SK oznacza Technology Co. (SKIET), firma zajmująca się separatorami akumulatorów litowo-jonowych (LiBS), postrzega swoją polską spółkę zależną jako odskocznię do ekspansji w Ameryce Północnej, ponieważ podjęcie decyzji o utworzeniu bazy produkcyjnej w regionie zajmie trochę czasu. Aby skorzystać z amerykańskiej ustawy o redukcji inflacji (IRA).
Zgodnie z wytycznymi Comprehensive IRA, 100 procent dystrybutorów musi być produkowanych lub montowanych w Ameryce Północnej począwszy od 2029 roku, aby otrzymać dotacje na pojazdy elektryczne. Nawet jeśli zostanie podjęta decyzja o utworzeniu fabryki w regionie Ameryki Północnej, osiągnięcie rzeczywistej produkcji zajmie od trzech do czterech lat, dlatego SKIET planuje odpowiedzieć na popyt w USA poprzez swoją polską spółkę zależną.
Zakład SKIET znajduje się w Dąbrowie Kornyzy, 300 kilometrów na południowy zachód od Warszawy. Fabryka zajmuje powierzchnię około 570 000 metrów kwadratowych, co odpowiada 80-krotności powierzchni boiska piłkarskiego.
Roczna zdolność produkcyjna separatorów w Zakładzie 1, która ma zostać ukończona w 2021 r., wynosi 340 mln metrów kwadratowych i jest największa w Europie. SKIET planuje ukończyć i obsługiwać zakłady 3 i 4 do 2024 r., w tym trwające próby w zakładzie 2. Wszystkie cztery zakłady mogą produkować łącznie 1,54 miliarda metrów kwadratowych separatorów rocznie. Ta ilość mogłaby dostarczyć akumulatory do około 2,05 miliona średniej wielkości pojazdów elektrycznych i zaspokoić 30 procent europejskiego zapotrzebowania na akumulatory do 2025 r.
Park Byoung-chul, prezes SKIET Polska, powiedział: „Aby wygrać konkurencję, ważne jest, aby być konkurencyjnym cenowo i obniżać koszt jednostkowy produkcji”.
Aby nadążyć za szybko rozwijającym się rynkiem pojazdów elektrycznych, istnieje ostra konkurencja nie tylko w przypadku akumulatorów, ale także na rynku separatorów akumulatorów. Podczas gdy SKIET dominuje na rynku separatorów mokrych, japońska firma Asahi Kasei Corp. i Toray Industries Inc. A duże firmy, takie jak Semcorp Group w Chinach, zaostrzają konkurencję. W Korei Południowej LG Chem Ltd ma spółkę joint venture z firmą Toray na Węgrzech.
SKIET wybrał Polskę ze względu na poparcie polskiego rządu. Polski rząd przyciąga firmy zachętami, takimi jak zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 25-50 proc. kwoty inwestycji w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, w której znajduje się Dąbrowa Górnicza.
Na pierwszym piętrze linii produkcyjnej w obecnie działającym Zakładzie 1 większość urządzeń produkcyjnych jest zautomatyzowana, co zmniejsza zaangażowanie pracowników. Ponad 30 zautomatyzowanych urządzeń logistycznych znanych jako Overhead Hoist Transport (OHT) zajmowało się transportem wyprodukowanych separatorów do magazynu.
Olej separatora był cienki jak papier i lekko pomarszczony. Separator, choć na pierwszy rzut oka prosty, jest produktem o wysokich wymaganiach technicznych. Separator zapobiega kontaktowi dodatniej i ujemnej elektrody akumulatora litowo-jonowego i umożliwia jonom litu przechodzenie przez nanometrowe otwory, które wspomagają działanie akumulatora. Separator jest trwalszy, ognioodporny i ma dłuższą żywotność baterii.
Kontynuowano produkcję separatorów, wytwarzając materiał i stosując technologię Ceramic Coated Separator (CCS) w celu poprawy bezpieczeństwa. Materiał powstaje przez zmieszanie surowców, takich jak proszek polietylenowy (PE) i olej. Po wytłoczeniu składniki oleiste są usuwane, podgrzewane, aby zapobiec rozkładowi, a materiał jest zwijany jak rolka papieru toaletowego. Na ostatnim etapie nakładana jest powłoka ceramiczna, aby zapobiec pogorszeniu wydajności baterii.
SKIET słynie z komercjalizacji procesu „sekwencyjnego rozciągania”, który sekwencyjnie rozszerza separator w kierunku poziomym i pionowym, jako pierwszy na świecie. Dzięki temu procesowi SKIET produkuje niestandardowe separatory dla klientów.
[ⓒ Pulse by Maeil Business News Korea & mk.co.kr, All rights reserved]