Zegar tyka, jeśli chodzi o monopol Fullera na usługi promowe Waiheke, ponieważ rząd zamierza umożliwić nowym podmiotom Island Direct przyłączenie się do programu SuperGold Card od 1 lipca.
Przez ostatnie sześć miesięcy usługa nie była w stanie akceptować kart Gold Card ani kart AT HOP w przypadku pasażerów zmuszonych do wejścia na pokład promu Fullers Ferry.
Ale w końcu wydaje się, że następuje radykalna zmiana.
„Ekscytująca kolejka górska” – tak założyciel Island Direct, David Todd, podsumowuje ostatnie sześć miesięcy niezbyt płynnej żeglugi.
Latem większość jej łodzi w weekendy była pełna.
Teraz liczył na przyciągnięcie codziennych pasażerów.
Częścią planu było uruchomienie wielu rejsów kilka miesięcy temu i chęć zwiększenia w przyszłości liczby rejsów, liczby łodzi i personelu.
Ale tak naprawdę potrzebowałem możliwości, aby pasażerowie mogli wsiadać i wysiadać oraz korzystać ze złotych kart.
Mieszkańcy Waiheke Punkt kontrolny Ci, z którymi rozmawiali, popierali ten pomysł.
Jeden z emerytów powiedział: „Muszę wybrać Fullersa, tylko oni dostają złotą kartę i uważam, że Fullers jest monopolistą i nadużywa go”.
Inny pasażer zgodził się, że znacznie łatwiej byłoby skorzystać z karty HOP.
„Nie można przyciągnąć wielu osób do korzystania z jednej karty, a karta HOP jest duża i to główna rzecz, której używamy tutaj na wyspie”.
Jedna osoba stwierdziła, że możliwość korzystania z karty HOP nie robi na niej żadnej różnicy i uznała, że to obiecujący pomysł.
„Chciałbym to zobaczyć, ponieważ uważam, że wyrównuje to szanse między konkurentami”.
David Todd powiedział, że Island Direct od końca ubiegłego roku próbował negocjować z Auckland Transport, Nowozelandzką Agencją Transportu i Departamentem Transportu, aby stać się częścią programu kart SuperGold i zezwalać na używanie kart HOP na pokładzie.
„Daliśmy z siebie wszystko, ale moim zdaniem było ciężko”.
Na pytanie kto Punkt kontrolny „Biurokracja, to takie proste” – odpowiedział Todd.
Potwierdził to minister transportu Simon Brown Punkt kontrolny Departament i NZTA współpracują z Auckland Transport (AT), aby umożliwić Island Direct przyłączenie się do programu SuperGold Card od 1 lipca.
Z Island Direct negocjowana będzie umowa, która zostanie włączona do programu jako kluczowy element tych prac.
Tymczasem Todd powiedział, że nie ma szans na konkurowanie, mimo że jest o 5 dolarów tańszy niż Fullers i kosztuje 50 dolarów za podróż powrotną.
„Myślę, że obecnie wykorzystujemy około 60 procent wydajności rynku bez Super Gold i bez karty HOP, jeśli ją zdobędziemy, będziemy mieli równe szanse”.
Przewodnicząca Zarządu Lokalnego Waiheke, Kath Handley, powiedziała, że nadszedł czas na zmiany.
„Istniejąca usługa, będąca usługą monopolistyczną, przez sześć miesięcy funkcjonowania nowego promu była dotowana w wysokości milionów dolarów rocznie ze skarbu państwa i nie wydała z tego ani grosza”.
Lokalni mieszkańcy Waiheke, z którymi rozmawiała RNZ, chcieli zobaczyć prawdziwą konkurencję.
„Wiem, że Auckland Transport podsłuchiwał ostatnich operatorów Explorera, myślę, że się z nimi skontaktowano, nie wiem, czy są w łóżku z Fullerami, ale zdecydowanie tak wygląda” – powiedziała jedna z osób.
„Fullerzy po prostu potrzebują kogoś, z kim mogą konkurować” – zgodził się inny mieszkaniec.
Cath Handley powiedziała, że otrzymywała różne wymówki dotyczące opóźnienia, które jej zdaniem nie miały sensu.
„Nie zdobędziesz więcej pasażerów tylko dlatego, że masz dwóch operatorów, tak jak w przypadku złotej karty nie będzie nagle więcej osób ze złotymi kartami ze złotymi kartami.
„Po prostu dwie usługi otrzymały komercyjną szansę zdobycia części biznesu, a ja pomyślałem, że na tym właśnie polega rząd i demokracja”.
Kolejnym problemem była ograniczona reklama usługi Island Direct na terminalu promowym Matiatia i w centrum miasta.
„Jeśli prom nie dotrze na czas, zostanie odwołany przez, powiedzmy, Fullersa, w ogromnej kolejce ludzi nie ma żadnej zapowiedzi, że za 10 minut odpływa kolejny prom i to tylko kilka kroków dalej”.
Zarówno Island Direct, jak i Fullers pobierają opłatę w wysokości 27,50 USD w jedną stronę do Waiheke, ale Fullers kosztuje 55 USD w porównaniu do ryczałtu Island Direct wynoszącego 50 USD.
W przeciwieństwie do Fullers, Island Direct nie pobiera od pasażerów żadnych dodatkowych opłat za rezerwację z wyprzedzeniem, co spodobało się niektórym podróżnym.
„Och, to inna klasa, to trochę tak, jak skręcić w lewo, kiedy wsiadasz do samolotu, na tym polega różnica.
„To w zasadzie mniej przypomina bójkę włóczęgów, więc wiesz, że przyjedziesz i wsiądziesz na łódź. Całość jest dość wyluzowana” – powiedział jeden z miejscowych.
Inny pasażer powiedział: „Moje doświadczenia są całkiem wiarygodne i można zarezerwować miejsce w tej samej cenie, co za stanie w kolejce u Fullersa”.
W oświadczeniu przekazanym kierownikowi kontraktów RNZ Auckland Transport, Garethowi Willisowi, powiedział: „Jesteśmy w stałym kontakcie z Island Direct w sprawie potencjalnego wprowadzenia AT HOP do ich usług promowych.
„Aby AT HOP mógł zostać wprowadzony do użytku, należy spełnić wymagania dotyczące rekonfiguracji systemu, a AT ocenia, w jaki sposób można złagodzić te wymagania, aby umożliwić szybkie wprowadzenie AT HOP do użytku, i spodziewamy się, że dowiemy się więcej w nadchodzące tygodnie.”
Willis powiedział, że AT popiera wniosek Island Direct o przyłączenie się do programu kart SuperGold i sprawdza dostępność środków w NZTA w celu dodania SuperGold do usługi.
„W wyniku tego przeglądu NZTA będzie szukać funduszy na to, aby usługa stała się częścią programu od 1 lipca”.
Zgodnie z Porozumieniem Ministerialnym, jeśli zostanie potwierdzone, Karta SuperGold zostanie prawdopodobnie wprowadzona przed jakimkolwiek wprowadzeniem AT HOP.
Dyrektor ds. transportu publicznego i operacji Grupy AT, Rachel Carra, stwierdziła, że AT bardzo wspierała sprawiedliwe środowisko dla operatorów promowych.
„Fullers360 płaci za wynajem wielu budynków w całej sieci, co dało im możliwość ugruntowania silnej obecności marki na terminalu promowym w centrum miasta i w Matiatii.
„Kontynuujemy współpracę z Island Direct, aby zapewnić im obiekty magazynowe i oznakowanie, a także bardzo wspieramy ich w umieszczaniu znaków marketingowych i drogowskazów tam, gdzie to możliwe.
„Island Direct wyraziło zainteresowanie umieszczeniem załogowej kasy biletowej w Matiatia i to jest coś, co również zdecydowanie popieramy”.