Astronauci SpaceX Crew-3 stoją na przenośniku przed stosem Crew Dragon i Falcon 9 w poziomym obiekcie przetwarzania SpaceX w Kennedy Space Center na Florydzie 26 października 2021 r.
SpaceX
Elona Muska Firma kosmiczna ma rozpocząć misję Crew-3 dla NASA w środę wieczorem, piątą misję załogową SpaceX w ciągu ostatnich 18 miesięcy.
Załoga-3 ma wystartować z wyrzutni 39A w NASA Kennedy Space Center na Florydzie o 21:03 czasu wschodniego. Po wystrzeleniu astronauci mają przybyć na Międzynarodową Stację Kosmiczną w czwartek o 19:10 czasu wschodniego.
„Wszystko wygląda na to, że jesteśmy w dobrym miejscu do latania” – powiedział dziennikarzom wiceprezes SpaceX William Gerstenmaier podczas przedpremierowej konferencji prasowej.
Start ten oznacza trzeci do tej pory załogowy start SpaceX dla NASA i pierwszy z najnowszym dodatkiem do floty kapsuł Crew Dragon, które astronauci Crew-3 nazwali „Wytrzymałością”. Misja Crew-3 zwiększy liczbę astronautów wystrzelonych przez SpaceX do 18.
NASA i SpaceX kilkakrotnie odkładały start Crew-3 od czasu poprzedniego celu 30 października, z powodu złej pogody na Atlantyku, a także drobnego problemu medycznego z jednym z czterech członków załogi. Ocean powinien być spokojny w kierunku wystrzelenia pocisku, w przypadku przerwania lotu w połowie, powodującego rozproszenie się kapsuły po starcie. NASA odmówiła powiedzenia więcej na temat problemu medycznego, powołując się na prywatność astronautów, ale powiedziała, że nie jest to nagły wypadek i nie ma nic wspólnego z wirusem Covid-19.
Astronauci z NASA i Europejskiej Agencji Kosmicznej
Od lewej: astronauta ESA Matthias Maurer, astronauci NASA Raja Chari, Tom Marshburn i Kayla Barron.
Joel Kossky / NASA
W misji Crew-3 weźmie udział czterech astronautów, trzech Amerykanów i jednego Niemca: astronautów NASA Raja Chari, Toma Marshburna, Kaylę Barron i astronautę ESA Matthiasa Maurera.
Chari, dowódca statku kosmicznego, został wybrany przez NASA na astronautę w 2017 roku. Będzie to jego pierwszy lot kosmiczny, a Chari został również wybrany przez NASA jako jeden z kwalifikujących się astronautów do przyszłych misji księżycowych Artemis pod koniec tej dekady. Shari jest pułkownikiem w Siłach Powietrznych USA, z ponad 2500 godzinami lotu.
Marshburn, pilot załogi 3, został wybrany przez NASA na astronautę w 2004 roku. To trzeci lot kosmiczny Marshburna, który wcześniej latał na promie kosmicznym i rosyjskim statku kosmicznym Sojuz. Marshburn był wcześniej chirurgiem lotniczym w NASA.
Barron lata jako specjalista od misji Crew 3, wybrany przez NASA w 2017 roku. Podobnie jak Chari, start Barrona jest pierwszym lotem kosmicznym – ukończyła Akademię Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych w 2010 roku i uzyskała tytuł magistra inżynierii nuklearnej na Uniwersytecie w Cambridge .
Maurer, najnowszy międzynarodowy astronauta, który latał ze SpaceX, dołączył do Europejskiego Korpusu Astronautów w 2015 roku. Będzie to również jego pierwszy lot kosmiczny.
Statek kosmiczny: Załogowy smok „Wytrzymałość”
Statek kosmiczny Crew Dragon dla misji NASA SpaceX Crew-3 przybywa do hangaru w kompleksie startowym 39A w Kennedy Space Center na Florydzie 24 października 2021 r.
SpaceX
SpaceX opracował pojazd Crew Dragon i dostroił rakietę Falcon 9 w ramach programu Commercial Crew NASA, który zapewnił firmie 3,1 miliarda dolarów na opracowanie systemu i uruchomienie sześciu misji operacyjnych.
Commercial Crew to tak konkurencyjny program, że NASA przyznała Boeingowi również 4,8 miliarda dolarów kontraktów na rozwój statku kosmicznego Starliner — ale Że konkurencyjna kapsuła jest wciąż w fazie rozwoju ze względu na bezzałogowy test w locie w grudniu 2019 r. które stanęły przed wielkimi wyzwaniami.
Crew-3 reprezentuje trzecią z sześciu misji SpaceX, a NASA kapitalizuje teraz inwestycje poczynione w rozwój statku kosmicznego firmy.
NASA potwierdza, że oprócz tego, że Stany Zjednoczone mają sposób na wysłanie astronautów w kosmos, SpaceX zapewnia agencji Opcja oszczędności kosztów Ponadto. Agencja oczekuje, że zapłaci każdemu astronautowi za lot z Załogowym Smokiem, w porównaniu do 86 milionów dolarów na astronautę latającego z Rosjanami. W zeszłym roku NASA oszacowała, że o kontrakty ubiegały się dwie prywatne firmy Agencja zaoszczędziła od 20 do 30 miliardów dolarów w kosztach rozwoju.
Firma zakończyła w październiku pełną próbę dla Crew-3, podczas której kwartet astronautów szkolił się, aby założyć skafander i pojechać na wyrzutnię w parze Tesla Model Xs używany przez SpaceX do transportu załogi.
Endurance to nowa kapsuła Crew Dragon, która debiutuje w tej misji. Wcześniej kapsuły „Resilience” i „Endeavour” przewoziły astronautów, a SpaceX spodziewa się dodać czwartą załogę Crew Dragon na początku przyszłego roku.
Crew Dragon to ulepszona wersja statku kosmicznego Cargo Dragon firmy. Tak jak Cargo Dragon był pierwszym statkiem kosmicznym opracowanym specjalnie w celu dostarczenia zaopatrzenia na Międzynarodową Stację Kosmiczną, tak Crew Dragon jest pierwszym statkiem kosmicznym opracowanym specjalnie do przewożenia ludzi.
Podczas gdy SpaceX do tej pory latało maksymalnie czterema osobami na misję, Crew Dragon jest przeznaczony do przewożenia w kosmosie do siedmiu pasażerów jednocześnie.
SpaceX miał ostatnio wypadek z toaletą na pokładzie statku kosmicznego Crew Dragon, w którym wąż w „elastycznym” został poluzowany podczas misji Inspiration4 – chociaż załoga na pokładzie nie zauważyła problemu podczas lotu kosmicznego – oraz kapsuły „Endeavour”, która sprowadził statek z powrotem napotkaną misję The Crew-2 na początku tego tygodnia miał podobny problem. Firma twierdzi, że zaktualizowała projekt systemu zarządzania odpadami Endurance przed wprowadzeniem na rynek Crew-3, aby rozwiązać problem.
Spadochrony Załogi Smoka również były problemem, ponieważ jeden z czterech głównych spadochronów został uruchomiony podczas powrotu Załogi-2 wolniej niż pozostałe. Gerstenmaier powiedział dziennikarzom, że pomimo powolnego otwierania czasza działała zgodnie z oczekiwaniami – zapewniając, że Załogowy Smok może w razie potrzeby ostrzelać pod trzema spadochronami. Zespół NASA i SpaceX sprawdził odzyskane spadochrony Crew-2 pod kątem wody i przeanalizował dane z lotu, a Gerstenmaier powiedział, że po przeglądzie nie było nic niezwykłego.
Firma planuje nadal wykorzystywać swoje kapsuły Crew Dragon, co zostało już zrobione w misjach Crew-2 i Inspiration4.
Rakieta: Sokół 9
SpaceX krótko testuje start rakiety Falcon 9 z kapsułą wytrzymałościową Crew Dragon na górze w ramach przygotowań do startu Crew-3.
Joel Kossky / NASA
Crew Dragon wystartuje na szczycie rakiety SpaceX Falcon 9, której dopalacz (duża dolna część rakiety) ma wylądować na niezależnej barce firmy na Oceanie Atlantyckim.
SpaceX wystrzelił rakietę w sposób ciągły 28 października, podczas którego dziewięć silników odpalało przez kilka sekund, stojąc na wyrzutni.
Falcon 9 stał się podstawą rosnącej floty SpaceX. Pocisk ma wysokość około 230 stóp i może wystrzelić do 25 ton na niską orbitę okołoziemską. Seria Falcon 9 może latać do 10 lotów, a SpaceX nadal przesuwa granice ponownego wykorzystania dzięki wystrzeliwaniu satelitów.
plan uruchomienia
Rakieta SpaceX Falcon 9 ze statkiem kosmicznym Crew Dragon firmy jest widoczna o zachodzie słońca na wyrzutni w Launch Complex 39A, podczas przygotowań do misji Crew-3, środa, 27 października 2021 r., w NASA Kennedy Space Center na Florydzie.
Joel Kossky / NASA
Cztery godziny przed startem astronauci będą ubrani. Około pół godziny później załoga wsiądzie do swoich X-samochodów, wraz z logo NASA, które wystartują z kwater astronautów na platformę startową.
Gdy pozostało dwie i pół godziny, astronauci usiądą w Załogowym Smoku i zaczną sprawdzać, czy wszystkie systemy są w porządku. Następnie, na mniej niż dwie godziny do startu, właz statku kosmicznego się zamknie.
SpaceX rozpocznie tankowanie rakiety 35 minut przed startem, co rozpocznie ostatnią serię operacji i kontroli.
Kilka minut po starcie, człon dodatkowy Falcona 9 powróci i spróbuje wylądować na firmowej barce stacjonującej na Atlantyku.
Jeśli coś pójdzie nie tak w ciągu ostatnich pół godziny przed startem lub nawet podczas startu, Załogowy Smok przerwie działanie i zwolni system ewakuacji. Spółka Przetestuj ten system Bez nikogo w statku kosmicznym. W tym teście SpaceX przeprowadziło system przez najbardziej intensywną część startu, aby udowodnić, że można to zrobić w dowolnym momencie.
Po przybyciu na Międzynarodową Stację Kosmiczną Załoga-3 wykona pełnowymiarową misję, spędzając na pokładzie około sześciu miesięcy.
„Podróżujący ninja. Rozrabiaka. Badacz bekonów. Ekspert od ekstremalnych alkoholi. Obrońca zombie.”