SpaceX pomyślnie przechwyciło powracający wzmacniacz statku kosmicznego

Po raz pierwszy SpaceX nie tylko wystrzeliła gigantyczny statek kosmiczny, ale także umieściła wzmacniacz na miejscu startu i podniosła go za pomocą pary gigantycznych „pałeczek”.

Ten lot testowy – piąty w programie rozwoju statku Starship – odbył się w niedzielę rano w bazie firmy Starbase w południowo-wschodnim Teksasie. Statek kosmiczny o długości około 400 stóp jest centralnym elementem deklarowanych ambicji SpaceX, aby uczynić życie wieloplanetarnym, ale bardziej bezpośrednio wiąże się to z ambitną kampanią NASA Artemis, mającą na celu powrót ludzi na powierzchnię Księżyca.

SpaceX przewiduje szybkie ponowne wykorzystanie całego statku kosmicznego, w tym górnego stopnia (zwanego także statkiem kosmicznym) i superciężkiego wzmacniacza, ale oznacza to udowodnienie zdolności do szybkiego regeneracji i uzupełnienia obu stopni na przyszłe loty.

Jest więc oczywiste, że główne cele piątego testu w locie byłyby dwojakie: próba „złapania” pierwszego w historii superciężkiego wzmacniacza w miejscu startu oraz próba ponownego wejścia statkiem kosmicznym do celu. i wylądować na Oceanie Indyjskim.

Ten ostatni cel został już osiągnięty: firmie SpaceX udało się dokonać kontrolowanego ponownego wejścia na pokład i lądowania górnej części statku kosmicznego podczas ostatniej misji testowej w czerwcu. Jednak zaczep wspomagający, jak podała firma w poście na blogu, będzie „wyjątkowo nowy” w historii rakiet.

Jego najbliższym odpowiednikiem jest rutynowe lądowanie rakiety Falcon 9 na autonomicznych barkach i naziemnych strefach lądowania. Podczas dzisiejszego startu booster zwolnił do zawisu i delikatnie ustawił się w obszarze ramion pałeczek przymocowanych do wieży startowej. Ramiona te następnie owijają się wokół wzmacniacza i stabilizują go po tym, jak jego silniki przestaną działać.

Połów będzie można zobaczyć za około 40 minut Film SpaceX z testu. Po tym, jak rakieta oddzieliła się i została przechwycona, statek kosmiczny nadal wspinał się na orbitę, po czym spadł do Oceanu Indyjskiego i eksplodował (SpaceX nie planowało odzyskania statku kosmicznego).

– zauważył SpaceX W aktualizacji opublikowanej na swojej stronie internetowej Aby można było podjąć próbę przechwycenia, należy spełnić „tysiące” kryteriów wykazujących prawidłowe systemy w pojeździe i na płycie. Ten test również przeprowadzono nieco wcześniej, niż oczekiwano: FAA stwierdziła wcześniej, że nie spodziewa się wydania poprawionej licencji na start na potrzeby tego testu przed końcem listopada.

Ten harmonogram bardzo zdenerwował SpaceX, co skłoniło firmę do wielokrotnego potępiania tego, co określa jako niekompetencję organu regulacyjnego. Jednak w sobotę Federalna Administracja Lotnicza ogłosiła, że ​​zatwierdziła start.

„FAA ustaliła, że ​​SpaceX spełniła wszystkie wymogi licencyjne dotyczące bezpieczeństwa, ochrony środowiska i inne wymogi dotyczące suborbitalnego lotu testowego” – stwierdził organ regulacyjny w oświadczeniu. Zezwolenie obejmuje również zgodę na kolejny lot testowy, ponieważ „zmiany wymagane przez SpaceX w przypadku lotu 6 mieszczą się w zakresie tego, co zostało wcześniej przeanalizowane” – stwierdziła FAA.

Oczekując na pozwolenie na start, inżynierowie SpaceX byli bardzo zajęci: w ostatnich miesiącach przeprowadzili liczne testy na wieży startowej, wymienili cały system ochrony termicznej rakiety na nowsze płytki i warstwę zapasową oraz zaktualizowali oprogramowanie statku na ponowne wejście. W tym tygodniu inżynierowie zakończyli testy ładowania paliwa pędnego oraz testowanie systemu zanurzenia wyrzutni w wodzie, który ma chronić wyrzutnię przed potężnym ogniem 33 silników wspomagających Raptor.

Firma planuje ostatecznie przywrócić również górny stopień statku kosmicznego na miejsce lądowania, choć będziemy musieli poczekać i przekonać się o tym podczas przyszłych startów testowych.

„Wykorzystując wnioski z poprzedniego lotu i testując ulepszenia sprzętu i procesów we wszystkich aspektach Starship, jesteśmy gotowi w pełni i szybko zademonstrować podstawowe technologie projektowania statków Starship wielokrotnego użytku” – twierdzi firma. „Kontynuując wykorzystanie naszego sprzętu w środowisku lotniczym oraz robiąc to tak bezpiecznie i często, jak to możliwe, szybko uruchomimy Starship online i zrewolucjonizujemy możliwości dostępu ludzkości do przestrzeni kosmicznej”.

Anthony Ha przyczynił się do powstania tego raportu, który został zaktualizowany w celu odzwierciedlenia udanego lotu testowego.

Halsey Andrews

„Lekarz gier. Fanatyk zombie. Studio muzyczne. Kawiarni ninja. Miłośnik telewizji. Miły fanatyk alkoholik.

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *