Według urzędników dług Kainga Ora wzrasta do niemożliwych do utrzymania poziomów. Zdjęcie / Tom Dylan
Minister mieszkalnictwa Megan Woods od pewnego czasu ostrzega przed przyznawaniem jakichkolwiek przyszłych ofert budżetowych państwowej agencji mieszkaniowej Kainga Ora w związku z obawami o niezrównoważone poziomy zadłużenia.
Dokument, który wyciekł z Ministerstwa Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast pokazuje, że eskalacja kosztów budowy doprowadziła do eksplozji zadłużenia w Kāinga Ora, z obawy, że rząd nie będzie w stanie w pełni spłacić wzrostu zadłużenia w ciągu najbliższych 60 lat.
Dokument datowany na 17 czerwca mówi, że Kāinga Ora „bada” środki oszczędnościowe, takie jak wstrzymanie programu poprawy ogrzewania domu lub modernizacja starszych domów w ulepszenia, które czynią je bardziej dostępnymi dla osób niepełnosprawnych. Urzędnicy powiedzieli, że pomysły mogą doprowadzić do pewnych „oszczędności kosztów”, ale nie rozwiążą pierwotnej przyczyny eksplozji.
Biuro Woodsa stwierdziło, że „nie podjęto żadnych decyzji w sprawie zaleceń i że sekretarz Woods szukał dalszych porad w poruszonych kwestiach”.
Rzecznik ds. mieszkalnictwa Chris Bishop powiedział, że dokument pokazuje, że Kainga Ora stała się „trudnym problemem”.
„W ciągu ostatnich czterech lat wydali 24 miliony dolarów na remonty biur, zatrudnili 1700 oficjalnych pracowników, a te dokumenty pokazują, że planują zatrudnić dodatkowe 485 w samym tylko 2023 roku” – powiedział.
Dokument pokazuje pogarszającą się sytuację finansową Kāinga Ora, w dużej mierze w wyniku eskalacji kosztów budowy, którym nie towarzyszą zwiększone dochody.
Urzędnicy przedstawili porównanie kosztów budowy programu Kāinga Ora przy użyciu najnowszego modelu ekonomicznego z 2022 r. z kosztami przy użyciu „wcześniejszego poziomu odniesienia” szczytu sprzed inflacji z 2018 r.
Przyjmując założenia ekonomiczne na 2018 r., średni roczny koszt odsetek dla każdej dodatkowej stanowej lokalizacji mieszkaniowej wyniósłby 14 457 USD. Zmieniony formularz z 2022 r. stosowany przez Kāinga Ora ma średni koszt odsetek dla nowej lokalizacji na poziomie 29 339 USD.
Korzystając z założeń z 2018 r., koszty odsetek Kāinga Ora wyniosą 571 mln USD w 2025/26 – zamiast tego najnowsze założenia przewidują, że koszty te wyniosą 842 mln USD.
Oczekuje się, że dług Kāinga Ora osiągnie szczyt w 2033 r. i wyniesie 28,9 mld USD – poprzedni rekordowy dług był znacznie niższy, wynoszący 20,9 mld USD.
Urzędnicy ministerstwa ostrzegli, że mają „zaniepokojenie wynikami finansowymi Kanga Ora w ciągu najbliższych czterech lat i przeanalizują możliwości rozwiązania problemu finansowania Kainga Ora”.
Powiedzieli, że przegląd będzie dotyczył „finansowania, finansowania i wydatków Kāinga Ora”.
Urzędnicy powiedzieli, że oferty budżetowe Kāinga Ora na przyszły rok nie powinny być przedkładane do czasu uzgodnienia „strategicznego podejścia” ministerstwa do budżetu na 2023 r. Kāinga Ora chciał, aby oferty te zostały złożone wcześniej.
Bishop powiedział, że eksplozja miała miejsce w czasie, gdy Kainga Ora nie budowała wielu nowych mieszkań rządowych.
„To poddaje w wątpliwość zdolność rządu do osiągnięcia swoich celów” – powiedział.
Powiedzieli, że krótkoterminowa perspektywa jest „dużym wyzwaniem” dla trwałości Kāinga Ora z czterokrotnym wzrostem deficytu.
„W ciągu następnych czterech lat przewidywany deficyt netto po opodatkowaniu nadal się pogarsza, przy czym przewiduje się niedobór 662 milionów dolarów na rok podatkowy 2023/24 (rzeczywisty deficyt na rok 2020/21 wynosił 152 miliony dolarów dla porównania). Każdego roku więcej gotówki na pokrycie kosztów odsetek. , pozostawiając niewiele pieniędzy na działalność operacyjną, które można ponownie zainwestować poprzez renowacje”.
Ostrzegł, że dług Kāinga Ora ma teraz osiągnąć szczyt w wysokości 28,9 mld USD w 2033 r., zanim zacznie być spłacany, a nowy dług nie zostanie spłacony do 2081 r., kiedy pozostaje do spłaty 8,9 mld USD.
Do wielu czynników napędzających eksplozję należą „przeciwnoście” sektora budowlanego, które zwiększają koszty, wysoka inflacja kosztów budowy w porównaniu z dochodami uzyskiwanymi przez Kāinga Ora oraz „szersze” prognozy rządowe agencji.
Dokument kwestionuje skuteczność modelu Kainja Ora.
Agencja działa obecnie z dużym stopniem niezależności. Dług jest emitowany we własnym zakresie na rzecz inwestorów prywatnych. Utrzymuje się z dochodów z najemców i dotacji rządowych.
W dokumencie rozważono, czy łatwiej byłoby włączyć funkcję niezależnego pożyczania do Kāinga Ora i pożyczać bezpośrednio za pośrednictwem korony – zauważając, że ma to sens po tym, jak rząd zmienił metody rachunkowości budżetowej, aby uwzględnić dług publiczny, w tym dług od agencji takie jak Kāinga Ora – wyłączając długi od agencji takich jak Kāinga Ora wcześniej z głównej wartości długu rządu.
Urzędnicy ogłosili również, że przekazanie Kāinga Ora „finansowania z góry” na budowę może być „ogólnie tańsze”.
„Będzie to wymagało prezentacji budżetu i zostanie poddane przeglądowi w ramach dokumentu strategii budżetowej 2023”.
Wraz ze wzrostem zadłużenia Kāinga Ora koszty obsługi zadłużenia będą zabierały coraz większą część jej dochodów.
Obecna prognoza przewiduje koszty odsetek wynoszące łącznie 39 procent przepływów pieniężnych z wynajmu w wysokości 2,1 miliarda dolarów w latach 2025/26.
• Aby uzyskać więcej informacji od Thomasa Coughlana, posłuchaj On the Tiles, politycznego podcastu The Herald
„Podróżujący ninja. Rozrabiaka. Badacz bekonów. Ekspert od ekstremalnych alkoholi. Obrońca zombie.”