w skrócie:
- Sprzedaż gier wideo spadła, ale sprzedaż nowych gier wzrosła rok do roku o 16%
- Sprzedaż PlayStation 5 i Nintendo Switch spada, ale sprzedaż Xboxa rośnie
- FIFA 23, Call of Duty: Modern Warfare 2, Pokémon i Elden Ring prowadziły sprzedaż gier
- Wielka Brytania wyprzedza Niemcy jako największy rynek gier w Europie
W 2022 roku na śledzonych rynkach europejskich sprzedano 159 milionów jednostek gier i komputerów osobistych, co oznacza spadek o 7,1% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Tak wynika z najnowszych danych GSD, które śledzą sprzedaż fizycznych i cyfrowych gier w całej Europie. Śledzi całą sprzedaż fizyczną w głównych krajach europejskich (patrz lista poniżej) oraz sprzedaż cyfrową od większości głównych wydawców AAA (głównym wyjątkiem jest Nintendo, które nie udostępnia danych cyfrowych) we wszystkich regionach Europy. Dane nie obejmują gier niezależnych drużyn.
82,5 miliona gier zostało sprzedanych za pośrednictwem cyfrowych plików do pobrania, a pozostałe 76,6 miliona gier zostało sprzedanych za pośrednictwem sprzedawców detalicznych.
Jeśli skupimy się tylko na nowych grach (a więc tytułach wydanych w 2022 r.), sprzedaż gier wzrośnie o 16% w porównaniu z nowymi grami wydanymi w 2021 r.
Sprzedaż gry FIFA 23 wzrosła o 3% rok do roku w przypadku gry FIFA 22, a sprzedaż Call of Duty: Modern Warfare 2 wzrosła o prawie 73% w porównaniu z Call of Duty: Vanguard.
Gdyby sprzedaż Pokémon Scarlet i Violet została połączona, gra zajęłaby 6. miejsce (zastępując swoją siostrę, Pokémon Legends: Arceus). Warto zauważyć, że gry Pokémon nie mają sprzedaży cyfrowej, więc mogły wzrosnąć.
Sprzedaż Pokémon Scarlet i Violet była o 13% większa rok do roku niż remake Diamond i Pearl z 2021 roku i o 8% większa niż poprzednie główne wydania (Pokémon Sword i Shield z 2019 roku).
Jeśli chodzi o średni podział cyfrowo/fizycznie (stosunek zakupu gry w wersji fizycznej do cyfrowej), 64% sprzedaży odbywało się za pośrednictwem cyfrowych sklepów do pobrania, co w rzeczywistości spadło z 65% liczby od 2021 r. Uwzględniamy tylko gry które faktycznie są sprzedawane I cyfrowe w tej analizie i uwzględniamy tylko te kraje, w których są one fizyczne I Dostępne są dane liczbowe.
Do innych głównych dziesięciu najlepiej sprzedających się gier należą LEGO Star Wars: The Skywalker Saga (nr 8) oraz trzy gry dostępne wyłącznie na PlayStation: God of War Ragnarok (nr 7), Horizon: Forbidden West (nr 9) i Gran Turismo 7 (nr 10). . Poza Pokémon, Mario Kart 8: Deluxe był 11. najlepiej sprzedającą się grą na Switcha, a Nintendo Switch Sports było blisko 13. miejsca.
Jeśli chodzi o kraje, to Wielka Brytania była rynkiem gier nr 1 w całej Europie (spadek sprzedaży zabawek o 6% rdr), następnie Niemcy (spadek sprzedaży zabawek o 13%), a następnie Francja (spadek sprzedaży zabawek o 3%). Zarówno Hiszpania (wzrost o 1%), jak i Włochy (wzrost o 2%) odnotowały wzrost sprzedaży gier rok do roku.
Wielka Brytania była najlepiej prosperującym rynkiem dla gier takich jak FIFA, Call of Duty, LEGO Star Wars i Elden Ring. Podczas gdy Niemcy i Francja były najsilniejszymi rynkami dla tytułów Nintendo Switch, takich jak Pokémon Legends: Arceus, Mario Kart 8: Deluxe, Nintendo Switch Sports i Pokémon Violet/Scarlet.
FIFA 23 była najlepiej sprzedającą się grą na większości głównych rynków, z kilkoma wyjątkami (takimi jak Finlandia, gdzie Elden Ring był numerem 1).
Gry, które nie znalazły się w pierwszej dwudziestce, ale szerzej znajdują się w pierwszej pięćdziesiątce, to między innymi NBA 2K23 (nr 23), It Takes Two (nr 26), Splatoon 3 (nr 27)*, WWE 2K22 (nr 32), Mario Strikers: Battle League Football (nr 34)*, Sonic Frontiers (nr 43), Uncharted: Legacy of Thieves Collection (nr 44), Mario + Rabbids: Sparks of Hope (nr 46) i Dying Light 2: Stay Human (nr 48)* .
* Brak danych liczbowych.
Nintendo Switch nadal prowadzi w całej Europie
Jeśli chodzi o sprzedaż konsol, nie wszystkie główne rynki są śledzone (brakuje danych z Niemiec i Wielkiej Brytanii – dane z Wielkiej Brytanii, Zapoznaj się z najnowszymi comiesięcznymi infografikami). Jednak w śledzonych regionach w zeszłym roku sprzedano 5,3 miliona konsol, co oznacza spadek o 25% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Nintendo Switch był wygodnie konsolą nr 1, mimo że sprzedaż spadła o 15% w porównaniu z poprzednim rokiem. PS5 było zdecydowanie numerem 2 (sprzedaż spadła o 35%), podczas gdy konsole Xbox Series S i X były jedynymi platformami, które odnotowały wzrost sprzedaży rok do roku (wzrost o 4,4%), ale zajęło trzecie miejsce.
Switch był najlepiej sprzedającą się konsolą w prawie każdym kraju, z kilkoma wyjątkami. W Danii i Szwecji PS5 jest konsolą nr 1, podczas gdy Xbox Series S i X były numerem 1 w Norwegii.
Jeśli chodzi o urządzenia peryferyjne (w tym zabawki do życia), sprzedaż na rynkach europejskich spadła o 10% do 18 milionów sprzedanych produktów. Najlepiej sprzedającymi się akcesoriami były kontroler PS5 DualSense (sprzedaż wzrosła o 12% rok do roku), następnie kontroler PS4 DualShock (spadek sprzedaży o 3,2%), następnie kontrolery Nintendo Switch Joy-Con (spadek sprzedaży o 23,7%), Kontroler bezprzewodowy z serii Xbox (32,2% mniej).
Najlepiej sprzedającym się akcesorium innym niż konsola jest zestaw słuchawkowy Sony PS5 Pulse 3D, który zajął 5. miejsce, a jego sprzedaż spadła o 3,6% w porównaniu z 2021 r.
Jeśli chodzi o karty punktowe i portfelowe, w 2022 roku na śledzonych rynkach europejskich sprzedano 22,4 miliona tych produktów, co oznacza spadek o 8% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Europejska GSD 2022 Top 20 (cyfrowe + fizyczne)
pozycja | przezwisko |
---|---|
1 | FIFA 23 (EA) |
2 | Call of Duty: Modern Warfare 2 (Activision Blizzard) |
3 | Elden Ring (Bandai Namco) |
4 | Grand Theft Auto 5 (Rockstar) |
5 | FIFA 22 (EA) |
6 | Pokémon Legends: Arceus (Nintendo)* |
7 | God of War Ragnarok (Sony) |
8 | LEGO Gwiezdne wojny: Saga Skywalkerów (Warner Bros.) |
9 | Horizon: Zakazany Zachód (Sony) |
10 | Gran Turismo 7 |
11 | Mario Kart 8: Deluxe (Nintendo)* |
12 | Red Dead Redemption 2 (Rockstar) |
13 | Nintendo Switch Sports (Nintendo) * |
14 | Pokémon Violet (Nintendo)* |
15 | F1 22 (EA) |
16 | Pokemon Scarlett (Nintendo)* |
17 | Minecraft: Switch Edition (Nintendo/Mojang)* |
18 | Assassin’s Creed Valhalla (Ubisoft)* |
19 | Kirby i Zapomniana Kraina (Nintendo)* |
20 | Mario Party Superstars (Nintendo) * |
* Brak danych liczbowych
Europejska GSD 2022 Top 10 (tylko fizyczne)
pozycja | przezwisko |
---|---|
1 | FIFA 23 (EA) |
2 | Pokemon Legends: Arceus (Nintendo) |
3 | Mario Kart 8: Deluxe (Nintendo) |
4 | Nintendo Switch Sports (Nintendo) |
5 | Call of Duty: Modern Warfare 2 (Activision Blizzard) |
6 | Horizon: Zakazany Zachód (Sony) |
7 | God of War Ragnarok (Sony) |
8 | Pokemon Violet (Nintendo) |
9 | FIFA 22 (EA) |
10 | Gran Turismo 7 |
Top 10 europejskiego GSD 2022 (tylko wersja cyfrowa)
pozycja | przezwisko |
---|---|
1 | FIFA 23 (EA) |
2 | Call of Duty: Modern Warfare 2 (Activision Blizzard) |
3 | Elden Ring (Bandai Namco) |
4 | Grand Theft Auto 5 (Rockstar) |
5 | FIFA 22 (EA) |
6 | Red Dead Redemption 2 (Rockstar) |
7 | LEGO Gwiezdne wojny: Saga Skywalkerów (Warner Bros.) |
8 | God of War Ragnarok (Sony) |
9 | F1 22 (EA) |
10 | Gran Turismo 7 (Sony) |
GSD Digital Data obejmuje gry uczestniczących firm sprzedawane za pośrednictwem Steam, Xbox Live, PlayStation Network i Nintendo Eshop. Główne uczestniczące firmy to Activision Blizzard, Bandai Namco, Capcom, Codemasters, Electronic Arts, Embracer Group (w tym Gearbox, Koch Media i Saber Interactive), Focus Entertainment, Konami, Marvelous Games, Microids, Microsoft (w tym Bethesda) i Milestone , Nacon, Znani nieobecni to: Paradox Interactive, Quantic Dream, Sega, Sony, Square Enix, Take-Two, Ubisoft, Warner Bros. Nintendo i 505 Games wraz z mniejszymi studiami.
Dane cyfrowe obejmują gry sprzedawane w Austrii, Bahrajnie, Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Cyprze, Czechach, Danii, Finlandii, Francji, Niemczech, Grecji, Węgrzech, Islandii, Irlandii, Włoszech, Luksemburgu, Malcie, Holandii, Norwegii, Polsce, Portugalii , Rumunia, Rosja, Słowacja, Słowenia, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria, Turcja, Ukraina i Wielka Brytania.
Dane fizyczne obejmują wszystkie gry, ale tylko te sprzedawane w Austrii, Belgii, Danii, Finlandii, Francji, Niemczech, Włoszech, Holandii, Norwegii, Polsce, Portugalii, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii.
Sprzedaż konsoli obejmuje Belgię, Danię, Finlandię, Francję, Włochy, Portugalię, Rosję, Hiszpanię, Szwecję i Szwajcarię. Sprzedaż akcesoriów obejmuje te same rynki, ale nie obejmuje Szwajcarii.
„Lekarz gier. Fanatyk zombie. Studio muzyczne. Kawiarni ninja. Miłośnik telewizji. Miły fanatyk alkoholik.