Sprzedawca detaliczny The Warehouse wyraża rozczarowanie faktem, że Komisja Handlu oddaliła jego skargę w związku z decyzją producenta żywności Sanitarium o zaprzestaniu dostaw płatków śniadaniowych Weet-bix w październiku ubiegłego roku.
Nick Grayston, dyrektor naczelny magazynu, powiedział, że komisja zdecydowała, że dostawy Weet-bix zostały zakłócone w krótkim okresie i w związku z tym nie osiągnęły poziomu naruszenia prawa.
„Teraz, z naszej perspektywy, krótki czas trwania był wynikiem oburzenia opinii publicznej i klientów po tym, jak podzieliliśmy się tym, co się stało” – powiedział Grayston, dodając, że The Warehouse sprzedawał Weet-bix ze zniżką dwóm dominującym sieciom spożywczym, Woolworths i Artykuły spożywcze. .
„Wcześniej odbyliśmy wiele rozmów z [Sanitarium] Daliśmy im wiele możliwości, aby nie odcinali nam dostaw.
„Bez tego byśmy w to nie uwierzyli [public] „Krzyk azylu zmieniłby ich zdanie”.
Stwierdził, że decyzja komisji nie ma charakteru odstraszającego.
„Brak podjęcia działań zniechęca innych do myślenia, że ujdzie im to na sucho.
„Nie ma gwarancji ani środka odstraszającego, że taka sytuacja nie wystąpi w przypadku innych dostaw”.
Grayston powiedział, że rynek spożywczy będzie nadal zdominowany przez dwie duże sieci supermarketów, o ile kontrolują dystrybucję hurtową.
„Ogólnie rzecz biorąc, nie daje to wielkich nadziei żadnemu uczestnikowi próbującemu rozwijać się lub wprowadzać pozytywne zmiany w sektorze spożywczym i być w stanie zaoferować lepszą wartość klientom borykającym się z problemami”.
Powiedział, że rząd musi interweniować, aby zapewnić równość szans.
RNZ oczekuje na komentarz komisji w sprawie swojej decyzji.
Jednakże w pisemnej odpowiedzi przesłanej The Warehouse Komisja stwierdziła, że nie ma dowodów sugerujących, że zachowanie Sanitarium miało na celu znaczne ograniczenie konkurencji.
„W szczególności zachowanie to było krótkotrwałe, ponieważ Sanitarium potwierdziło, że wznowi dostawy w ciągu dwóch dni roboczych od przerwania dostaw” – stwierdziła Komisja, dodając, że priorytetem jest wspieranie konkurencji w sektorze spożywczym.
W środę magazyn The Warehouse odnotował stratę w pierwszym półroczu, a sprzedaż spadła o 5 procent.