Mój mąż i ja nie podróżujemy przyczepą kempingową. Przeżyliśmy dwa straszne doświadczenia i nie chcemy próbować losu po raz trzeci.
Jednak wielu Nowozelandczyków nie lubi nic lepszego niż wypchanie przyczepy kempingowej po brzegi i holowanie jej po otwartej drodze do miejsca swoich letnich wakacji.
Problem polega na tym, że w cieplejszych miesiącach na chodnikach, ścieżkach i poboczach dróg w całym Aotearoa widać przyczepy kempingowe, kiedy coś poszło nie tak! Nie pozwól, żeby to był ty!
Według nowozelandzkiej Agencji Transportu Waka Kotahi co roku w zderzeniach lekkich pojazdów z przyczepą ginie siedem osób, a 45 zostaje ciężko rannych – do tej kategorii zaliczają się także przyczepy kempingowe!
Do tego dochodzą przebite opony, połamane osie, uszkodzone haki holownicze, przyczepy kempingowe, które uległy wypadkowi i cała reszta… dlatego też The Sun dzieli się wskazówkami, jak bezpiecznie holować przyczepę kempingową tego lata!
Przyczepy kempingowe to zazwyczaj pojazdy lekkie – takie, których masa całkowita nie przekracza 3500kg. Oznacza to, że należy on do kategorii lekkich pojazdów z przyczepą, mówi Waka Kotahi.
Chociaż nie posiadasz świadectwa wjazdu, musisz zarejestrować i dopuścić swój lekki pojazd oraz poddawać się regularnym kontrolom w celu zapewnienia sprawności.
Tak więc, jeśli zabierasz swoją starą Betty z garażu lub toru, upewnij się, że ma WOF przed wyruszeniem w drogę, aby mieć pewność, że jest w dobrym stanie konstrukcyjnym i mechanicznym.
Ale nawet jeśli zawiera WOF – sprawdź wszystko ponownie! Sprawdź ciśnienie w oponach i poszukaj oznak zużycia lub uszkodzeń. Wyczyść wszystkie światła i reflektory. Sprawdź, czy wszystkie światła działają. Upewnij się, że mechanizmy sprzęgu holowniczego i hamulcowego są dobrze nasmarowane.
Kiedyś holowaliśmy przyczepę kempingową i usłyszeliśmy wielki huk, a potem zobaczyliśmy, że koło naszej przyczepy kempingowej szybko poruszało się obok naszego samochodu, przecinało nas, a następnie wjeżdżało do kanału ściekowego i unosiło się wysoko w powietrze.
Na szczęście nie uderzył nas w drodze na dół! Wszystko sprawdziliśmy dzień wcześniej – to nie kłamstwo! Dlatego przed jazdą należy zachować szczególną ostrożność.
Przed opuszczeniem
Przed wyjazdem NZTA zaleca sprawdzenie punktów zaczepu holowniczego przed umieszczeniem przyczepy na haku holowniczym pojazdu.
Masa powinna wynosić około 10 procent masy przyczepy i ładunku. Wykonuj postoje testowe przy niskiej prędkości, aby sprawdzić wyczucie hamulców samochodu.
Sprawdź, czy wszystkie drzwi, włazy, pokrywy i cały ładunek lub sprzęt są odpowiednio zabezpieczone. Sprawdź, czy nie doszło do przegrzania hamulców przyczepy (jeśli jest na wyposażeniu), opon i łożysk kół.
Czy wiesz, że przewożenie pasażera w przyczepie kempingowej podczas podróży jest nielegalne?
A 90 km na godzinę to maksymalna prędkość holowania lekkich pojazdów po otwartej drodze?
Możesz podróżować tak szybko tylko wtedy, gdy masz dobre połączenie między pojazdami. Upewnij się więc, że łańcuchy łączące i zabezpieczające są prawidłowo zamontowane!
Prawo wymaga, aby każdy lekki pojazd i przyczepa mógł zatrzymać się w promieniu siedmiu metrów przy prędkości 30 km/h.
Samochód osobowy, użytkowy lub lekki samochód ciężarowy nie może ciągnąć jednocześnie więcej niż jednej przyczepy lub pojazdu!
Podczas podróży
Podczas podróży NZTA zaleca pozostawienie dodatkowej przestrzeni na przystanki.
„Zostaw czterosekundową przerwę między tobą a samochodem przed tobą – więcej, jeśli jest mokro lub wietrznie. Przed skrętem zahamuj delikatnie, a podczas jazdy po pochyłościach zawsze używaj niższego biegu.”
F- Nie przeciążaj swojego konwoju, ponieważ wpłynie to na jego stabilność i kontrolę. Rób często przerwy – i wykorzystaj ten czas na ponowne sprawdzenie swojej przyczepy kempingowej. Zapewnij sobie dodatkowy czas na lot.
Nie zakłócaj też niepotrzebnie ruchu śledzącego. Zatrzymaj się, gdy będzie to bezpieczne – upewnij się, że jest wystarczająco dużo miejsca dla Twojego samochodu i przyczepy kempingowej – i przepuść pojazdy jadące dalej.
Parkując, wybieraj ostrożnie miejsce.
„Granice przydrożne mogą uwięzić twój konwój w kolumnach”.
W przypadku holowania pojazdu silnikowego w ciemności, holowany pojazd musi świecić białym światłem z przodu, wskazującym zaczep holowniczy, i czerwonym światłem z tyłu holowanego pojazdu.
Więcej przydatnych wskazówek dotyczących zachowania bezpieczeństwa znajdziesz w: https://www.nzta.govt.nz/assets/resources/glovebox-guide-safe-loading-towing/docs/guide-safe-loading-towing.pdf
„Podróżujący ninja. Rozrabiaka. Badacz bekonów. Ekspert od ekstremalnych alkoholi. Obrońca zombie.”