Samotna matka padła ofiarą Masowe oszustwo tekstowe Zachęca innych do zachowania czujności, gdy zbliżają się Święta Bożego Narodzenia.
Kobieta, która poprosiła o anonimowość, niedawno otrzymała wiadomość tekstową z informacją, że przesyłka została dostarczona do punktu dostawy i prosząc ją o kliknięcie linku, aby uzyskać więcej informacji na temat odbioru.
„Zazwyczaj jestem całkiem słodkim facetem do oszustw, ale całkowicie się w tym zakochałam, ponieważ mam rodzinę za granicą, o której wiem, że wysyła nam paczki” – powiedziała.
„Więc byłem podekscytowany i nie zobaczenie wszystkich drobnych szczegółów z perspektywy czasu mogło wzbudzić we mnie podejrzenia”.
Czytaj więcej:
* Bank zgadza się zwrócić 11 000 dolarów ofierze oszustwa pomimo ostrzeżenia, że jego „dziewczyna” może być fałszywa
* Bank nie mógł powstrzymać kobiety przed wysłaniem 30 000 dolarów swojemu fałszywemu chłopakowi
* Starsza ofiara oszukała 30 000 USD przez oszusta przebranego za pracownika banku
Po kliknięciu łącza powiedziano jej, że paczka została zaparkowana na lotnisku i będzie musiała zapłacić opłatę skarbową w wysokości 4 USD, zanim będzie mogła zostać zwolniona.
Kobieta podała jej dane karty kredytowej, ale przesyłka się nie zrealizowała.
„Tydzień później zadzwoniłam do NZ Post, aby dowiedzieć się, gdzie jest moja paczka, a oni powiedzieli mi, że zostałam oszukana” – powiedziała.
„Mój bank powiedział, że jest teraz oszukany i anulował karty kredytowe z powodu tego samego oszustwa. Od tego czasu słyszałem o innej przyjaciółce, która się w niej zakochała i co najmniej dziesięć innych osób otrzymało tę wiadomość w ostatnim tygodniu” .
We wrześniu państwowa agencja bezpieczeństwa cybernetycznego Siirt NZ poinformowała, że doszło do Zwiększenie liczby osób kontaktujących się z Departamentem Spraw Wewnętrznych w sprawie oszukańczych wiadomości tekstowych, z 30 000 zgłoszonych w ciągu jednego tygodnia.
Cert NZ powiedział, że jeśli użytkownicy telefonów klikną linki w wiadomościach tekstowych, zostaną przekierowani na stronę internetową, która będzie próbowała nakłonić ich do pobrania złośliwej aplikacji o nazwie FluBot.
Złośliwe oprogramowanie może następnie próbować wykraść informacje, w tym hasła do bankowości internetowej i innych haseł, i może zostać zreplikowane, wysyłając kolejną falę fałszywych tekstów do kontaktów w książce adresowej telefonu.
„Gdy urządzenie zostanie zainfekowane tą złośliwą aplikacją, może to spowodować znaczne straty finansowe” powiedział konsultant.
W tym drugim przypadku kobiecie skradziono 80 dolarów z jej konta w okresie między podaniem swoich danych a anulowaniem karty, co według jej szacunków trwało około pięciu dni.
„Bank powiedział mi, że mam szczęście, że nie było więcej. Jestem samotną matką, bardzo zajętą, podekscytowaną i oszukaną” – powiedziała.
„Jeśli nie odbiorę NZ Post, aby dowiedzieć się, gdzie jest przesyłka, nadal będą skradzione pieniądze z mojego konta”.
Powiedziała, że skoro tak wiele osób czeka na dostarczenie paczek przed Bożym Narodzeniem, niektórzy będą zbyt zajęci, aby poznać drobniejsze szczegóły i mogą zostać oszukani.
„Jestem tak smutny, że ci złodzieje stają się coraz bardziej przebiegli w oszukiwaniu słabych i ufnych ludzi. Naprawdę martwiłem się, jak łatwo będzie się w nich zakochać.”
Szefowa BNZ ds. przestępstw finansowych, Ashley Kay Fong, powiedziała, że bank nie widział więcej oszustw związanych z dostawą paczek niż zwykle, ale było to oszustwo, które „zawsze się kręci”.
„Ponieważ Auckland nadal agresywnie zamyka centra handlowe online, łatwo jest paść ofiarą tego rodzaju oszustw” – powiedział.
Możesz go zidentyfikować po nietypowym adresie URL [website address] Proponują ci sprawdzenie twojego stanu i zawsze starają się zmusić cię do pracy ze strachu, że może się zdarzyć coś złego”.
Kai Fong powiedział, że najlepiej jest go usunąć, ale ci, którzy kliknęli link i podali dane osobowe lub finansowe, powinni jak najszybciej skontaktować się ze swoim bankiem.
„Im szybciej się dowiemy, tym większą mamy szansę, aby ci pomóc. Pomocne jest również skontaktowanie się z wrażliwymi członkami rodziny na wypadek, gdyby również otrzymali taką wiadomość tekstową.”
Rzecznik Westpac powiedział, że współpracuje z klientami, którzy ulegli oszustwom związanym z dostawą paczek i zrealizowali niewielką liczbę kart.
Cert NZ zalecił osobom dotkniętym złośliwym oprogramowaniem „przywrócenie ustawień fabrycznych” swoich urządzeń tak szybko, jak to możliwe.
Spowoduje to usunięcie wszelkich danych z telefonu, w tym danych osobowych. Kopie zapasowe utworzone po zainstalowaniu złośliwego oprogramowania nie powinny być używane do przywracania telefonu.
Ofiary będą również musiały zmienić hasła do wszystkich swoich kont internetowych.