Kilka miesięcy temu Matt Baird z PH przedstawił nowe dowody BMW M2 vs E46 M3 CSL wyposażone w pistolet maszynowy Aby sprawdzić, czy najnowszy (i ostatni) M-samochód wyłącznie spalinowy w Monachium jest w stanie zdetronizować potężne, lekkie sportowe coupe. Oba mają sześć silników, oba zajmują podobną powierzchnię i oba reprezentują koniec swojej ery. Ale (wstępny spoiler) M2 zyskał głos Matta, co naturalnie doprowadziło do zdrowej dyskusji w komentarzach.
Jest wiele powodów, dla których M2 wygrywa z CSL, więc z pewnością warto przeczytać podwójny test, jeśli poważnie zastanawiasz się nad jednym z nich, ale głównym czynnikiem, który powstrzymywał CSL jest – i zawsze był – półprodukt -automatyczna manualna skrzynia biegów. Kiedy BMW SMG-II pojawiło się w generacji E46, było daleko od gwiazd, a jego montaż w CSL, będącym szczytowym osiągnięciem tego, co wielu uważa za najlepszy samochód M wszechczasów, był wówczas i obecnie bardzo kontrowersyjny. O ile przesuwanie manetek w celu zmiany biegu było zgodne z zamierzeniami CSL dotyczącymi poprawy toru jazdy, o tyle powolne i nudne zmiany biegów już takie nie były. Gdyby tylko był oferowany z „ręcznym pudełkiem”…
Tak też myślał Darragh Doyle: założyciel Everything M3s i ekspert od ręcznych konwersji E46 M3. Okazuje się, że nie jest to całkiem dziwny pomysł, ponieważ pistolet maszynowy ma tę samą skrzynię biegów, co manualny M3, tylko z pompą hydrauliczną do zmiany biegów i komputerem, który informuje, kiedy to zrobić. Nie oznacza to, że zmiana manetek na pokrętła jest łatwa (lub tania), zwłaszcza jeśli chcesz to wszystko zrobić i zamontować odpowiednią kierownicę, ale biorąc pod uwagę entuzjastyczne recenzje, jakie zebrały te ręcznie konwertowane CSL, z pewnością wydaje się, że praca, którą warto wykonywać.
Albo, jeszcze lepiej, znajdź samochód, który miał już ręczną zmianę biegów, taki jak ten tutaj. Ten samochód z 2004 r. nie tylko korzysta z ręcznej zmiany przełożeń we wszystkich modelach M3, ale jest także wyposażony w mechanizm różnicowy Specialized 4.1 – bardzo popularne ulepszenie, które skraca przekładnię główną, co oznacza, że można spędzić więcej czasu na rozkoszowaniu się cudownym dźwiękiem zasysającym węgiel. Moc rzędowej szóstki S54 pozostaje niezmieniona, więc wynosi 360 KM przy 7900 obr./min i waży zaledwie 1385 kg. Ten może być nieco cięższy, bo jest wyposażony w opcjonalne nagłośnienie Bose i klimatyzację, ale żeby to zauważyć, trzeba będzie używać lewej nogi i samodzielnie zmieniać biegi. Albo troszczyć się.
Ale czekaj, jest tego więcej. Podczas konwersji samochód przeszedł „lekkie prace restauracyjne”, głównie polegające na wzmocnieniu płyty nośnej tylnej osi: znany problem w E46 M3, który pozostawiony bez rozwiązania może być kosztowną naprawą. Reszta samochodu wygląda absolutnie fantastycznie na dostarczonych zdjęciach, a jeśli potrzebowałeś dowodu, że dobrze się prowadzi, ten CSL był gwiazdą Recenzja Harry’ego Metcalfe’a Z zestawu do ręcznej konwersji Everything M3s. Można śmiało powiedzieć, że się nie zawiódł.
Nie będzie tak również wtedy, gdy będziesz miał tylko podgląd ceny wywoławczej. Jego cena wynosi 86 995 funtów, co w rzeczywistości czyni go najtańszym CSL dostępnym obecnie w ofercie PH. Jest to także jedyny samochód z manualną skrzynią biegów (co nie jest zaskoczeniem, że przerobiono tylko 19 z 422 egzemplarzy sprzedawanych w Wielkiej Brytanii) i wcale nie jest tak, że jeździł na Księżyc i z powrotem; Policja odczytała przebieg 40 500 mil, chociaż w reklamie podano, że od czasu konwersji przejechał jedynie 500 mil. Zatem nie tylko znajduje się na tańszym końcu spektrum CSL, ale obejmuje stosunkowo niewiele kilometrów i nie powinien ucierpieć od głównego problemu, który dotyka wiele E46. Aha, i to prawdopodobnie najlepszy samochód M w historii. Szybko, zanim wprowadzą się inni…
Dane techniczne | BMW M3 CSL (konwersja ręczna)
silnik: Szósty rzędowy silnik o pojemności 3246 cm3
Wprowadzać się: Sześciobiegowa manualna, napęd na tylne koła
Moc (KM): 360 przy 7900 obr./min
Moment obrotowy (funt-stopa): 273 przy 4900 obr./min
mpg: 23,7 (akcje)
Dwutlenek węgla: 287 g/km (w magazynie)
Rok rejestracji: 2004
Zarejestrowane mile: 40 500
Nowa cena: 58 455 funtów
dla każdego: 86 995 funtów
„Lekarz gier. Fanatyk zombie. Studio muzyczne. Kawiarni ninja. Miłośnik telewizji. Miły fanatyk alkoholik.