Sea Change: odkrywanie inspirowanych Balearami rytmów polskiego wybrzeża Bałtyku

Sea Change: odkrywanie inspirowanych Balearami rytmów polskiego wybrzeża Bałtyku

Baleary skrystalizowały się pośród eksplozji muzyki house na Ibizie w latach 80. ze starymi płytami Richiego Havensa, Fleetwood Mac, The Cure i Carly Simon, tworząc niezwykle emocjonalny i eskapistyczny przepis na parkiet z nowymi elektronicznymi utworami. Skopiowana przez wielu brytyjskich DJ-ów w Wielkiej Brytanii, scena ostatecznie zrodziła swoje własne rekordy Balearic, takie jak Adam, PPG i A Man Known as The Grid. W tym czasie Polska tworzyła własną, nieznaną klasykę, która zawierała pewne dźwięki i klimaty.

Rzadkie polskie perełki, które były niedoceniane lub trudne do zdobycia w czasach PRL, zostały odkryte i ponownie opublikowane. Wydane nakładem wytwórni The Very Polish Cut-outs Macieja Zambona „Echo Wielkiej Plaidy (Rare, Unreleased & Forgotten Electronic Music Poland 1982-1987)” Opracowane w 2020 roku, niektóre z nich z łatwością mogłyby zmieścić się obok niejasności w kolekcjach Alfredo. W międzyczasie Ptaki (Jaromir Kamiński i Bartosz Kruczyński, ten ostatni najbardziej znany z prac nad Earth Tracks i The Phantom) stworzyli internetowy miks „Baltic Beat” i zebrali te zapomniane bryłki. Kruczyński wyprodukował także album New Age ambient pod własnym nazwiskiem „Burak Bałtycki” tytuł.

„Mix online zebrał nagrania jazz fusion, elektroniki i bluesa, które przypominają nam brzmienie Balearów” – mówi Krusiński. „Ale wszystkie brzmiały trochę nudno – wiele z nich miało ograniczenia (tańsze oprzyrządowanie lub produkcja w porównaniu z ich zachodnimi odpowiednikami) i tęsknotę (tytuły inspirowane odległymi krainami, takie jak: 'Maraguja’, 'Chessel’ lub angielskie „Dancing in the Wind” i „Cat Get Your Love”. To nie był świadomy gatunek, ale dążenie do głębokiego, pozbawionego gatunku, fajnego brzmienia stworzyło relacje między wieloma zaangażowanymi ludźmi. Europejska odpowiedź” dodaje Kamiński.

Odkrywanie najnowszej historii polskiej muzyki zainspirowało pokolenie producentów z kraju. Na początku XXI wieku muzycy chcieli SkalpelPodpisany przez Ninja Tune duet z Wrocławia i Noon, którego „kliknij wyjście” Album to klasyczny, ale mało znany trip-hopowy klasyk, który zaczął samplować wcześniejsze polskie płyty. „Chciałem dokopać się do polskich sampli i pomyślałem, że to ma więcej sensu niż samplowanie amerykańskich płyt funkowych i soulowych” – mówi Noon. „Wszyscy to zrobili.”

READ  Polak Świtek zwycięzcą turnieju tenisowego WTA w Pekinie – Voice of Nigeria

Ten wzór pojawił się później na płytach The Phantom, Ptaki i Pejzaż; „Warszawa” Ptaków Puste kawałki gitary połączone z pompującym basem i majestatycznym rytmem disco tworzą niepowtarzalną balearską atmosferę. Rodowód widoczny jest także w obecnej fali polskiej muzyki elektronicznej.

„Do południa Scalpel i Smolik zaczęli traktować wcześniejsze dziesięciolecia jako tradycję (poprzez modelowanie lub produkowanie dla innych), zamiast być ignorowanymi przez ich komunistyczne, przestarzałe konotacje” – mówi Krusiński. „Wielu producentów z lat 90. zajmuje się teraz masteringiem i miksowaniem inżynierów (jak Noon ze Scalpela czy Ptaki Chichi) i pomaga kształtować obecne brzmienie. Producenci trzeciej fali są bardzo świadomi przeszłości (często reedytują stare płyty) i wpływ dorastania z muzyką klubową, Transatlantyk, z wytwórniami takimi jak Father And Son Records And Tapes i Polena.

Cyril Lamb

„Student. Prawdopodobnie specjalista od kafeterii w kafeterii. Profesjonalista telewizyjny. Kuglarz. Profesjonalny specjalista od żywności. Typowy alkoholik.”

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *