istnieją drogi drugorzędne” prowadzące na wschodnie wybrzeże Australii.
Wellington do Canberry może być inną opcją. Linie Singapore Airlines ostatnio latały na tej linii w ramach przedłużenia swoich usług do stolicy Australii przy użyciu Boeinga 777-200, ale okazało się to nieopłacalne. Zamiast tego Singapur dodał Wellington do jednej ze swoich usług w Melbourne, ale został usunięty, gdy rozpoczęła się pandemia i nie został przywrócony.
Sobie powiedział, że Canberra zawsze będzie stanowić wyzwanie dla dużego samolotu, ale mniejszy samolot może sprawić, że usługa będzie opłacalna.
Dyrektor operacyjny House of Travel, Brent Thomas, zgodził się, że E190 otworzy przed Qantas możliwości otwierania nowych miejsc na trasach.
Powiedział, że Newcastle będzie opcją z dowolnego z głównych międzynarodowych lotnisk.
„Z pewnością znacznie bardziej otwiera się na wschodnie wybrzeże, poza standardowymi granicami Brisbane, Sydney i Melbourne [routes]. „
Thomas powiedział, że Hamilton może być brany pod uwagę ze względu na bliskość popularnych atrakcji turystycznych w Waikato i Bay of Plenty i może przyciągnąć turystów z USA i Azji, którzy chcą wspólnego doświadczenia kulturowego Australii i Nowej Zelandii.
Mark Morgan, dyrektor generalny Hamilton Airport, powiedział, że lotnisko jest otwarte na wszelkie możliwości w zakresie usług międzynarodowych, ale linie lotnicze prawdopodobnie skupią się na swoich rentownych trasach, odbudowując swoje bilanse.
Morgan powiedział, że jakakolwiek usługa dla Hamiltona spotkałaby się z ostrą konkurencją ze strony lotniska w Auckland.
Mniejsze samoloty można również wykorzystać do zwiększenia częstotliwości na istniejących trasach, powiedział Sobey, co może przynieść korzyści pasażerom biznesowym lub sprawić, że cieńsze trasy będą bardziej opłacalne.
Wiele miejsc docelowych na wschodnim wybrzeżu Australii, na północ od Brisbane, miało charakter sezonowy, w tym Townsville i Cairns, lub w ogóle nie było oferowanych, ale może być wykonalne z mniejszym samolotem.
„W Australii jest wiele miast, które są zainteresowane usługami międzynarodowymi” – powiedział.
Ale Qantas był stosunkowo konserwatywną linią lotniczą, jedyną posiadającą regionalne odrzutowce w swojej flocie, która miała również wiele zastosowań w swojej wysoce dochodowej sieci krajowej i może nie być chętna do wypróbowania jej w Tasmanie, powiedział Sopi.
„Więc niekoniecznie sądzę, że będzie dużo latania tymi samolotami”.
Brook Sabina
Po przywróceniu pełnej mocy podróży Trans-Tasman Stuff Travel wystawiło obie firmy na tajemniczy test (wideo opublikowane w czerwcu 2022 r.).
Było prawdopodobne, że Virgin Australia wróci do Tasmana w odpowiednim czasie. Linia lotnicza była w trakcie odbudowy po upadku zarządu w kwietniu 2020 roku w obliczu pandemii. Dodaje kolejne 30 Boeingów 737-8 do swojej istniejącej floty 58 samolotów.
Sobie przewidziała, że w pewnym momencie ponownie spojrzy na Nową Zelandię poza jej obecne ograniczone usługi do Queenstown z Melbourne, Sydney i Brisbane, aby zaspokoić potrzeby australijskich surferów.
Sobie powiedział, że za kilka lat najnowszy australijski tani przewoźnik Rex Airlines może zainteresować się Nową Zelandią.
Powiedział, że Tasman byłby logicznym następnym krokiem dla Ponzy, ale najpierw musiałaby udowodnić swoją wartość w Australii.
Rosnące ceny biletów lotniczych nad Tasmanem oznaczały teraz, że „w pewnym momencie ktoś będzie chciał się do tego włamać”.
Kiedy na drodze było tylko dwóch głównych graczy, powiedział Sopi, wraz ze wzrostem cen stał się wygodnym duopolem.
„Nie widzę jakiejś wielkiej wojny wybuchającej między Qantas a Air New Zealand”.
Powiedział, że byłoby interesujące zobaczyć, jak inni konkurenci wchodzą i „przeżuwają krawędzie rynku”.
Czy to zależy od Virgin Australia, Ponza lub Rex, powiedział Sobey, czy też innych zagranicznych linii lotniczych, takich jak indonezyjska linia lotnicza Batik Air, obsługująca Air New Zealand na trasie z Auckland do Perth, które obecnie mają bardzo wysokie ceny. .
W momencie ogłoszenia nowej usługi w maju, Batik Air reklamował loty powrotne z Auckland do Perth za około 1367 USD w porównaniu do taryf Air NZ w wysokości 1432 USD.
Sobey powiedział, że inne zagraniczne linie lotnicze latające Tasmanem z międzylądowaniem w Auckland jako przedłużeniem usług do Australii to AirAsia X z Kuala Lumpur przez Sydney, argentyńskie linie lotnicze LATAM do Sydney i Katar przez Adelaide, powiedział Sobey, które zapewniły pewną konkurencję.
Emirates loty do Christchurch do Sydney w sojuszu z Qantas.
Ale łącznie pojemność prawdopodobnie nie jest wystarczająca, aby zrobić dużą różnicę i radykalnie obniżyć ceny biletów.
„Ceny nieco się znormalizują z czasem i powrócą do poziomów sprzed Covid lub bliżej poziomów sprzed Covid, ale tak naprawdę zależy to od rynku. Czas zależy od tego, kiedy powróci konkurencja” – powiedział Sobie.