„Nasza praca pozwoli firmie SpaceX rozpocząć wdrażanie Gen2 Starlink, która zapewni dostęp szerokopasmowy nowej generacji do Amerykanów w całym kraju, w tym do tych, którzy mieszkają i pracują” – napisała FCC we wniosku z 1 grudnia. które nie są lub nie są zwykle osiągane przez systemy lądowe. Zatwierdzenie konstelacji Starlink Gen2. Nasze prace umożliwią również satelitarne usługi szerokopasmowe na całym świecie, pomagając zlikwidować przepaść cyfrową w skali globalnej.
„Jednocześnie ta ograniczona dotacja i związane z nią warunki będą chronić innych operatorów satelitarnych i naziemnych przed szkodliwymi zakłóceniami, utrzymywać bezpieczne środowisko kosmiczne, promować konkurencję oraz chronić widmo orbitalne i zasoby do wykorzystania w przyszłości” – napisała FCC. „Obecnie opóźniamy podjęcie działań w sprawie pozostałej części aplikacji SpaceX”.
W szczególności FCC upoważniła SpaceX do wystrzelenia początkowej masy 7500 satelitów Starlink Gen2 na orbity na 525, 530 i 535 kilometrów, z nachyleniem odpowiednio 53, 43 i 33 stopni, przy użyciu częstotliwości Ku. zespół. . FCC opóźniła decyzję w sprawie wniosku SpaceX o obsługę satelitów Starlink Gen2 na wyższych i niższych orbitach.
Podobnie jak pierwsze starty Embryo 2 28 grudnia i 26 stycznia, czwartkowa misja Starlink 5-3 wycelowała w orbitę, która ma 530 kilometrów (329 mil) wysokości i jest nachylona pod kątem 43 stopni do równika.
SpaceX ma obecnie około 3500 satelitów Starlink działających w kosmosie, z czego ponad 3100 działa i prawie 300 porusza się na orbitach operacyjnych, Według tabeli autorstwa Jonathana McDowellaekspert w dziedzinie śledzenia aktywności lotów kosmicznych i astronom w Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics.
Architektura sieci Starlink pierwszej generacji obejmuje satelity latające na wysokości kilkuset mil, orbitujące pod kątem 97,6°, 70°, 53,2° i 53,0° względem równika. Większość ostatnich startów Starlink SpaceX wyniosła satelity w Shell 4, pod kątem 53,2 stopnia, po tym, jak firma w dużej mierze zakończyła starty w swojej pierwszej strukturze nachylenia 53 stopni w zeszłym roku.
Powszechnie uważa się, że Shell 5 Starlink jest jedną z warstw orbit polarnych konstelacji, nachyloną pod kątem 97,6 stopnia. Ale nazwa kilku pierwszych misji Gen2 – Starlink 5-1, 5-2 i 5-3 – wydaje się wskazywać, że SpaceX zmienił schemat nazewnictwa dla powłok Starlink.
Zespół startowy SpaceX stacjonował w Fire Room 4 w Launch Control Center Centrum Kosmicznego im. Kennedy’ego na czwartkowe odliczanie. SpaceX rozpoczął ładowanie ultra-zimnej skondensowanej nafty i ciekłego tlenu do pojazdu Falcon 9 w T-minus 35 minut.
W ciągu ostatnich pół godziny odliczania do rakiety napłynął również materiał ciśnieniowy hel. W ostatnich siedmiu minutach przed startem główne silniki Falcona 9 Merlin są kondycjonowane termicznie do lotu w ramach procedury znanej jako „schładzanie”. Systemy naprowadzania i bezpieczeństwa Falcona 9 są również skonfigurowane do startu.
Po starcie rakieta Falcon 9 skierowała 1,7 miliona funtów ciągu – wytwarzanego przez dziewięć silników Merlin – aby skierować się na południowy wschód do Oceanu Atlantyckiego. SpaceX wznowił starty tej zimy, korzystając z południowo-wschodniego pasa startowego od Cape Canaveral, zamiast biec na północny wschód, aby skorzystać z lepszych warunków morskich do lądowania pierwszego stopnia rakiety Falcon 9.
Latem i jesienią SpaceX uruchomił misje Starlink na trajektoriach na północny wschód od Space Coast na Florydzie.
Rakieta Falcon 9 przekroczyła prędkość dźwięku w około minutę, a następnie wyłączyła dziewięć głównych silników dwie i pół minuty po starcie. Stopień wspomagania oddzielił się od górnego stopnia Falcona 9, a następnie wystrzelił impulsy z silników sterujących zimnym gazem i rozszerzonych tytanowych żeber kratki, aby pomóc skierować pojazd z powrotem do atmosfery.
Dwa palniki hamulcowe spowolniły rakietę, gdy wylądowała na statku dronowym „A Shortfall of Gravitas” około 410 mil (660 kilometrów) około dziewięć minut po starcie. Wzmacniacz wielokrotnego użytku, oznaczony jako B1069 w ekwipunku SpaceX, wystartował i wylądował po raz piąty w swojej karierze w czwartek.
Wielorazowa owiewka ładunku Falcona 9 została odrzucona podczas drugiego etapu spalania. Statek ratunkowy był również na stacji na Atlantyku, aby odzyskać połówki stożka dziobowego po tym, jak zostały spryskane pod spadochronami.
Lądowanie pierwszego stopnia podczas czwartkowej misji miało miejsce w chwili, gdy silnik drugiego stopnia Falcona 9 nie zdołał dostarczyć satelitów Starlink na orbitę parkingową. Kolejny krótki pożar silnika górnego stopnia wstrzyknął ładunki Starlink na bardziej kołową orbitę, manewrując w celu rozmieszczenia satelitów.
Potwierdzono, że statek kosmiczny 53 Starlink, zbudowany przez SpaceX w Redmond w stanie Waszyngton, oddzielił się od rakiety Falcon 9 około 64 minuty po starcie.
Komputer naprowadzający Falcona 9 ma na celu rozmieszczenie satelitów na prawie kołowej orbicie pod kątem 43 stopni do równika, na wysokości między 202 milami a 213 milami (325 na 343 kilometry). Po oddzieleniu się od rakiety statek kosmiczny 53 Starlink odblokuje panele słoneczne, przejdzie przez zautomatyzowane etapy aktywacji, a następnie użyje silników jonowych do manewrowania na orbitę operacyjną na wysokości 329 mil.
Rakieta: Sokół 9 (B1069.5)
Ładowność: 53 satelity Starlink (Starlink 5-3)
Uruchom witrynę: LC-39A, Centrum Kosmiczne im. Kennedy’ego na Florydzie
Data obiadu: 2 lutego 2023 r
pora obiadowa: 2:58:20 EST (07:58:20 GMT)
Prognoza pogody: większa niż 90% szansa na akceptowalną pogodę; niskie do umiarkowanego ryzyko wiatrów górnego poziomu; Zmniejszone ryzyko wystąpienia warunków niesprzyjających przyspieszonej regeneracji
Regeneracja po doładowaniu: Statek bezzałogowy o nazwie „A Shortfall of Gravitas” na północny wschód od Bahamów
START NA AZYMUT: południowy wschód
orbita docelowa: 202 mile na 213 mil (325 kilometrów na 343 kilometry), 43,0 stopnie
Oś czasu uruchomienia:
- T+00:00: start
- T + 01:12: maksymalne ciśnienie powietrza (maks. Q)
- T + 02:28: Faza odcięcia głównego silnika 1 (MICO)
- T + 02:31: Separacja faz
- T + 02:38: Drugi stopień zapłonu silnika
- T+02:43: Wycisz się
- T + 06:41: Zapłon palnika wejściowego pierwszego stopnia (trzy silniki)
- T + 07:00: Wyłączony dopalacz wejściowy pierwszego stopnia
- T + 08:23: Zapłon palnika pierwszego stopnia (pojedynczy silnik)
- T + 08:35: Wyłączenie silnika drugiego stopnia (SECO 1)
- T + 08:44: Lądowanie pierwszego stopnia
- T+1:03:56: Satelita Starlink odłączony
Statystyki misji:
- 201. start rakiety Falcon 9 od 2010 roku
- 211. start rodziny Falcon od 2006 roku
- Piąty start rakiety Falcon 9 Booster B1069
- Falcon 9 172 startuje z Florida Space Coast
- SpaceX 61 wystrzelony z platformy 39A
- 155. start ogółem z platformy 39A
- Lot 142 zmodyfikowanego wzmacniacza Falcon 9
- Start Falcona 9 71 jest przeznaczony przede wszystkim dla sieci Starlink
- Siódmy start Falcona 9 w 2023 roku
- Ósmy start SpaceX w 2023 roku
- Szósta próba wystrzelenia z orbity z Przylądka Canaveral w 2023 roku
„Podróżujący ninja. Rozrabiaka. Badacz bekonów. Ekspert od ekstremalnych alkoholi. Obrońca zombie.”