Wiele osób na Wielkiej Wyspie na Hawajach przygotowuje się na poważne zakłócenia, jeśli lawa wypłynie z wulkanu Wulkan Mauna Loa Przesuwa się po głównej autostradzie i blokuje najszybszą drogę łączącą obie strony wyspy.
stopiona skała Może sprawić, że droga stanie się nieprzejezdna i zmusić kierowców do znalezienia alternatywnych tras przybrzeżnych na północy i południu. Może to wydłużyć czas dojazdów do pracy, wizyt lekarskich i dostaw ciężarówkami towarowymi o kilka godzin.
„Tak bardzo się denerwuję, że muszę to ciąć” — powiedział Frank Manley, licencjonowana pielęgniarka, której dojazd z domu w Hilo do kliniki Kaiser Permanente w Kailua-Kona zajmuje już godzinę i 45 minut w jedną stronę.
Jeśli autostrada jest zamknięta, może spodziewać się, że będzie jechał od dwóch i pół do trzech godzin w jedną stronę. Manley obawia się, że może stracić pensję, jeśli wypadek lub inne zakłócenia ruchu na alternatywnej trasie opóźnią jego przybycie.
Czytaj więcej:
* Dlaczego wulkany na Hawajach różnią się od większości innych wulkanów?
* Modlitwa? bomby? Hawajska historia pokazuje, że zatrzymanie lawy nie jest łatwe
* Latarka i zapas: odwiedzający hawajski wulkan widzą dwie erupcje wulkanów
lawa Sączy się powoli w tempie, które może ruszyć w drogę w przyszłym tygodniu. Ale jego trajektoria jest nieprzewidywalna i może zmienić kurs lub całkowicie zatrzymać przepływ i ominąć autostradę.
Naukowcy z USGS poinformowali, że w piątek (czasu lokalnego) powolny przepływ płynął drogą około 4,3 km.
Po wschodniej stronie wyspy, gdzie znajduje się hrabstwo Hilo, dostępne są bardziej przystępne cenowo opcje mieszkaniowe. Ale wiele miejsc pracy w nadmorskich kurortach, w budownictwie i innych gałęziach przemysłu jest łatwo dostępnych na West Side, gdzie znajduje się Kailua-Kona. Saddle Street, znana również jako Route 200 lub Daniel K. Inoue Highway, łączy obie społeczności.
Stanowy Departament Transportu podjął w czwartek kroki w celu usunięcia potencjalnych utrudnień w ruchu na autostradzie Northern Coastal Highway poprzez ponowne otwarcie pasa przez most Nanui, który został zamknięty z powodu naprawy.
Hilo jest również jednym z głównych portów wyspy, do którego statki docierają różnymi towarami, zanim zostaną przetransportowane ciężarówkami przez wyspę.
Hawajska radna Susan „Sue” LK Lee Lowe, która reprezentuje Hilo i część Puny, powiedziała, że jest zaniepokojona dużymi platformami przemieszczającymi się po starych nadmorskich mostach.
„Ponowne przemyślenie, w jaki sposób poruszamy się po Hawajach, będzie wymagało wiele czasu” – powiedziała.
Manley powiedział, że będzie musiał wstać o 3 rano, żeby zdążyć do pracy na 8 rano. Jeśli wyjdzie o 17:00, nie będzie go w domu do 20:00 „To znacznie skraca czas, który spędzę z rodziną” – powiedział.
Tanya Harrison z Hilo powiedziała, że będzie potrzebowała całego dnia wolnego, aby pojechać do swojego lekarza w Kona.
Istnieje ponad 200.000 mieszkańców Wielkiej Wyspy. Wśród tłumów turystów, samochodów dostawczych i osób dojeżdżających do pracy zmuszonych do zmiany pasa ruchu Harrison powiedziała, że nie wyobraża sobie takiego tłoku.
„Szybciej byłoby po prostu polecieć do Honolulu”, powiedziała o godzinnym locie. „Na lotnisku Hilo nie ma kolejki. Leć, idź do lekarza, powrót będzie faktycznie szybszy niż jazda”.
The Outrigger Kona Resort & Spa planuje udostępnić pokoje w hotelu Kailua-Kona, aby kilkunastu pracowników pracujących w Hilo mogło uniknąć długich dojazdów pięć dni w tygodniu.
Zamknięcie może również wpłynąć na kluczowe badania astronomiczne na Mauna Kea, 4207-metrowym szczycie obok Mauna Loa, na którym znajdują się jedne z najbardziej zaawansowanych teleskopów na świecie.
Szlak na szczyt Mauna Kea znajduje się w połowie drogi między Hilo a Kona. Jeśli lawa przekroczy Saddle Road po obu stronach drogi dojazdowej Mauna Kea, wielu operatorów teleskopów będzie musiało wybrać długie, okrężne ścieżki.
Rich Matsuda, zastępca dyrektora ds. stosunków zewnętrznych w Obserwatorium W.M. Kecka, powiedział, że teleskopy mogą wymagać dostosowania harmonogramów personelu i pracowników domowych w obiekcie znajdującym się w niewielkiej odległości od góry, aby nie musieli przez jakiś czas dojeżdżać.
Istnieje również szansa, że strumienie lawy przepłyną bezpośrednio przez dno drogi dojazdowej Mauna Kea, co może uniemożliwić pracownikom dotarcie na szczyt. Matsuda ma nadzieję, że jeśli tak się stanie, będą mogli użyć żwiru lub innych metod objazdów.
Teleskopy były wcześniej zamknięte z powodu trwających kilka dni lub tygodni zimowych burz. „Więc jesteśmy gotowi to zrobić, jeśli zajdzie taka potrzeba” – powiedział Matsuda.
Mieszkaniec Hilo, Hayley Hina Parkia, martwi się trudnościami w dostępie do miejsc do surfowania na West Side i krewnych w różnych częściach wyspy.
„Duża część mojej rodziny jest po stronie Buna, a mamy jeszcze jedną rodzinę w Kona” — powiedział Barcia. „Korzystamy z tej drogi, aby się widywać, zwłaszcza w okresie zbliżających się wakacji, aby spędzać czas, więc nie możemy się doczekać ciąć kilka godzin dłużej, aby iść w kierunku południowym lub iść na północ.
Geolodzy z Hawaii Volcano Observatory powiedzieli, że jeśli Mauna Loa będzie podążać za historycznymi wzorcami, spodziewają się, że erupcja, która rozpoczęła się w niedzielę wieczorem, potrwa od jednego do dwóch tygodni.
Od tego czasu ruch uliczny blokował drogę, ponieważ ludzie próbowali zajrzeć do lawy. Kilka wypadków, w wyniku których doszło do wypadku, to zderzenie dwóch pojazdów, w wyniku którego dwie osoby trafiły do szpitala z „niegroźnymi obrażeniami” – powiedziała Denise Laitinen, rzeczniczka Departamentu Policji Hawajów.
Przedstawiciel USA Ed Case i przedstawiciel USA Kayali Cahill wysłali list do prezydenta Joe Bidena, w którym stwierdzili, że Dystrykt Hawajów będzie potrzebował „natychmiastowej pomocy”, aby zapewnić bezpieczeństwo społecznościom wyspy, jeśli lawa zablokuje autostradę. Dwóch Demokratów z Hawajów zauważyło, że ograniczony dostęp może utrudniać służbom ratunkowym, ponieważ jeden z głównych szpitali na wyspie znajduje się po wschodniej stronie.