Analityka: Rząd wypełnia swój koszyk, ogłaszając nowe środki mające na celu poprawę konkurencji w branży supermarketów.
Ale musi jeszcze dotrzeć do działu mięsnego i zdecydować, czy wyrzucić całą nogę jagnięciny.
W październiku sekretarz ds. handlu David Clarke ma powiedzieć innym ministrom, czy uważa, że powinni zasięgnąć opinii publicznej w sprawie wymuszenia odliczania i żywności. Sprzedaj niektóre ze swoich sklepów lub sieci Aby zrobić miejsce dla trzeciego konkurenta.
Czytaj więcej:
* Odliczanie zysków spada, ale firmy i konsumenci z Nowej Zelandii nie zgadzają się „dlaczego”
* Weź pięć: czy ceny żywności spadną, jeśli supermarkety będą zmuszone sprzedawać produkty konkurencji?
* Ardern mówi, że przeprowadzka supermarketu otworzy drzwi sklepu dla konkurencji
W polityce dwa miesiące to bardzo długo.
W mało prawdopodobnym scenariuszu, w którym Statistics New Zealand ogłosi w październiku, że we wrześniu nastąpił gwałtowny wzrost inflacji lub jeśli nastąpi nowy obrót wydarzeń, które podnoszą koszty utrzymania, pokusa, aby przejść znacznie dalej do supermarketu konkurencja może stać się przytłaczająca.
Ale jak dotąd istnieją wskazówki, że niezależnie od tego, czy rząd zdecyduje się na fazę konsultacji publicznych, czy nie, nie ma faktycznych planów podziału supermarketu na proces kasowania.
RZECZY / Connor Scott
Premier Jacinda Ardern i sekretarz ds. handlu David Clarke omawiają reformy supermarketów.
W środę Clark powiedział, że postrzega decyzję rządu o przyjęciu ustawy o „filarach hurtowych” dla branży (więcej o tym, co to dokładnie oznacza później) jako „kamień węgielny w odpowiedzi rządu na walkę z konkurencją”.
Ale gdyby rząd zażądał Countdown and Foodstuffs, aby sprzedać dziesiątki swoich sklepów lub być może łańcuch żywności Four Square, to byłby to prawdziwy cel jego reform. Foodstuffs jest również właścicielem marek sklepów Pak 'n Save i New World.
Clarke zasugerował, że pakiet reform rządowych może zawierać więcej niż jeden hub, ale ściśle mówiąc, huba nie będzie.
Powiedział, że nie podjęto żadnej decyzji w sprawie przymusowego zbycia, ale co wydawało się kolejnym przejawem jej obecnego sposobu myślenia, dodał, że „Komitet Handlu podkreślił, że trzeba bardzo ostrożnie pracować nad korzyściami płynącymi z podążania tą ścieżką”.
Spencer Sonn, dyrektor zarządzający Countdown, mówi, że wierzy, że „powód zwycięży”, kiedy ministrowie rozważą tę kwestię w październiku, argumentując, że przymusowy demontaż jej działalności byłby „bezprecedensowy na całym świecie”.
Ale wtedy rząd może argumentować, że monopol supermarketów w Nowej Zelandii również nie jest rzadkością.
Australijski właściciel Countdown, Woolworths, wydaje się na tyle pewny siebie, że nie uważał za konieczne ujawniania ryzyka regulacyjnego rozbieżności swoich akcjonariuszy za pośrednictwem ASX w ramach swoich ciągłych obowiązków informacyjnych.
Zakładając, że rząd zakończył zakupy do naprawy, masz w koszyku lub już spakowane trzy główne przedmioty.
Pierwszym z nich jest zmiana prawa zakazującego grupom supermarketów korzystania z praw do ziemi i umów najmu w celu: Uniemożliwić konkurentom otwieranie w pobliżu ich sklepów.
Rzecznik konkurencji i rzecznik Monopoly Watch, Tex Edwards, przekonywał, że tak było, gdy drzwi zostały zamknięte po wyprowadzeniu konia.
Doświadczony konsultant Ernie Neumann, który był kluczową postacią w rozpadzie Telecomu, przewiduje, że minie „dwie dekady”, zanim korzyści z tej zmiany zaczną się pojawiać.
Drugi to nowy symbol branży, który da dostawcy supermarketów w negocjacjach z Countdown i Foodstuffs, chroniąc je przed ich siłą rynkową.
Komitet zauważył, że może to mieć mieszane konsekwencje dla cen, które konsumenci muszą płacić za artykuły spożywcze.
Wydaje się, że rząd osiągnął granicę swojej trzeciej dużej reformy, którą jest reforma Planowane odpoczynki hurtowe.
Stałoby się to prawem bez względu na to, czy Countdown and Foodstuffs podjęły własne dobrowolne ustalenia dotyczące hurtowej sprzedaży artykułów spożywczych konkurującym detalistom, jak zasygnalizowali.
Nowy rządowy komisarz ds. artykułów spożywczych, który nie został jeszcze mianowany, oraz sam rząd będą miały szerokie uprawnienia do wyboru spośród szeregu interwencji, jeśli nie będą zadowolone.
Rząd może, na zalecenie komisarza, wymagać od grup supermarketów, aby dostarczały takie produkty jak mleczarnie, sklepy sieciowe, sklepy specjalistyczne i innych większych konkurentów na tych samych warunkach lub cenach, jakie dostarczają do własnych sklepów.
Mogą po prostu przejść bezpośrednio do dyktowania cen i warunków, na jakich te dostawy powinny się odbywać.
I mogliby podjąć te kroki, gdyby ocenili, że oferty hurtowe Countdown i Foodstuffs są niezgodne z „czego można by się spodziewać na praktycznie konkurencyjnym rynku hurtowym”, nie wyglądając na to, że muszą przedstawić dalsze uzasadnienie.
Będzie musiał po prostu móc bronić tej oceny w sądzie, jeśli zostanie zakwestionowana.
Problem polega na tym, że bez nagłego pojawienia się nowych podmiotów w branży z całego kraju jest mało prawdopodobne, aby jakikolwiek detalista był w stanie szybko zmniejszyć supermarkety w większości miast i miasteczek, nawet po tym, jak Countdown i Foodstuffs będą musiały „otworzyć drzwi inwentarza”.
Newman nadal lubi udziec jagnięcy, mówiąc, że chciałby zobaczyć nowy świat oddzielony od Pak 'n Save.
Ale jeśli sprzedaż hurtowa pójdzie dobrze, „Myślę, że w ciągu najbliższej dekady pojawią się nowe inwestycje”, mówi.
„Dla mnie najlepszym rezultatem byłoby odliczanie i dobrowolne otwarcie hurtowni w sposób realistyczny i komercyjny. Zorganizowane rozwiązanie byłoby bardzo bolesne.”
„Dostanie się w ten bałagan” zajęło 40 lat, a wydostanie się z niego też zajmie trochę czasu, mówi.
Jeśli ma rację, tylko czas – i to dużo – pokaże, czy rząd zebrał wystarczającą ilość składników, aby w powolnej kuchence zrobić coś smacznego dla konsumentów.