Ambasada RP w Irlandii Północnej wyraziła rozczarowanie, że Ryaner zasygnalizował, że przeciągnie wszystkie swoje operacje na północ w zimowe miesiące.
Irlandzki przewoźnik pod koniec października zatrzyma sześć połączeń na Międzynarodowym Porcie Lotniczym Belfast, w tym trzy trasy do Krakowa, Gdańska i Warszawy Modlin.
Nie wiadomo, czy na wiosnę wrócą jakieś usługi.
Obecnie żadne linie lotnicze nie planują tej zimy bezpośrednich lotów między Irlandią Północną a Polską.
Jerome Mullen, ambasador Polski na północy od 2008 roku, powiedział, że aneksja Irlandii Północnej i Polski w ostatnich latach stale spada.
Powiedział, że Dublin jest coraz częściej wykorzystywany przez Polaków do podróżowania tam iz powrotem, a Brexit jest kluczowym czynnikiem.
„Większość samolotów, które przywożą i wylatują z Irlandii bieguny, przelatuje przez Dublin” – powiedział.
Newri Mann powiedział, że nowe zapotrzebowanie na „status osoby osiedlonej” po Brexicie znacznie ograniczyło liczbę osób przenoszących się z UE do Irlandii Północnej.
W czerwcu poinformowano, że około 25 tys. osób z Polski złożyło wniosek o pobyt w Irlandii Północnej w ramach planu post-osiedleńczego Brexitu.
Liczba biegunów na północy wzrosła do 37 tysięcy dwa lata temu.
Według Urzędu Lotnictwa Cywilnego (CAA) w czerwcu 2019 r. między Polską a Międzynarodowym Portem Lotniczym w Belfaście przeleciało około 16 799 osób.
Czerwiec 2021 odbył zaledwie 1809 podróży.
„Wiele nowych osób nie przyjeżdża, ponieważ potrzebują wizy” – powiedział Mullen.
„To znak czasów, w których żyjemy. Boję się. Wszystko się zmieniło”.
Ryaner obwinił rząd Wielkiej Brytanii i Stormmonda za decyzję o wycofaniu reszty zimowego serwisu w Irlandii Północnej.
Osiem tras w sezonie letnim zakończy się na lotnisku w Belfaście wcześniej niż początkowo sądzono.
Irlandzki przewoźnik wycofał już wszystkie loty między Północą a Wielką Brytanią w styczniu po katastrofie w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego Wielkiej Brytanii.
W oświadczeniu Ryanair powołał się na długotrwałą kwestię dotyczącą służby pasażerskiej linii lotniczych (ABD) w związku z przeciąganiem swojej zimowej operacji.
Ale linia lotnicza oskarżyła „brak rządowych zachęt do naprawy na obu lotniskach w Belfaście”.
Starmond zapewnił znaczną pomoc finansową bezpośrednio trzem głównym portom lotniczym na północy, ale wsparcie dla lotów jest w dużej mierze ograniczone do programu Northern Ireland Domestic Aircraft Kickstart Program (NIDAKS), niewielkiej zachęty krajowej.
Oświadczenie Ryanera nie wykluczało jednak powrotu do Irlandii Północnej na wiosnę.
„Te loty zostaną przełożone na tanie lotniska w Wielkiej Brytanii i innych krajach Europy na zimowy rozkład rozpoczynający się w listopadzie”.