W tym tygodniu Subway ogłosiło, że zostaje sprzedane Roark Capital, firmie private equity z doświadczeniem w zarządzaniu restauracjami, która może pomóc sieci kanapek w rozwijaniu i ulepszaniu jej sklepów.
Warunki transakcji nie zostały ujawnione. Na początku tygodnia „Wall Street Journal” podał, że firma Roarke Company z siedzibą w Atlancie zaoferowała około 9,6 miliarda dolarów (wszystkie dane w dolarach amerykańskich) za prywatną spółkę Subway.
Dyrektor generalny Subway, John Chidsee, który dołączył do firmy w 2019 r., powiedział, że transakcja odzwierciedla długoterminowy potencjał wzrostu Subway i wartość marki. Subway planuje kontynuować modernizację restauracji i rozwijać się na całym świecie, będąc własnością Roarka. Subway oświadczyło, że jego zespół kierowniczy pozostanie na swoim miejscu.
Roark to firma private equity zarządzająca aktywami o wartości 37 miliardów dolarów. Specjalizuje się w branży franczyzowej i obsługuje dwa holdingi będące właścicielami wielu sieci restauracji: Inspire Brands, spółka matka Arby’s, Dunkin’, Jimmy John’s i Buffalo Wild Wings; oraz Focus Brands, do którego należą sklepy Auntie Anne’s, Carvel, Cinnabon i Jamba.
Subway, z dwiema siedzibami w Miami i Connecticut, zostało założone w 1965 roku i nadal jest własnością rodzin założycieli. Jest to obecnie jedna z największych sieci restauracji na świecie, posiadająca 37 000 lokali w ponad 100 krajach.
Jednak w USA w ostatnich latach straciła udział w rynku na rzecz szybko rozwijających się konkurentów, takich jak Panera i Firehouse Subs, oferujących bardziej zróżnicowane menu i nowsze sklepy. Według firmy konsultingowej Technomic Subway kontroluje obecnie około 23% wartego 43 miliardy dolarów amerykańskiego rynku kanapek i delikatesów. To spadek z 34% w 2017 r.
Subway próbował nadrobić zaległości. W 2021 r. zaktualizowała swoje menu, a w zeszłym roku ogłosiła linię kanapek opracowaną przez szefów kuchni po tym, jak stwierdzili, że klienci są zmęczeni tradycyjnym modelem Subway, polegającym na umożliwianiu klientom tworzenia własnych kanapek.
Jednak w lutym Subway ogłosiło, że bada możliwość sprzedaży.
Subway ma pewien impet w procesie przejęć. W lipcu firma podała, że jej globalna sprzedaż w tych samych sklepach – lub sprzedaż w lokalizacjach otwartych od co najmniej roku – wzrosła o 9,8% w porównaniu z rokiem poprzednim. Firma przeprojektowała 10 000 swoich restauracji w USA, a niedawno wydała 80 milionów dolarów na wyposażenie swoich 20 000 restauracji w USA w gotowe krajalnice do mięsa, co jest nowością tej marki.
„Podróżujący ninja. Rozrabiaka. Badacz bekonów. Ekspert od ekstremalnych alkoholi. Obrońca zombie.”